/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er havnet i suppedasen.
Fra : vedikkealt
Vist : 2548 gange
50 point
Dato : 01-12-08 16:11

Mange kender sikkert mundheldet...

At være havnet i suppedasen...

Men hvordan er dette mundheld opstået...??

Og hvor kommer det fra...???

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-08 16:31

Fra Nudansk Leksikon

" en ubehagelig situation"

"af tidligere suppedage af suppe i den nu kun dialektale betydning 'mudder, dynd"

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-12-08 16:37

# ans

Synes ikke rigtigt det forklarer hvorfor man har blandet de 2 ord sammen..

Eller er det i familie med mundheldet....

Gider ikke stikke op for bollemælk...???

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 16:39

Det var da vist nogle grumsede supper, de fik i "gamle dage", hva'?!
F.eks. grønkålssuppe - sådan noget mosebryg

Hanne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 16:43

Minder mig om en variant af en kendt national sang:
Tordenskjold i suppen sprang...

Kan ikke huske meget, men:
...mellem gulerødder og kvast,
svømmer han i hu? og hast...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-12-08 16:47

Citat
Tordenskjold i suppen sprang
bollerne omkring ham sprang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-08 16:49

Tja, det er da et meget godt spørgsmål

Jeg ville spørge hos Dansk sprognævn

http://www.dsn.dk/

Njalsgade 136, bygn. 27, 3. sal, 2300 København S
Spørgetelefon: 35 32 89 90. Sekretariat: 35 32 89 82.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-08 16:51

Suppedasen er den flydende form fra det gamle "das" - og den er vist ikke rar at være i.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 16:55

pua bad bad badder

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-08 17:03

Citat
Gider ikke stikke op for bollemælk...???

Fra Nudansk Leksikon

" ikke stikke op for bollemælk - ikke give op for noget."

"ikke stikke op for bollemælk af egl. 'nægte at stikke høballer op for bollemælk', hvad der er det samme som at nægte at udføre hårdt arbejde for en ussel belønning"

Så kan det da godt være, at man havner i suppedasen, hvis man nægter at "stikke" op for bollemælk

Suppedasen, så havner du i mudderet/dyndet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-08 17:06

vedikkealt

Pas nu på med at have for mange bolde i luften

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-08 17:21

Citat
At være havnet i suppedasen

Citat
Suppedasen er den flydende form fra det gamle "das"

Vær'se go' at dykke

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 17:26

Citat
Suppedasen er den flydende form fra det gamle "das"

Dén køber jeg! Føj for en suppedas!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-12-08 18:09

Altså...

Hvis nu det relaterer til et gammeldags das (lokum) med "synkere" og det flydende...

Hvordan er vendingen så opstået....

At man skulle havne der i...

Formoder da ikke at det er noget man har gjort frivilligt...

Handler det her om straf - på en måde....???

Som at blive rullet i tjære og vent i fjer....

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-12-08 18:19

Er det moderne udtryk så for at være havnet i suppedasen...

At stå i lort til halsen...????

Og står man i lort til halsen....er det en god idé...IKKE...

At hænge med hovedet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 18:21

Og HelleBirgitte, det var jo Tordenskjold der sprang...

I vers finder man et ord der rimer, men helst ikke det samme,
så du har hjulpet på min hukommelse: Bollerne omkring ham sang.

I den oprindelige var det vist kuglerne der sang?
Hvis kugler ellers kan synge?? Dur eller mol???

Undskyld, men jeg vil hellere tænke på suppe end dasen...
(nogle vil huske en Jøde, der undslap tysk fangenskab, ved at gemme sig i suppedasen).

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-12-08 18:27

Hej svendgiversen - du har da ret - øv ka´ altså ikke huske hele den dumme vise

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-12-08 18:28

# svendgiversen

Citat
(nogle vil huske en Jøde, der undslap tysk fangenskab, ved at gemme sig i suppedasen).

DEN historie har jeg nu aldrig hørt...

men holder den vand...

så bruger man jo vendingen i dag negativt..men opfundet med baggrund i noget positivt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 18:41

>men holder den vand...

Ja, for så vidt som den er den er vist i dansk TV:

Under anden verdenskrig på østfronten gemte en jøde sig i fangelejrens lokum, da lejren skulle rømmes; man pissede oven i købet på ham, men han overlevede... Vist som den eneste fange?

Et nyt og bedre slogan: Holder den vand...
Hvorfor siger man så det??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-08 19:11

Citat
At være havnet i suppedasen

Sidde med R**** i vandskorpen

At være kommet ud i noget L***

At stå i L*** til halsen

o.s.v. o.s.v.

Allesammen talemåder der omtaler en person, som er havnet i problemer.......

hvilket minder mig om en ældre, men særdeles morsom historie, om den nu afdøde præst i mit sogn.
Han skulle af en eller anden årsag på besøg hos en gårdmand i området.....
Gårdmandskonen fortalte præsten, at manden var at finde omme bag staldbygningen....så præsten går om i passagen mellem bygningerne, hvor der var meget mudret.
Da han ikke så gerne ville have skoene svinet for meget til, hoppede han sådan fra plet til plet hvor der så mest tørt ud...og et sted lå der så en tynd træplade......som præsten hoppede over på....og gik direkte igennem, og fandt i løbet af et splitsekund, sig selv stående på bunden af gårdens godt fyldte sceptiktank.....der kan man sgu tale om en præst der var "havnet i suppedasen"

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-12-08 19:11

# svendgiversen

Æhhhh uanset hvad jeg svare kan jeg sikkert hurtigt...

