/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan bruges recovery CD?
Fra : metalfaust
Vist : 941 gange
74 point
Dato : 27-11-08 20:11

Min PC's operativsystem er så småt er gået kold. Jeg kan i skrivende stund kun få adgang til OS ved at starte i fejlsikret tilstand. Derfor tænkte jeg, at det var en anledning til at få startet på en frisk, dvs. få geninstalleret Windows XP. Det ligger sådan, at jeg kun har en recovery CD, men jeg synes ikke rigtig det bringer mig tættere på at få løst problemet. Er der nogen, der har indsigt i hvordan man gør?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-08 20:22

sæt recovery cd´en i og genstart - så kører recoveryen helt af sig selv - men vær opmærksom på at du sandsynligvis taber alt du har liggende medmindre du får valget om at gemme.
Når recoveryen er overstået vil din maskine være som da du fik den og du skal huske at opdatere hele molevitten fra microsoft update osv.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 28-11-08 07:47

Start med boot Cd`en i drevet og sikre dig i BIOs at du startet op med cd så skal du lige trykke ja for opstarten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-08 08:06

Hav lige i tankerne at hvis du har udskiftet hardware på maskinen er det ikke sikkert recoveryen vil acceptere dette uden videre.....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-11-08 08:26

Må jeg være så "fri",at være med på en "lytter".Jeg bemærker i nævner Recovery cd`en i "ental".
Er der kun een cd.For flere år siden,fik jeg en bekendt til at ta`en "kopi" af min komputer.Men det fylder seks (6) cd`er.Er det mon en "Recovery"? Jeg har aldrig brugt dem.Mangler modet.

Undskyld min "indtrængning",men det er en interessant emne.(Skal nok lægge lidt i "bødekassen".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-08 08:31

Idag er de fleste recoveryer en partition på harddisken...

Denne kan så brændes ud på flere Cder eller en DVD...

De "gamle" recoveryer til XP fyldte ikke mere end de kunne være på en CD - resten var programmer og diverse værktøjer....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-11-08 09:42

Citat
Det ligger sådan, at jeg kun har en recovery CD
... kan jo være fordi maskinen er af ældre dato - eller at det er en DVD

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 28-11-08 09:43

Lige for at være klar på hvad jeg skal... at boote fra cd'en - betyder det, at sætte recovery-cd'en i og genstarte, eller hvad?
Det med at sikre i BIOs at jeg starter op med cd er volapyk for mig. Hvad ligger der i det?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-11-08 09:48

Citat
Lige for at være klar på hvad jeg skal... at boote fra cd'en - betyder det, at sætte recovery-cd'en i og genstarte, eller hvad?
.... ja

Citat
Det med at sikre i BIOs at jeg starter op med cd er volapyk for mig. Hvad ligger der i det?
.. hvis recoveryen kører når du har sat den i og genstartet så skal du ikke tænke på det

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 28-11-08 09:53

Ok, tak, det må jeg lige have prøvet af, når jeg kommer hjem fra arbejde!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-08 09:58

REELT...

Glem ALT om bios

Start du blot CDen fra windows....

Den vil SELV genstarte fra cden, som den skal, når du kommer så vidt...

Recovery kan på de fleste maskiner startes fra din wininstallation - den vil så blot bede om cden når den skal bruge den....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-11-08 10:57

Citat
Den vil SELV genstarte fra cden, som den skal, når du kommer så vidt
... det komme an på hvor ny - gammel - og hvilken pc det er - min SKAL genstartes før recoveryen sætter igang !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-08 11:42

Citat
min SKAL genstartes før recoveryen sætter igang !

Den er sikkert også MEGET speciel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-08 11:43

Konklusionen var egentlig blot:

Hvorfor gøre det mere besværligt end nødvændigt

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 29-11-08 07:58

eller man kan starte op med at trykke esc eller f2 (eller måske en anden tast det bliver gerne vist på skærmen) og så få den sat op til at starte med cd drevet og så sætte cd en i så skulle den gerne starte med at reparere!