/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Spørgsmål til bedemanden
Fra : uldahl82
Vist : 1204 gange
100 point
Dato : 28-11-08 23:04

Kære alle

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I vil være mig behjælpelig med at få svar på.
Min familie har en begravelsesforretning nord for København. Jeg står for den daglige drift og er 3. generation.

Årsagen til min henvendelse er, at vi er ved at udvikle vores nye hjemmeside. I stedet for at jeg skriver en masse informationer omkring begravelse/bisættelse, gravsteder osv. så kunne jeg godt tænke mig at give bolden op til jer brugere herinde.

Jeg er nok lidt "farvet" af at have arbejdet inde for området i mange år. Og det er muligt at de informationer jeg skriver ikke nødvendigvis er de samme som du søger. Det kan også være at de ikke svarer på de spørgsmål du sidder med i forbindelse med bisættelse/begravelse osv. Kort sagt hvad skal en god hjemmeside omkring dødsfald, bedemandens opgaver, bisættelse/ begravelse indeholde ?

Jeg er interesseret i at siden bliver så nærværende og informativ som overhovedet muligt. Således at pårørende kan finde nyttig og relevant information. Indholdet skal naturligvis være sobert og respektfuldt.

Håber at høre fra jer.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 28-11-08 23:23

Jeg har mistet mange familiemedlemmer og det første der falder mig ind er bisættelse/begravelse - Kiste/urne - eget tøj/andet - priser, især priser. Priser på det hele. Er pyntning af kiste med i prisen, er pyntning af kirke.
Ordner i hele begravelsen/bisættelsen, kan vi selv gøre noget.
Sådan nogle ting snakker vi om hver gang en af familien er død.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-11-08 23:37

Som granner også nævner, priser

Det er ikke pænt at snakke priser hos en bedemand, det kunne nemt lyde forkert, men en begravelse ER dyr.

Så fortæl på jeres hjemmeside, at hvis man har lyst/overskud (nok en forkert formulering), så kan
man selv selv sørge for pynt til kisten, kirken, sangene.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-11-08 00:22

Det er min opfattelse at de efterladte kan "føle" sig ført til en bestemt prissat bisættelse/begravelse hos bedemanden.

Det kunne lette presset på de efterladte hvis de kunne sidde derhjemme og konfigurere en bisættelse/begravelse - på samme eller lignende måde som denne - der godt nok er til en computer.
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=dk&cs=dkdhs1&kc=DRS53001&l=da&m_30=111787&oc=D125002&rbc=D125002&s=dhs
der er mange andre konfigurationsprogrammer der kan henvises til, det er mere ideen i det.

Jeg forestillede mig f.eks.

1. kisten var forvalgt til den billigste, og der så kunne vælges en dyrere hvis pengene er der.
2. Skemaet var forvalgt til eget tøj, men der var mulighed for at vælge ligklæder til en anden pris.
3. Dekorationen til kisten var den billigste form, men dyrere alternativer kunne vælges.
4. kørsel billigste - kunne vælge til anden kirkegård der jo er dyrere at køre til.
osv. osv. osv.

altså hele tiden det billigste forslag først - så vælger den efterladte selv alternativerne.
Herudover skal listen indeholde de rimelige faste priser der er på papirarbejde m.m.

Når listen var lavet kunne den printes ud med det valgte og de efterladte kendte nogenlunde prisen - tog listen med til bedemanden, hvor de sidste detaljer blev sat på, og følelsen af at det er for dyrt ville være væk, samtidig med den dårlige samvittighed på den måde kunne være mindre over noget billigere var valgt.

Altså mit forslag til dig: et konfigurationsprogram til en bisættelse/begravelse - det ville virkeligt være en nyskabelse indenfor bedemandsforretninger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-08 00:25

En prisliste med illustrationer der springer i øjnene på f.eks kister ville være lidt koldt, man kunne f.eks lave tre prisgrupper, det samme gælder flor og tøj, blot som en foreløbig orientering da detaljerne vil falde på plads ved mødet med de efterladte

Ved begge mine forældres begravelser sad vi såmænd og kiggede i bedemandens medbragte prospekter hvori nogle ting fremkaldte et lille grin.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-11-08 00:45

Den bedste til at fortællke hvilke typiske spørgsmål der opstår må da være dig selv?????

Alle her har færre erfaringer med hvilke ting man taler med sin bedemand om end dig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-08 00:55

Kortoververden har ret, selv om vi snakker med bedemænd så er vi ofte så kede af det at vi ikke rigtig husker de samtaler. Så du må vide hvad der snakkes om.
Men den med de billigste priser først er en god ide.
Det kunne endda være et færdigt tilbud, til den pris får i det og det, hvis i vil have mere er der et andet tilbud. o.s.v.
En anden ting jeg også gerne ville have med, det er en oplysning om hvor man kan søge begravelseshjælp. Mange kan få fra fagforening, fra kommune måske fra forsikringer. Ellerhvad ved jeg. Det ville være en stor hjælp hvis man blev gjort opmærksom på at der skulle undersøges nogetomkring det. Og står det på hjemmesiden, så kan man i fred og ro finde ud af det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-08 01:30

Kære Uldahl

Ligesom kortoververden undrer jeg mig osse over din henvendelse. Jeg kan ikke helt gennemskue din agenda, men det kan ikke være det du skriver i dit indlæg. Hvis du som 4. generation i en begravelsesforretning ikke ved, hvad dine kunder har behov for at vide, skulle du nok overveje at skifte erhverv. Men som Granner og Olsen skriver, skulle I som minimum gøre meget mere ud af at fortælle, at selv om der er aftalt en pris, så kan der sagtens ryge mere på regningen. Af personlig erfaring ved jeg, at bedemandsforretninger har mange "spillemandspenge" ved siden af den aftalte pris i form af " hovsa og pludseligt opståede og uforudsigelige" ydelser, som bare klaskes oven i regningen.

