/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Priser på kister Engros
Fra : vedikkealt
Vist : 3903 gange
100 point
Dato : 29-11-08 11:42

Affødt af en bedemands spørgsmål her på Kandu, har det givet mig inspiration til dette spørgsmål da kommentarene til bedemandens spørgsmål helt naturligt og med rette også kom ind på prisen for begravelser.

Så er det nogen af der kender prisen Engros på kister..?

Tanken er tænkt da vi har en del ældre i ejendommen, og så kunne Ejerforeningen f.eks., købe 5 måske 10 af gangen, så når en af vores beboeres afsjælede legme skal bortskaffes så kunne man nemt og bekvent gå ned i kælderen og tage den næste kasse.

For jeg tror ganske enkelt ikke at sådan noget tyndt cigarkasse træ med en gang hvid spraymaling kan være de 1000 vis af kroner værd som bedemanden sælger den for.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 11:48

En kiste er da ikke bare en kiste, de efterladte vælger en sammen med bedemanden, i sjældne tilfælde vil din ide med en standard kiste kunne bruges, men hvad med alle de andre ?

Kommentar
Fra : klumme2

Dato : 29-11-08 11:49

Prisen kender jeg ikke , men ingen tvivl om de er billigere i en eller anden afrikans stat.

Den ligger næppe over 100kr pr. stk.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 11:56

# o.v.n.

Du har ret, en kiste er ikke bare en kiste.

Men snart bliver vel 90 % brændt efter brug, og her har jeg ikke fantasi til at forestille mig andet end en standart kasse må være nok.

Den skal jo reelt kun bruges til at transporterer det afsjælede legeme fra stedet hvor afsjælingen skete - over kirken til ovnen.

Så fantasi til at forestille mig at ret mange overhovedet vælger andet end en standart kasse har jeg ikke, da den jo alligevel skal brændes få dage efter ibrugtagning.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-11-08 12:01

Hej med jer.
Et lille pip herfra, jeg kan se den anden tråd er lukket
I kan gøre jeres efterladte en stor tjeneste ved at få skrevet ned hvad i selv ønske når dagen kommer.
Det er jo nok også kun jer selv , i mange tilfælde , der ved hvad der er at gøre godt med.
Man skal regne med at en "discount" bisættelse koster ca, 15000 kr. Ved det for har selv lige lagt hus til en
Ydermere skal man huske at uanset hvor mange penge der er eller ikke er skal/kan man søge om tilskud fra kommunen.
Alle har krav på min. 1050 kr. uanset hvor rig den afdøde var. I vores tilfælde fik vi børn tilskud på 7500 kr. Grænsen for kun at få mindstebeløbet er på 32000 kr.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 12:04

Om kisten skal brændes eller dækkes med jord, er vel egentlig ligegyldig og din fantasi rækker ikke ret langt kan jeg se, hos mange har det stor betydning med kistens design og i nogle tilfælde også størrelse, ikke alle er jo lige store, det er kister heller ikke, du skal for at være forberedt, have et temmelig stor lager af kister, nå det har ikke ret meget med priser at gøre men regn også forrentning af de penge som er bundet i kister med, selv om folk ser gamle og slidte ud, kan de gå hen og leve i flere år endnu

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 12:19

# o.v.n.

Nu er indkøb og disponering jo ikke nyt for mig.

Så jeg ville selvfølgelig tage "fra toppen" af de mest brugte modeller / størrelser.

En kiste består af bund - sider og låg, og dertil 6 håndtag monteret på siden.

Har den afdøde ... eller de efterladte behov for at profilerer sig med en kiste i prængende træ eller med specielt udseende så må de selvfølgelig betale for afdødes ønsker ... eller de efterladtes behov.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 12:26

# piaskov

Tak for info..

Men lur mig piaskov, en erhversdrivende som i dette tilfælde her en bedemand har med stor sikkerhed øjnene stift rettet mod disse tilskud.

