/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fysik
#NavnPoint
pbp_et 5378
svendgive.. 2190
transor 1763
berpox 1458
rubion 1050
3773 930
sipelip 890
vagnr 815
SimonGjer 695
10  CLAN 630
Sollysets intensitet
Fra : jonas_3434
Vist : 2237 gange
98 point
Dato : 29-11-08 18:46

Hvis man midler hen over døgnet og hen over året, hvor intenst er sollyset i DK så? I enheden W/m2.



 
 
Kommentar
Fra : Højris


Dato : 29-11-08 19:17

Hvis du skal have et fyldestgørende svar på det må det være DMI du skal rette dit spørgsmål til. Deri indgår der stadistik MM. De thumper her på kandu kan ikke svare på det.


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 29-11-08 19:28

Vinkelret på solen har du ca 1000 W/m2 (1 sun)

På vore breddegrader, i gennemsnit ca 56 grader, skal du ved skråt indfald gange med cos(56)
= 0,5592 og får altså ca 560 W/m2

I praksis skal sollyset imidlertid passere mere atmosfære så vi får næppe mere end 300 W/m2.

Heldigvis, ellers havde mange flere hudkræft...



Kommentar
Fra : jonas_3434


Dato : 29-11-08 20:44

Det er vist lidt for simpelt. Solstrålernes vinkel må ændre sig hen over året.

På nordpolen ville det give cos(90grader) = 0, men det passer jo ikke.


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 29-11-08 20:55

Ja, det er for simpelt, men det er ikke her den største usikkerhed ligger.

Det er hvor meget af sol lyset der opfanges i atmosfæren...

Skal der ikke kun midles over året? Men også timer med sol, gråvejr og regn??
Så er det nok bedre som foreslået, at se på historiske data fra DMI...

Og så er det ikke længere en regneopgave med midling.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 29-11-08 21:16

Og så overså jeg at du også midler over døgnets 24 timer...

Mine ca. beregninger fra før skal yderligere reduceres til under en fjerde del.
Så vi får næppe mere end 60-70 W/m2 i gennemsnit...











Kommentar
Fra : SimonGjer


Dato : 01-12-08 06:59

Jeg lavede et overslag på nogle tal om forventet årlig elproduktion fra solceller i Danmark. Her fik jeg 90 W/m2. Disse solceller er vinklet mod syd, der skal altså skæres noget af talet på 90 W/m2. Så jeg vil tro SvendGiversens bud er ganske rimeligt.

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-12-08 10:08

vinkelret på klart solskin får du cirka 750 W/kvadratmeter
mvh
pbp


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 01-12-08 10:15

Nej, her får du 1 sun = 1000 W/m^2
"
Ved jordoverfladen om dagen uden skyer mellem solen og målepunktet vil soleffekten, efter at være blevet filtreret af atmosfæren, være ca. 1000 W/m² målt vinkelret i forhold til solen. Nogle kalder en lyseffekt på 1000 W/m² for 1 sol eller på engelsk 1 sun.

Se her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Solenergi
"



Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-12-08 14:20

svendgiversens tal er oversat fra en USA-baseret kilde, men da det nordlige USA ligger på højde med Portugal, skal du her til lands regne med lavere intensitet. Hvis det drejer sig om opvarmning af huse eller brugsvand, er det mest intereesant om vinteren, hvor sollyset skal igennem rigtig meget atmosfære, og da blir tallet vinkelret på indstrålingen snarere 500-600 W/kv.meter.
mvh
pbp

de omtalte 1300-1400 W/kv.m. kan du få uden for atmosfæren, og det er et middeltal. Den aktuelle værdi afhænger af den øjeblikkelige afstand til solen samt af mænden af solpletter.

men som flere har foreslået: De kloge hoveder på DMI kan muligvis oplyse dig meget mere. Ellers kig i bogen om sol- og vindenergi fra ca. 1973. Der findes en mængde praktiske taloplysninger.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407779
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste