/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Embedding af fonte
Fra : le1944
Vist : 358 gange
410 point
Dato : 29-11-08 13:53

Når jeg oploader en pdf fil til et layout program på nettet, siger dette programs system, at der er kont(e), der ikke er embedded.
Grundlaget bliver lavet i Word, derefter gemt med Adobe Pro 9 og derefter oploaded til hjemmesidesystemet.
Hvordan embedder man fonte og hvor?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-08 14:20
Kommentar
Fra : le1944

Dato : 29-11-08 15:57

Det fatter jeg ikke et ord af. Jeg er klar over, at vi er i yderkanterne af dagligt brug af en PC, men kan du oversætte dit svar til "dansk", tak.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-11-08 18:12

Det er nok fordi at din adobe destiller ike kan finde den skrift du bruger.
Dette skal defineres i destilleren hvor dine skrifter ligger.,

hawaii7

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-08 21:04

Det korte og det lange i forbindelse med fonts som skal gengives på nettet ...uanset på hvilken måde de publiceres; vha. et 'layout program', som du kalder det? ..vha. et CMS system, via. en 'publish funktion' ala FrontPage's ..eller blot vha. FTP overførsel af kildekode, kan der KUN gengive fonts, som er installeret på klientens maskine ...med mindre man benytter en rimelig ny teknik indenfor CSS præsentation, som mig bekendt slet ikke er 'opfundet', endsige implementeret endnu. Nemlig:
Citat
A proposal to the W3C: a media query for web fonts

To further limit degradation, it would be useful to have a media query for web fonts.

Consider this example:

h1 {
font-family: "Trebuchet MS", sans-serif;
letter-spacing: 0.1em;
}

@media all and (web-fonts: "truetype") {
h1 {
font-family: "Primer Apples", sans-serif;
letter-spacing: 0.2em;
}

As a result of the media query in the example above, the actual letter-spacing will depend on whether web fonts are supported or not. It is also necessary to specify, in the media query, that support for TrueType is required. The “web-fonts” media query is not in the W3C’s current Media Queries specification and it has not been implemented by anyone. But it’s a great idea, and very doable.

Som du vil kunne klikke dig frem til i ALISTAPART artiklen, så er der forskel på hvilke fonte som kan gengives vha. en PDF fil ...som gengives af et ADOBE browser plug-in og så hvilke fonte som kan gengives i en alm. standard browser (IE, Fiefox, Opera, Safari, Konqueror, Google Crome osv.)

Eks. 1 (pdf) : http://www.alistapart.com/d/cssatten/nels.pdf
Eks. 1 (html) : http://www.alistapart.com/d/cssatten/nels.html

I sidstnævnte tilfælde kan man i CSS angive en hvilken som helst font vha. af font egenskaben font-family

http://www.w3schools.com/css/css_font.asp

..men den valgte font kan som sagt kun vises hvis klienten (..altså den besøgende på hjemmesiden) har denne font installeret. Se endvidere:

http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_font-family

Derfor vil dit såkaldte 'layout program' sikkert brokke sig hvis der er benyttet fonts i pdf dokumentet som ikke er web kompatible og derfor kan 'oversættes' direkte til en korrensponderende webfont.

En sådan font kunne f.eks. være: Bauhaus 93 el. lign. som ingen webpendant har.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-08 21:12

..og så er der endda forskel på hvilke browsere der 'forstår' hvilke fonte:

http://www.angelfire.com/al4/rcollins/style/fonts.html

Hvorfor man ALTID bør vælge crossbrowser fonte, hvis siden skal kunne ses ens af alle.

Iøvrigt er crossbrowser scripting/layout i CSS en længere akademisk diskussion:

http://www.positioniseverything.net/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : le1944

Dato : 30-11-08 10:23

Aha. Destilleren har jeg nu kigget på, og der er en del indstillinger, jeg skal have kigget på.
Du er meget teknisk i din besvarelse, og selv om jeg er god til engelsk, forstår jeg ikke altid sproget i artiklerne.
Jeg vil lige sige, at jeg kun har haft Adobe 9 i to dage og aldrig har arbejdet med den før. Kun lavet pdf filer med fx. pdf995, som man jo ikke kan redigere med.
Det er dog ikke godt nok, da jeg nu skal til at oploade "gode" pdf filer til Zmags/Ipaper o.lign.

vh
le1944

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-08 22:28

dansk:

Jamen... ignorér da endelig alle andre kommentarer end hawaii7's
Jeg tror dog stadig; at det handler om visning af fonte på en webside
..uanset du nævner: 'et layout program på nettet' ..vi endnu ikke har fået nogen informationer om:
Hvilket? ..iøvrigt?
..og så er alle forsøg på at etablere websider med WORD som udgangspunkt:
Dømt til at mislykkedes!
Hvorfor?
Fordi der i WORD benyttes MS proprietære XML egenskaber til layout. Dermed er det også kun Mirosofts klienter/'kunder' (læs: Windows, IE, Word ..brugere), som vil se dine 'vidundre'
...som de er tænkt præsenteret
Konklussion: Følg Webstandarderne som defineret af: http://w3.org/ ...eller !
Sidste spørgmål herfra: Er det websider (X-)HTML eller embedded (=indlejret) indhold som f.eks. FLASH, JAVA eller PDF filer på en hjemmeside vi taler om?

HTTP protokollen understøtter nemlig kun validérbar kode i scriptsprorget: SGML ...hvoraf XML, HTML og XHTML blot er 'specialtilfælde' med egen DTD.

ALT andet indhold under HTTP protokollen er op til browserfabrikantents eget forgodtbefindende at implementere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : le1944

Dato : 01-12-08 12:03

Hej Molokyle
Du bliver ikke ignoreret, men dine løsninger er for tekniske for mig. Jeg er godt nok superbruger på PC'en, men ikke til sådanne svære ting.
Mht. program har jeg skrevet fakta: Grundlaget bliver lavet i Word eller Publisher. Derefter omdannet til pdf filer i Adobe Pro 9. som er et meget nyt program for for mig.
Så bliver filerne oploaded til Zmags visning, se fx Skousens onlinekatalog. Det er under oploading her, der kommer en besked om, at nogle fonte ikke er embedded.
Det ser dog ud til, at visningen alligevel bliver OK, men enhver fejlmeddelelse reagerer jeg på.
Jeg kan sende dig en visning af et eksempel, der lykkes, også med Word som udgangspunkt, hvis du sender mig en mail adresse.
vh
le1944