Faktisk tangerer det vel Statsstøtte til en branche som på forhånd ikke kan "løbe tør" for kunder i butikken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 12:30

Du risikerer også at komme på kant med bedemanden, han/hun vil sikkert ikke bryde sig om at du begynder at forhandle kister, men du vil måske selv optræde som bedemand i de tilfælde hvor afdøde eller de efterladte vælger din discount løsning ? Du skal ikke tage det som en selvfølge at når en dør, så vælges der en af dine kister, du er inde på et følsomt område nu, det er "ikke bare" en bisættelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 12:32

I min kommune er begravelses tilskud lig med prisen på en standard kiste (som ikke ret mange vælger, heller ikke jeg selv)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-11-08 12:33

Citat
en erhversdrivende som i dette tilfælde her en bedemand har med stor sikkerhed øjnene stift rettet mod disse tilskud.

Ja det er da absolut ikke utænkeligt. Nu forholder det sig sådan at jeg tilfældigvis var klar over det og spurgte specifikt efter det. Jeg blev IKKE oplyst om det fra bedemandens side men det kan man jo så sætte ind i det man skriver som en note så de efterladte er klar over det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 12:40

Jeg tror ikke nogen af os kender engros prisen på en kiste, men du kunne jo spørge dem her: http://www.give-kistefabrik.dk/index.htm

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 29-11-08 12:41

Jeg syntes det er en god ide, når folk selv har skrevet ned, hvordan de ønsker deres egen begravelse.

Eller har meldt sig ind her http://www.begravelsedanmark.dk/?layout=3 og selv har betalt og arrangeret begravelsen, så skal de efterladte ikke tænke på om de nu har valgt det rette, med hensyn til kiste, blomster, sange og hvad der ellers måtte være

(det er ligefør man skulle tvinges til at skrive det hele ned)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-11-08 12:41

Som du skriver "er tanken tænkt"

Citat
Tanken er tænkt da vi har en del ældre i ejendommen, og så kunne Ejerforeningen f.eks., købe 5 måske 10 af gangen, så når en af vores beboeres afsjælede legme skal bortskaffes så kunne man nemt og bekvent gå ned i kælderen og tage den næste kasse.

Jeg har det lidt svært ved den tanke, at der står en kiste parat til mig i kælderen, når tiden er der.

Her er så lidt om kister ... du kunne evt. selv fremstille en produktion af kister

Citat
Vælger du at fremstille kisten selv, er det ligeledes vigtigt, at det sker af materialer, der er egnet til formålet, og at det er i passende mål, alt efter om det er en begravelse eller bisættelse.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad011/

Citat
Den naturlige nedbrydningsproces bevirker, at graven på et tidspunkt synker sammen. Det er forskelligt, hvor hurtigt dette sker, og det kan bl. a. afhænge af kistens beskaffenhed, jordbundsforhold og den teknik, der er anvendt ved jordpåfyldning.

Hvis afdøde skal kremeres, er det krematoriets bestyrelse, som afgør, om kisten er egnet til brænding. Hvis kisten er større end normalt, kan det være umuligt for krematoriet at brænde den.

Man bør derfor altid kontakte kirkegården, hvis man ønsker at bruge en hjemmelavet kiste. På den måde kan man på forhånd sikre sig, at der ikke opstår problemer.

http://www.km.dk/print/borgerportal/doedsfald/praktiskeraad.html

http://74.125.77.132/search?q=cache:BTgJ_FC3CHYJ:www.dkl.dk/deklaration.pdf+kister%2Bgodkendelse&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 12:45

Ans har du ikke hørt om ham som købte en kiste i god tid, og så sov i den om natten, ideen var at han lige så godt kunne vænne sig til den

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-11-08 13:55

Hvis du spørger bedemanden så er han lig(e)glad

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-08 14:26

Hos vores lokale bedemand kan vi aflevere en folder med vores ønsker til vores egen bisættelse/begravelse. Det synes jeg er en god ide, så har man selv styr på den sidste rejse.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-11-08 15:01

Citat
Det synes jeg er en god ide, så har man selv styr på den sidste rejse.

