/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Institution uden generalfors?
Fra : cristian2
Vist : 749 gange
30 point
Dato : 28-11-08 13:33

Mine børn går i en selvejende ungdomsklub som har driftaftale med kommunen. Institutionen har en "selvsupplerende bestyrelse". Det vil i praksis sige at bestyrelsen er den ubetingede øverste instans (så længe man overholder driftsaftalen med kommunen). Problemet er at vi forældre er meget trætte af at bestyrelsens arbejde (de beder rask væk den nyansatte leder om at fyre blandt andet tillidsmanden - foruden den måde de løsagtigt tillader at der bruges penge på meget dyre konsulenter o.m.m.).

Vi har som forældre ingen myndighed over for bestyrelsen ud over en enkelt forældrerepræsentant som altid er i mindretal.

Alle de foreninger, friskoler, politiske partier og lignende jeg kender, har alle en generalforsamling som øverste myndighed.

1. Hvordan kan en institution slippe for at have en myndighed over bestyrelsen? Er det tilladt?

2. Hvad kræver det at etablere en institution som har en generalforsamling (eller andet) som øverste myndighed?

Tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 25 point
Dato : 28-11-08 14:14

Det lyder godt nok underligt.

Hvis der var tale om en Børnehave eller Fritidsklub så fremgår det af loven at der skal være en forældre valgt bestyrelse men derudover er der såvidt jeg ved ikke noget galt i at en selvejende institution selv udpeger sin bestyrelse, det ses i mange andre sammenhænge hvor der ikke er kræver om brugerstyring.

Det i kan gøre er at få dem der betaler gildet, nemlig kommunen, til at rejse krav om at der skal en større grad af brugerstyring, enten via forvaltning eller politikere.

Men start med at spørge i Forvaltningen om konstruktionen med selvsupplerende bestyrelse lever op til kommunens krav.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-08 16:38

Den slags behøver ikke være demokratisk eller med kundeindflydelse.
Det er lidt misvisende at kalde det en klub.
Det er i princippet ligesom det private fitnescenter, hvor ejeren selv bestemmer det hele.

Man kan jo bare selv starte en rigtig firening nmed formål at lave demokratisk ungdomsklub.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 04-12-08 10:05

Tak for svaret Thomas.Haugaard.