/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Jeg er blevet snydt
Fra : tbayh
Vist : 1397 gange
200 point
Dato : 02-12-08 11:10

Hej, jeg er havnet i et problem. Jeg købte gennem den blå avis et spil til 400 kr. Jeg overførte pengene, men har efter 3 uger stadig ikke modtaget min pakke. Sælgeren er begyndt at lægge på når jeg ringer og har fortalt mig den er sendt for 14 dage siden. Kan jeg gøre noget, eller skal jeg bare ærgre mig og glemme de 400 kr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 11:17

Det sidste er det nemmeste....

Hvis du har været så dum ikke at betale med kreditkort er der kun lange retssager tilbage....

Har du betalt med dankort eller visa er det bare at få banken til at tilbageføre pengene.

Det er sælger der skal efterlyse pakken hos postvæsenet HVIS DET PASSER DEN ER SENDT - det kan du ikke gøre....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-12-08 11:18

- læs her:

http://www.dba.dk/asp/solosites/god_handel/default.asp

og så kan du godt ærgre dig... desværre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-08 11:28

Der er nok ikke meget du kan gøre , hvis du ikke kender noge fra HA der kan tage sig kærligt af ham.

Jeg har alid været mistroisk overfor sælgere fra den dba.

Bed altid om navn og adresse, ikke bare et telefonnummer .

Slå op at det passer.

Hvis du kender en bankmand, kan du få ham til diskret at fortælle om de har noget på vedkommende.

Det med kreditkort duer ikke til private.

Men i princippet kan du sende en check. Den kan trækkes tilbage. Bankerne hader dog den slags bævlede operationer, og vil formentlig have et honorar så det ikke lønner sig for mindre beløb.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-08 11:33

Desværre bør man aldrig betale på den måde, hvis det er til personer man ikke kender eller stoler på.

Mange er blevet snydt, og det kan slet ikke betale sig at forsøge at få pengene hjem igen, det vil være betydeligt dyrere..

Så på tabskontoen med de penge.......selv om det er surt.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 02-12-08 11:35

tak for jeres svar. Det er sgu surt og 400 kr kan jeg komme over. Men personen har sat 400 stk til salg på den blå avis, så han skovler sikkert penge ind lige nu. Jeg har dog kunnet finde hans adresse og diverse oplysninger om ham på nettet, så hvis han snyder har han ikke gemt sig godt nok :-/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 11:38

Hører du om flere der er blevet snydt er det jo bare at gå til politiet.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 11:39

I første omgang kan du jo henvende dig til dba.....

De kan mere end man tror selv om de officielt IKKE gør det.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-08 12:02

Hej.
Hvis du har betalt med kreditkort så kontakt din bank.
De kan tilbagefører dine penge til dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-08 12:14

Jeg har flere gange oplevet, at når jeg spørger om at betale pr efterkrav, så kommer pakken heller ikke, det tager jeg for at være fordi der er tale om snyd og humbug

Nu kan man ikke betale pr efterkrav længere, men der er da stadig en mulighed for ikke at blive snydt -- prøv at læse i dette link -- sådan vil jeg gøre hvis en anden gang ville handle med private

http://www.privatbetaling.dk/

Når du har navn og adresse på fyren, ville jeg nok blive så sur at jeg ville politianmelde ham, eller i det mindste sige at jeg ville gøre det... der er 400 andre personer der kan komme i samme situation som du er i nu, den indtjening skal han ikke ha

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-12-08 12:57

Først og fremmest kan du skrive til ham at du har oprettet denne tråd (og lignende andre steder). Så kan du true ham med politianmeldelse og at du vil offentliggøre hans navn. Som regel hjælper disse ting - jeg har selv prøvet det et par gange.
Normalt vil jeg hellere handle på sider hvor man skal være registreret med cpr nr og har et pointsystem, så man kan se andres anmeldelser af en sælger. Hvis jeg køber større ting via nettet eller fx gennem den blå avis, så henter jeg altid personligt.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-12-08 13:11

Bare lige til info:

Hvis du som, der nævnes får en bankmand til at se om de har noget på ham, er det strengt ulovligt, og bankmanden vil blive fyret, bøde, erstatning og evt. fængselsstraf hvis det opdages.

Det er det med registerhemmelighed.

Det er også ulovligt at oplyse mandens navn. Der vil du kunne blive anmeldt for chikane og injurier. Og ja... du VIL blive straffet.

Men du skriver jo, at du har overført pengene. Derfor vil jeg råde dig til at bede banken om at trække pengene tilbage. Det kan de nemt.

Derefter ville jeg henvende mid til DBA, og forklare dem situationen. Derefter politiet. Så kan politiet og dba samarbejde om at få fat på fyren.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-12-08 16:27

Kig altid efter om sælger er cpr. valideret på DBA - er sælger det kan du prøve at kontakte DBA for hjælp, så de evt kan stoppe ham.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 02-12-08 18:21

Nordsted, du nævner Privatbetaling.dk.
Har ikke før hørt om den.
Er det en slags dansk afart af PayPal?
Er det noget du kan anbefale?

Kommentar
Fra : kmb1969

Dato : 02-12-08 18:23

Hvis han har sendt spillet registreret som en pakke, kan du bede ham om at få det nummer pakken er registreret under, så du selv kan spore den via postDK. Hvis ikke han vil oplyse det, ja så er du højst sandsynligt blevet snydt. Når jeg har sendt nogle pakker på ting jeg har solgt på QXL, har jeg altid sendt pakkenummeret videre til køber, så de selv kan følge pakkens rejse gennem landet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-08 19:15

ebg_88.... det er i stedet for det tidl. - efterkrav - det var et link, der blev lagt her på kandu af RyeJensen (jurist), så det er godt nok