Hørt granner !!!!
Det vinder også mere og mere indpas.
Jeg skal netop selv til at skrive hvad jeg ønsker og der får Leif og vores datter en kopi hver så er der ikke noget at tage fejl af.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-11-08 15:04

Jeg har hørt at i Sverige kan man købe en slags pap kiste som man lægger liget i, og lejer en kiste som man lægger pap kisten med liget i.Når liget skal begraves eller brændes så tager man pap kisten ud af den lejede kiste og da er den klar til næste mand/dame der skal begraves.Det er billig og ikke mindst miljøvenlig.Men hvad begravelses firmaene siger til at en dansker starter med udlejning af kister. Det skal blive sjovt at se.
alimak

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 15:23

Nu er der så ingen der endnu har svaret hvad en kiste står i engros.

Men jeg ser flere steder der står noget om størrelsen på kisten.

Det er da klart at den ikke skal være større end den kan skubbes / rulles gennem hullet til ovnen....og ikke længere end ovnen er dyb.

Skulle jeg med min længde i en standart kasse skulle der bøjes noget på benene, men det anser jeg ikke som noget problem da der hverken skal tages hensyn til blod omløbet og at jeg kunne få kramper i lårene.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 15:30

Der er sikkert ingen af os som kender engros prisen, men du kan jo spørge en af dem som laver kister, se mit link længere oppe, jeg tror ikke at din eventuelle forretning bliver et hit, men måske er der et marked for din løsning

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 15:35

# ans

Du skriver..

Citat
Jeg har det lidt svært ved den tanke, at der står en kiste parat til mig i kælderen, når tiden er der.

Den forstår jeg ikke helt...du plejer da ellers nok at være realist...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 15:51

Det link Olesen-50 kommer med, er en gammel ordning.. og ret så god

Da min farmor døde for 21 år siden, var alt ordnet - af hende selv-

Hun havde selv betalt begravelsen, og havde også skrevet hvilke sange vi skulle synge

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 15:56

# o.v.n.

Du skriver

Citat
Du risikerer også at komme på kant med bedemanden, han/hun vil sikkert ikke bryde sig om at du begynder at forhandle kister

Nej selvfølgelig vil han sikkert ikke bryde sig om det, men fakta er at han ikke kan påberåbe sig at være ENEforhandler.

...og videre skriver du...

Citat
du er inde på et følsomt område nu

Det ved jeg da udmærket godt, især så længe mange har et så urealistisk forhold til døden som tilfældet er...især med det faktum for øje at selv med den bedste lægevidenskab og lige så sikkert som Amen i kirken kommer dertil.

Min egen snart 92 årige mor sidder efter eget udsgan på dødsgangen på plejehjem, og har flere gange sagt at hun har haft mange store oplevelser gennem livet men har endnu den største oplevelse til gode...nemlig den at prøve at dø.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 16:10

# o.v.n.

Jeg har kontaktet via dit link.

Og NEJ en begravelse eller en bisættelse er IKKE bare en brgravelse eller en bisættelse.

Det er jo her de efterladte får eller har muligheden for at sige et sidste farvel.

Og det eneste sted hvor bedemanden er beskyttet af lovgivningen er det med transporten...så vidt jeg ved....ellers skulle jeg hurtigt få lejet en trailer på den lokale tank.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 16:16

Vedikkealt..... Du må godt selv transportere

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-800/b800-130.htm

I Sverige lurede jeg godt nok, da rustvognen ankom til kirken.... det var en alm. kassevogn, hvorpå der stod -- betravelsesintreprenør -- der har vi dog lidt mere stil over det

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 16:27

# Nordsted1

Godt så...

Så er det jo kun ens bekvemmiligheds niveau der bestemmer hvorn og hvorledes.

Og enhver har ret til at bede en bøn ... synge en sang....og sige treenigheds ordene...af jord er du kommet...o.s.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 16:32

Yes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 16:42

Her er et udvalg, så må du selv forhandle dig til rabatten

http://www.jcatkinson.co.uk/

Og her kan du selv være med til at designe den

http://www.colourfulcoffins.com/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 16:47

http://www.ecopod.co.uk/ den fylder ikke så meget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 16:49
Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 16:54

Storartet Nordsted1

Og muligheder mangler der ikke...

http://www.colourfulcoffins.com/gallery.php

Forstår heller ikke hvorfor det skal være så stift og højtideligt at få ens kadaver af vejen.

Bevistheden eller rettere Sjælen forlader jo ens krop på døds tidspunktet, og så er der jo kun et kadaver tilbage...