Jogge i spinaten....

Den med ham jøden i latrin vognen var nu godt fundet på af ham...

Men håber da for ham at han for det meste havde hovedet..."oven vande"..

Den med at Holde vand...????

Måske opstået af den grund at vand stort set er umuligt at holde inde....eller for den sags skyld ude....

Så vendingen er nok opstået af den grund...at HVIS man bliver fortalt noget der lyder "sådan lidt FOR fantastisk"...så skal man lige sikre sig at der ikke har været utætheder undervejs...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-08 19:31

Citat
Et nyt og bedre slogan: Holder den vand...
Hvorfor siger man så det??

Det er simpelthen et trækar som helst skulle være tæt når det lige er lavet.
Bruges også om skibe som holder vandet ude.

"vi prøver lige denne løsning også ser vi om det/den holder vand" og det har ikke altid noget med vand at gøre, men kan være en maskimekanisk løsning/forsøg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 19:32

også her tror jeg du har ret:

Holde vand, være tæt, uangribelig på sigt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-08 20:00

Eiii prøv lige at se i dette link, nogle sjove talemåder, hvor haven, buske, træer, frugt mm er med, alle nogle vi kender, men jeg har nu ikke før tænkt over at det var over i "frugt og grønt afd"

http://www.idashave.dk/have_talemaader.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-08 20:08

Vedikkealt..... kan du ikke lige låne disse bøger, og fortælle præcist hvad suppedasen og holde vand betyder.. altså vi har jo fået nogle logiske forklaringer, men hvis vi skal være helt sikre

heldigvis findes der flere danske bøger
med oversigt over danske udtryk. bl.
dansk sprogbrug fra gyldendal. og to
idiomordbøger, hvor det også¨forklares
hvad vendingen betyder.

http://www.sitecenter.dk/henrik2405/danskesprogtips1/

jeg kan godt forstå, det kan være svært at lære dansk (altså så svært ka det nu heller ikke være, jeg var da ikke ret gammel da jeg kunne det)

http://www.geocities.com/henrik2405hsj/vendinger.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-08 20:11

Nordsted1 > jeg syntes hun kommer lidt let over forklaringerne , som endda ikke er helt rigtige.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-08 20:15

Eyvind, jeg går ud fra du mener linket fra Ida?, tjaaa det kan da godt være, jeg syntes bare det var pudsigt, at vi faktisk bruger de udtryk uden at tænke videre over at det er i frugt og grønt afd.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-12-08 20:15

# Eyvind

Selv om jeg ikke har en Kinamands chance for at vide om du har ret....

Så tror jeg alligevel du har det...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-08 20:21

ja ja - det var Ida jeg mente, og jeg har brugt og bruger stadig, de fleste af de udtryk vi har snakket om.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-08 20:30

"Holde vand, være tæt, uangribelig på sigt..."

Fra Nudansk Leksikon så betyder "holde vand"

" holde vand svare til hvad man forventer el. hvad noget giver sig ud for"

Men i denne tråd tror jeg "vandene deler sig"

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 20:55

Hvem fa.. er Ida?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-08 21:55

Om noget "holder vand" betyder, om en sag har "noget på sig"/ om der er hold i formodningerne...o.s.v.,

Hvis eks. der er en mistanke til en person, som har overtrådt loven.....så kan personen, såfremt det menes at sagen "holder vand" blive sigtet og straffet

Citat
Jogge i spinaten

Det var sgu da et mærkeligt sted at motionere
....det hedder ikke "jogge i spinaten"......men "joKKe i spinaten"

Og en opskrift på Bollemælk:

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page379.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-08 22:01

Citat
Hvem fa.. er Ida?

http://www.idashave.dk/have_talemaader.html

Holder vand er altså et bødkerudtryk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-08 22:56

Citat
Holder vand er altså et bødkerudtryk.

ka' da godt være......men derfor bruges udtrykket jo alligevel i andre sammenhænge...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 23:25

Suppe og das.....
Det ved en fynbo hvad er sltså et das...
Sammenhængen er ikke lækker

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-12-08 03:08

# dova

Citat
Det var sgu da et mærkeligt sted at motionere
....det hedder ikke "jogge i spinaten"......men "joKKe i spinaten"

Godt fanget...

Men blev jeg klogere på hvad det kommer af...)))...nææ

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-08 11:19

Men i skal da også lige ha' lidt julestemning, som passer lidt til tråden måske:
http://www.youtube.com/watch?v=qnXmWSwF-cU&feature=related

Det var en jeg stødte på, da jeg ledte efter julemelodier.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-08 11:31

Citat
Selv om jeg ikke har en Kinamands chance for at vide om du har ret

Så prøv at spørge Dansk sprognævn - men jeg syntes nu Eyvinds forklaring lyder helt rigtig

Eyvind for pokker da, for en julemelodi, men ok den passer til tråden

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-08 13:16

Eyvind

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-12-08 16:45

Eyvind....den holder vand...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-08 22:31

Ja, den gør - er fluks sendt videre til min far