/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvordan laver man PASFOTO?
Fra : Desimule
Vist : 3350 gange
100 point
Dato : 30-11-08 09:06

Jeg har et digitalt kamera, og vil så få lavet billederne hos en professionel.
Jeg har Vista og Paint, men har ABSOLUT ingen ide om hvordan jeg gør, så jeg skal have det forklaret helt nøjagtigt. Jeg kender godt reglerne for pasfoto.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-08 09:14

Hvis du kender reglerne og vil få lavet billederne hos en profi - hvad er så problemet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-08 10:02

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/pasbilleder/ husk at de skal overholde lidt mere end bare som du synes

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-08 10:14

http://www.getpaint.net/index.html prøv at hente det her - du kan ikke så nemt lave de rigtig mål i paint - men det kan du med et gratis program der er kompatibelt med vista

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-08 10:19

Og hos en profi koster pasbillederne 100 kr - UANSET om du bruger programmer eller strøm eller selv kommer med billederne (dem vil han/hun nok slet ikke bruge/lave alligevel)....

Og så er du garanteret godkendelse ellers laves de om gratis...

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 30-11-08 10:48

At selv lave pasfoto kan være en prøvelse.
De kan være utroligt krakilske, en fluelort på vægen
er nok til at kassere billedet.
Det er min personlige erfaring

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 30-11-08 10:49

Selv billeder fra en fotoautomat kasseres hvis kontrasen er for hård.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-08 12:30

Jeg har lige fået fornyet mit pas og jeg havde selv 8 forskellige billeder med, tænkte at så var der da noget at vælge imellem.
Alle blev kasseret og jeg måtte til en professionel for at få taget billedet som endeligt blev godkendt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-08 14:01
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-08 14:42

Billedet skal ikke tages med blitz.
Kraftigt lys op mod et hvidt loft giver jævn belysning.
Mindst en meters afstand fra den ensfarvede baggrund.
Bedst med optagelse fra stativ evt. med selvudløser (ingen camerarystelser)
Så bled de rimeligt gode og alle er godkendte.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 30-11-08 15:48

Okay, fik måske ikke udtrykt mig præcist nok, men nogen har da heldigvis forstået hvad jeg mente. Jeg vil lægge billederne på en disk og så få dem fremkaldt. Nu har jeg hentet Paint.NET, og kan også finde ud af at importere billedet dertil .....hvordan får jeg billedet ned til den rigtige størrelse??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-08 15:51

kig på det link jeg har lavet til dig.
http://peecee.dk/upload/view/142497

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 30-11-08 15:57

Hej Eyvind. Det er jeg lige ved at kigge på nu - havde ikke i første omgang set at det var en anvisning på, hvordan man gør. Jeg har godt nok kun works, men jeg prøver lige.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 30-11-08 16:24

Jeg kan ikke finde ud af at lave en rektangel i Works?? Normalt skal man jo bare venstre-klikke og så trække musen skråt nedover......eller hvad??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-08 16:36

Næ - det kan jeg heller ikke i works.

Hvad har du af programmer.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 30-11-08 16:43

Øhhh... jeg har Windows billedgalleri, Paint, PaintNet og ser lige at jeg har et der hedder JPEG-crops (lyder jo som noget der kan bruges til beskæring)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-08 18:37

Den paintnet kan nok lave det. Men jeg kender ikke programmet.

Der findes et officeprogram som kan det samme som windows.
Det hedder open office og er helt gratis at hente.
http://da.openoffice.org/

Det er en pakke med flere programmer .
Jeg har prøvet at lave det i den der hedder impress.

Jeg kan godt lave det for dig hvis du sender billedet.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 30-11-08 19:07

Eyvind, hvor er du bare fantastisk. Tak for dit tilbud, men det er flere billeder det drejer sig om, og jeg vil også gerne selv prøve - det irriterer mig, når jeg ikke kan finde ud af de ting jeg gerne vil. Open Office´s download server virker ikke i øjeblikket, men jeg vil da prøve det i morgen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-08 19:22

Ja den hænger lidt lige nu.
Og det er da også sjovest selv at gøre det.
Når du har hentet og prøvet så bare spørg.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 01-12-08 20:47

Nu er det lykkedes mig at lave et billede i Paint.NET.

Jeg prøver så også at lave det i Open Office Impress. Der går det også fint, lige indtil jeg kommer til at skulle gemme billedet:

Hvis jeg trykker "Gem som", kan det ikke gemmes som billede. Hvis jeg højreklikker på det, får jeg muligheden for at vælge "Gem som billede".......men så gemmes det originale billede.......hvad gør jeg??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-08 20:57

vælger at lave en kopi af det først og gemme det

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 01-12-08 21:06

Og hvordan gør jeg så lige det???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-08 22:06

Måske virker dette:
Marker det færdige billede > gem som

Men i det program jeg brugte, printede jeg direkte ud på et fotopapir i det ene hjørne så jeg kunne printe flere gange, og til sidst skære det ud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-08 06:39

Paint.NET. ...

du indsætter original billedet - skærer det du skal bruge med selection tool - det markeres blåt og du vælger save as - og destination - kig så under file og derunder open recent - der ligger det du har gemt og du kan klikke på det - save as - vælge format og hvor det skal ligge.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 03-12-08 19:34

Eyvind, det er netop det jeg ikke kan.

miritdk, jeg har fundet ud af det i PaintNET, det er i "Impress" jeg ikke kan finde ud af at gemme det.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-08 20:05

Ikke gem som

Exporter

eks. > abc.jpg

så forbliver den i den beskårede størrelse

Godkendelse af svar
Fra : Desimule

Dato : 06-12-08 08:02

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : fh1dk