Og de efterladte må da gerne for min skyld holde en ordentlig fest for de penge som bedemanden ellers havde udset sig.

Helt sikert langt sjovere...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 16:58

Nordsted1

Det link du smed kl. 16.47 ligner jo fuldstændig en tagboks.

Så det er bare op på bøjlerne...og huske skal man da så at binde den ordentlig fast så ikke den ryger af i farten...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 17:02

# Nordsted1

Dit Ghana link er fedt....især fisken er SEJ...

Og Cola flasken original.

Så nu mangler vi så bare lige at flytte lidt på vores moral begreber....så starten festen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 17:03

Altså hvis det skal være en fra linket kl. 16.47, skal vi bestille tørvejr til køreturen, de er jo lavet af papir...............ellers kan det blive noget frygtelig sjusk, men ellers er de da meget miljøbevidste

Jeg må lede efter en der ligner en plade Marabou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 17:11

Min første Nokia

http://humorpix.com/images/1915-Weird-coffins.html

Jeg tror det varer et stykke tid endnu, før danskerne er parat til den slags kister, det kan også blive for pjattet??

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 17:16

# Nordsted1

Handler det her ikke om den sidste vilje...???

Og af gode grunde kan man da til den tid være totalt ligeglad med hvad folk tænker...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-08 17:22

Citat
Handler det her ikke om den sidste vilje
Jo, så afgjort, men det kræver jo at folk tager stilling til hvilken slags kiste de vil "rejse" i

Jeg vil ikke risikerer at få en colaflaske, hvis der findes Marabou

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-08 18:26

Som snedkeren i Hjallerup,sade til godsejeren på Pivenholt,der var ude for at se på en gedigen kiste til sig selv:Du skal ikke handle med ham snedkermester Christenesen i Brovst.Bare du laver en lille slag med albuen,falder hele skittet fra hinanden.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-11-08 19:00

Citat
Og det eneste sted hvor bedemanden er beskyttet af lovgivningen er det med transporten...så vidt jeg ved....ellers skulle jeg hurtigt få lejet en trailer på den lokale tank.

"Du" må godt selv sørge for transporten af kisten.

Citat
Der er tradition for, at kisten bliver transporteret i en rustvogn. Man må imidlertid gerne selv stå for transporten af kisten. Transporten skal dog foregå på en sådan måde, at straffelovens bestemmelse om usømmelig omgang med lig ikke bliver overtrådt. Man skal desuden være opmærksom på, at der ikke sker forstyrrelse af den offentlige orden.

http://www.km.dk/print/borgerportal/doedsfald/praktiskeraad.html

Citat
Ved transport af kisten skal det foregå sømmeligt, dvs. at det f.eks. ikke må foregå på en åben ladbil eller en trailer. Derimod må du gerne bruge f.eks. en lukket varevogn eller egen personbil, hvis der er plads.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad011/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-08 19:10

> Mosebaek

I Sverige sidste år kom det frem at det var en udbredt vane blandt graverne at smadre låget på kisten når følget gik ind til kaffen, så slap personalet for senere at efterfylde gravstedet når det var sunket sammen.

> vedikkealt. Jeg ville nu ikke bryde mig om tanken hvis der stod en kiste klar i kælderen......men man vænner sig måske til det når man på et plejehjem hver morgen ser 1-2-3 personer mangle ved morgenbordet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-08 19:46

Det er vigtigt selv at vælge den sidste rejse, især når man ikke er medlem af folkekirken.
Så skal man selv arrangere underholdningen i kapellet, og der ville det være rart selv at kunne vælge den musik der skal spilles. Jeg kan jo ikke bestemme hvad folk skal sige, selv om det ville være nok så rart.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-08 20:00

Den sidste bedemand jeg talte med tog sig også af begravelse af muslimer, men han skulle næsten være standby da de jo skal være i jorden senest 24 timer efter døden.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 20:06

Min svoger var for år tilbage ringer og graver....og min nevø var et ordentligt brød på 16 år.

Der skulle så være 2 begravelser samme dag...så det sidste hul skulle graves i en vis fart og min nevø gik frisk til opgaven.

