/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
pensionsalder
Fra : mikkelberg
Vist : 888 gange
200 point
Dato : 29-11-08 16:24

Er der nogen der ved om der er en overgangsordning for førtidspensionister der overgår til folkepension? jeg mener at have læst at der i 2 år udbetales et tillæg, så pensionsbeløbet ikke ændres før man er fyldt 67 år

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-11-08 16:31

Hej .
Ja det ved jeg.
Du skal søge din kommune om det min ½ år før du skulle ha' din folkepension.
Hvis du er på den "nye" ordning har du krav på at få den forlænget til du er 67 år.
Snak med dem på borgerservice de ved alt om det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-08 16:43

Du bevarer de tillæg, der er forskellen på folkepension og førtidspension hvis du har fået førtidspensionen før 1-1-2002:

Citat
§ 65. For personer, der er fyldt 60 år inden den 1. juli 1999, kan pension, jf. § 1, tilkendes indtil det 67. år.

Stk. 2. Uanset § 36 overgår personer, der er fyldt 60 år inden den 1. juli 1999, og som har ret til førtidspension eller invaliditetsydelse, fra den 1. i måneden efter det fyldte 67. år til at modtage folkepension.

Stk. 3. Personer, der fylder 60 år den 1. juli 1999 eller senere, og som har ret til førtidspension eller invaliditetsydelse, overgår fra den 1. i måneden efter det fyldte 65. år til at modtage folkepension.

[B]Stk. 4. Personer, der er omfattet af stk. 3, som har fået tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse med virkning fra før den 1. januar 2002, og som umiddelbart inden det fyldte 65. år modtager førtidsbeløb, invaliditetsbeløb eller erhvervsudygtighedsbeløb, jf. § 13, bevarer fortsat disse tillæg som 65- og 66-årige. Staten afholder udgifterne til de tillæg, der ydes til folkepensionister som 65- og 66-årige. Erhvervsudygtighedsbeløbet indgår ikke i opgørelsen af indtægtsgrundlaget for pensionstillæg og personlige tillæg efter § 29 i lov om social pension. [/B]

Herfra:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20626

Kommentar
Fra : Birgitta