/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Modregning af løn.
Fra : Jesper_wood
Vist : 4044 gange
100 point
Dato : 27-11-08 08:28

Kan ens gamle firma modregne ens løn, hvis man i opsigelses perioden for et midlertidigt job, hos en ikke konkurent ?

Har fundet frem til dette, men forstår det ikke helt:
Funktionærlovens § 3, stk. 2, indeholder en begrænsning i arbejdsgiverens adgang til at modregne. Ifølge bestemmelsen opgøres funktionærens løn i opsigelsesperioden efter de almindelige erstatningsregler. I bestemmelsens andet punktum er det imidlertid fastlagt, at erstatningen aldrig kan blive mindre end lønnen (inklusive alle tillæg m.v.) i de første tre måneder af opsigelsesperioden (kaldet "minimalerstatning"). Hvis funktionærens opsigelsesvarsel er på tre måneder eller mindre, kan arbejdsgiveren altså ikke modregne i funktionærens løn overhovedet, selv om denne får anden beskæftigelse i opsigelsesperioden. Ved fritstilling er det fritstillingstidspunktet, der bestemmer, fra hvornår minimalerstatningen skal beregnes. Derfor gælder det samme, hvis arbejdsgiveren først fritstiller funktionæren, når der er tre måneder eller mindre tilbage af opsigelsesperioden.

Har skrevet en mail til min tidligere chef, og han siger at de modregner lønnen.

Kan i hjælpe ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-08 08:41

Citat
Kan ens gamle firma modregne ens løn, hvis man i opsigelses perioden for et midlertidigt job, hos en ikke konkurent ?

HVAD betyder det oversat til noget forståeligt

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 27-11-08 08:49

Prøver lige igen:

Hvis man er blevet opsagt (fritstillet) og for andet arbejde i fritstillingsperioden, som er hos en ikke konkurrerende virkesomhed. Kan ens gamle arbejdsgiver modregne den løn man for udbetalt hos den nye arbejdsgiver ?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-11-08 08:58

Citat
Fritstilling indebærer, at medarbejderen ikke har nogen arbejdsforpligtelse over for arbejdsgiveren i opsigelsesperioden, og at medarbejderen som udgangspunkt skal have fuld løn. Lønnen skal udbetales som normalt.

Medarbejderen har en loyalitetsforpligtelse i hele opsigelsesperioden.

Arbejdsgiverens forpligtelse til at betale fuld løn i opsigelsesperioden kan reduceres, hvis medarbejderen finder nyt arbejde i perioden. Arbejdsgiveren skal dog som minimum betale tre måneders løn - den såkaldte minimalerstatning. Derefter er der ”modregningsadgang”, hvis medarbejderen får løn fra en anden arbejdsgiver.

Arbejdsgiverens forpligtelse til at betale løn bortfalder, hvis medarbejderen starter eller bliver ansat i en konkurrerende virksomhed. Medarbejderen har nemlig derved overtrådt sin loyalitetsforpligtelse. En ansættelse hos en konkurrerende virksomhed er derfor grund til øjeblikkelig bortvisning af medarbejderen.

Der er altså stor forskel på fritstilling og opsigelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 08:58

Det syntes jeg lyder tvivlsomt, for så kunne dit gamle firma jo bare have beholdt dig i opsigelsesperioden

Ring lige til din fagforening, de ved besked

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 110 point
Dato : 27-11-08 09:17

Det der betyder noget er hvad der står i din opsigelse.

Hvis der er truffet aftale om at du er ubetinget fritstillet så kan du hæve dobbelt løn og arbejdsgiver kan ikke rette krav imod dig.

Hvis du derimod er betinget fritstillet ja så kommer det som ordet siger an på hvilke betingelser der er skrevet ned men typisk vil det være at din løn bortfalder hvis du får andet arbejde.

Du skal kontakte din fagforening.

VH

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 27-11-08 12:30

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-11-08 13:56

Når man bliver fritstillet, opretter de to parter en aftale. Af aftalen skal det tydeligt fremgå, havde det indebærer for begge parter at medarbejderen bliver fritstillet. Det kan fx fremgå af aftalen, at i perioden man er fritstillet i, også skal afvikle ferie, at lønne udbetales på én gang eller hver måned, osv.
Det at tage arbejde hos en konkurrerende virksomhed, gælder IKKE for en alm. lønmodtager, men er myntet på chefniveau, men naturligvis, kan man indgå aftale i henhold til funktionærloven, at man ikke må det i de næste fx 2 år!