Da han så kom et stykke ned og der var "afsæt" i skovlen for at få jorden op sank den gamle kiste sammen under ham....og han sank pludselig næsten en halv meter....sjovt havde det set ud..men det var dælme ikke sjovt for knægten og han havde bogstaveligt talt været ligbleg i ansigtet.

Og i dag husker han episoden som havde det været i går.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 20:09

# granner01

Joooo det kan du da så langt at du i planlægningen af din egen begravelse kan skrive den tale du ønsker præsten skal holde.

Og OM de tilsteværende så måtte være enige eller uenige med det sagte...kan du ligesom være ret ligeglad med...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 20:16

# LuffeA

Jeg tror kun det er lige i starten du vil spekulerer videre over det.

Og samtidig kan du jo tage på en lille weekend for besparelsen...

Der er jo også mennesker der har deres gravsten stående hvor så kun "afrejse datoen" mangler.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 29-11-08 22:32

Citat
Her er et udvalg, så må du selv forhandle dig til rabatten
Stakkels bøsser. Der er ikke en eneste kiste lavet af endetræ

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-08 00:26

Krummen, som du dog kan sige det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 21:49

Citat
Så er det nogen af der kender prisen Engros på kister..?

Har du fået indhentet nogle go'e tilbud??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-01-09 21:16

Du er ikke død vel?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 00:46

Citat
Du er ikke død vel?
Hvis nu, vil du så starte en indsamling, så spørger kan komme i en en gros kiste, discount eller hvad der nu kan skillinges sammen til ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-09 02:31

Man kunne også lave en aftale med en bedemand om rabatter.....garanteret 10 dødsfald om året, så er entreprisen hans.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-01-09 07:31

Citat
Hvis nu, vil du så starte en indsamling

o.v.n... det er da en god ide.. der bliver samlet ind til så meget, så hvorfor ikke, problemet er bare, at vi ikke ved hvilken model det skal være, har du et forslag

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-01-09 18:23

Hej Nordsted1

Jeg er hverken død..eller ligger lig...

Fabrikken ville ikke indgå nogen købsaftale med mig, deres DØDssyge forklaring var at vi ikke er moms registreret.

Og så kan jeg altså ikke forstå HVORFOR i går op i udseendet på den kasse...man ser den da ikke..

Og som jeg tidligere skrev er længden irrelevant...da der ikke skal tages hensyn til hverken evt. kramper eller blodomløbet.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-01-09 18:28

Citat
Fabrikken ville ikke indgå nogen købsaftale med mig, deres DØDssyge forklaring var at vi ikke er moms registreret

Citat
Så er det nogen af der kender prisen Engros på kister..?

Fik du så heller ikke en engros pris... det syntes jeg er strengt

Citat
Og så kan jeg altså ikke forstå HVORFOR i går op i udseendet på den kasse...man ser den da ikke..

Det ka' du jo have ret i

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-01-09 18:31

Citat
Og så kan jeg altså ikke forstå HVORFOR i går op i udseendet på den kasse...man ser den da ikke..

Er du nu også sikker på det

Det skete rent faktisk for en del år siden at manden IKKE var død
Han vågnede under bisættelsen og blev hjulpet ud .....og døede af et hjerteanfald/forskrækkelse.

Se det er det man kalder genbrug

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-01-09 18:40

I gamle dage blev folk begravet liggende på maven...for så var man sikker på at de var døde INDEN de fik sig gravet igennem...

Og der hvor man kan ligge i op til en uge...altså der på køl...er der da også håndtag indvendigt...hvis man skulle komme til at fryse.

# piaskov

Din historie fortæller ikke OM han hoppede tilbage i kisten...da det gik op for ham at han virkelig var døende...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-01-09 18:45

Citat
Din historie fortæller ikke OM han hoppede tilbage i kisten...

Eller om han fik set nærmere på kisten

Citat
...man ser den da ikke..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-09 19:27

En taxa med glasrude mellem for- og bagsæde tager en kunde op, efter et par minutters vil kunden fange chaufførens opmærksomhed og banker med en mønt på ruden.

Chaufføren klodser bremserne og sidder og holder krampagtigt fast i rattet.

Kunden:
-Hvad er der galt ?
Chaufføren:
-Bank aldrig på min rude igen, jeg kørte rustvogn før dette job.