Min erfaring i ovennævnte tilfælde er personlig og var med en bedemandsforretning i 2840 Holte, i forbindelse med min fars død og bisættelse. Uvist af hvilken grund, figurerede der pludselig 3 ekstrakørsler mellem KAS Gentofte og Mariebjerg kapel som ikke var aftalt. Konsekvensen af den slags kreativ og ukontrollerbare selvtægt, har affødt at jeg næste gang hellere hiver et firma ind fra f.eks Næstved, end at være til grin ved at bruge samme firma endnu engang .

Det er mig solo, som suverænt bestemmer leverandør næste gang, så den beslutning holder 100 % Jeg har selvfølgelig oplyst om firmaets kreativitet til venner og bekendte i pastoratet

Men lad os høre hvad du har at sige!!!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 07:33

Jeg ville da også helt klart foretrække Dagens tilbud...en sampak med ALT.

Eller tilbud af 14 dages varighed, smutter den gamle inden 14 dec. spar 4000 kr.

I min optik har bedemændene - alt for meget - kleptoman pølserne nede i de efterladtes tegnebog / lommer, alene en kiste i DK er Danmarks dyreste købte cigarkasse træ.

Og tøjet der bare er et forklæde med ærmer...uden rygstykke...og en krave til flere hundrede kroner ... den eneste pris der her er sammenlignelig er på det dyreste lingeri købt i f.eks., Magasin.

Måske er det bare mig, men at det aldrig hos nogen bedemand har frembragt en "lidt flov mundsmag" er mig faktisk ganske uforståeligt.

Monopol på en opgave har ALDRIG gavnet priserne til fordel for os forbrugere.

Og så så jeg gerne at bedemands branchen blev kigget efter i sømmende for "kartel" aftaler...og at priserne ville afspejle de reelle udgifter...for jeg vil til min dødsdag være overbevist om at bedemænd ikke dør p.g.a., manglende indtjening / fortjeneste.

Hilsen vedikkealt

PS. bentjuul er inde på det helt rigtige.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 07:39

# granner01

Du er inde på det helt rigtige omkring begravelses hjælp, bedemanden som i langt de fleste tilfælde er lokal kunne endog have blanketter liggende til de lokale muligheder for at søge hjælp.

Kende indtægtsgrænser for søgning o.s.v.

Det ville være god forbrugervejledning....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-08 08:55

"Konfigurere en begravelse"

Det udtryk kan vist kun bruges hvis det er en computernørd der skal begraves.

Modellen kan anvendes af nogen der har prøvet det før, men ikke i førstegangstilfælde som da min fader døde. Han var på besøg hos mig en søndag og kørte hele frisk hjem, mandag morgen kl 05 kom så opringningen, og så smutter man altså bare ikke ind på en hjemmeside med det samme.

Jeg støtter også forslaget om blanketter og links til myndigheder m.m. men det bør nok stå som en underside hvor man f.eks skriver "Anden hjælp".

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-08 09:49

# LuffeA

Arrhh er du nu helt sikker på at du ikke ville "smutte ind på en hjemmeside" hvis du havde bevistheden om at det var muligt lige at tjekke Dagens tilbud hos en række bedemænd.

Du søger vel også gladeligt på EDB priser for at spare en 20ér på din næste PC mus....

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-11-08 09:59

Det, du nok søger, er hvordan du undgår, at folk generelt betragter bedemænd som en flok hajer, der udnytter folks sårbarhed i situationen ved at spille på deres dårlige samvittighed over for den afdøde?
Skriv, at hvis folk har overskud til det, er det OK at besøge flere bedemandsforretninger og bede om at få et tilbud på en begravelse.
Som de fleste herinde nævner, er priser det helt afgørende! Folk finder dem generelt horrible!
Held og lykke
Sønder

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-08 10:29

Citat
er det OK at besøge flere bedemandsforretninger og bede om at få et tilbud på en begravelse.

He He Pas nu på, at dette ikke konflikter med loven om licitation. Er der ikke noget om, at man højst må hjemtage 3 tilbud, da arbejdet ellers skal udbydes i off. licitation?

Citat
hvordan du undgår, at folk generelt betragter bedemænd som en flok hajer
Ja og fortsat er en haj...bare det ikke ses så tydeligt. Bild mig ikke ind, at nogen bedemand frivilligt vil sætte deres lukrative avance ned, og hvor det rigtigt formuleret, når du skriver at bedemænd/damer udnytter folks sårbarhed. Usmageligt

Godkendelse af svar
Fra : uldahl82

Dato : 29-11-08 11:29

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-08 13:09

--Det lyder som et utrolig godt forslag, at man selv skal kunne konfigurere en begravelse over Nettet.

Selvfølgelig er det ikke alle, der kan bruge det, men de der kan ville have stor glæde af det. Netop fordi man i DEN situation nødig vil diskutere priser og man måske ikke har overblikket til at vurdere, hvad der er råd til og hvad der SKAL være råd til.
De fleste af os har jo ikke penge som skidt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-08 14:14

Selv tak du.