/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brændekedel, Oliekedel, MV.
Fra : clausbrandt
Vist : 1082 gange
20 point
Dato : 26-11-08 22:37

Jeg har købt et varmeanlæg i løsdele, som erstatning for en gammel pladejernskedel.
Jeg har sat anlægget sammen på følgende måde begyndende med returrøret fra radiatorkredsen.

Cirkulationspumpe - ATMOS brændekedel - 1500L akkumuleringstank- oliekedel(støbjern) - spiral i varmt-vandsbeholder(METRO 300L combi) - fremløb til radiatorer.

Efter brændekedelen er lagt et rør til returledningen (Shunt) og der er isat en Danfoss ventil
der lukker ved cirka 70 grader. Dette skyldes, at det forskrives, at ATMOS under drift skal
have en temperatur på returen på mindst 65 grader.

Ellers er der stort set tale om en SERIEKREDS.
Ingen jeg har talt med, kender en sådan opbygning. Men nu har jeg kørt med det et par
uger, og det virker tilsyneladende som forventet.

Derfor vil jeg gerne bede om kommentarer til denne opbygning, såvel praktiske som
teoretiske.

Med venlig hilsen og på forhånd tak.

Claus Brandt
El-installatør.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-11-08 10:46

Styringsmæssigt er det noget broget mystisk noget du har lavet.

Jeg ville enten koble oliekedel og buffer i serie, med bufferen på returen. Og så lave en ladekreds til Atmos'en vha ladomat. Eller koble varmebæreren til bufferen og så lade på bufferen dels fra Atmos eller oliekedel med hver sin pumpe.

Men den første er den simpleste. Styringsmæssigt stiller du så oliefyret på f. eks 55°. Når du er hjemme kyler du træ på, og når Ladomaten mærker at Atmos'en er oppe i temperatur begynder den at lade bufferen op. Dette vil standse fyret, der så ikke starter før du er nedenunder oliefyrets starttemperatur igen. På denne vis er du sikret at du har styr på vandflow både på varmebærersiden og på Atmos'en.

Kommentar
Fra : K.L.R

Dato : 23-12-08 20:34

Først og fremmest vil jeg sige at der er lige så mange måder at gøre det på som der er vvs folk der ved noget om det .

Og det er der faktisk ikke ret mange vvsér der gør . ;)
De er mest til pex og færdige samlet aggregater .

Jeg har selv konstrueret og samlet et system meget lig det du beskriver .
Dog valgte jeg at droppe alt smart el styret .

Mit system består af en underforbrændings kedel en oliefyrs unit og en akkumuleringstank på 1200l
Akkumuleringstanken købte jeg af en gamle smede mester (land smed de ved hvordan) som bygger dem af de ovale olietanke til en pris på 1000kr eller 800 hvis du har en tank med til at bytte med .
Ca 30cm over bunden sidder returen til kedel (2" de gamle elsker selv cirkulation) og 10cm fra top sidder fremløb fra kedel også lavet i 2" .
Oven i tanken helt tæt på fremløb fra kedel sidder fremløb til huset , for som han sagde "så skal du jo bruge det så hurtigt som muligt ikk?"
Retur fra huset føres ind ca midt på tanken da det jo ikke er helt koldt og derved skaber en god lagdeling i tanken .

Man lad os tage brændefyr og tank først .
Fra kedel skal der være en afbrudt stigning helt til tanken for at systemet skal kunne selv cirkulere ved strøm svigt .
Imellem fremløb og retur kedel har jeg brugt en LADOMAT som består af en cirkulations pumpe og en termostat (62C) der sørger for at kedelen altid køre med en temperatur på min 60c .
Det er en lidt dyr fætter ca 3000kr men den er simpelhen alle pengene vær .
Ved strøm svigt går den mekanisk i fuld åben så selv cirkulationen holder kedlen fra at koge .
Og det virker :) .

En brænde kedel skal altid være makker med en Akkumuleringstank både for max økonomi men også for sikkerheden .
Ikke noget med kugle haner kontra og trevejsventiler imellem de to , de skal køre et autonomt makkerpar uden noget der kan gå i lort eller sætte sig fast .

Fra Akkumuleringstank går frem løb på retur oliefyr så varmtvandsbeholderen får først .

Returhus og fremløb akkumuleringstank mødes i en termostat styret 3vejs med dykrør i top akkumuleringstank .

Det virker helt som du beskriver udover at jeg overhoved ikke bruger styringen og nu er nået der til at den gamle Araber skal ud og en METRO med elpatron skal ind i stedet .
Det var min kone der ikke ville af med Araberne men idet vi bruger alt for meget olie i sommer perioden (200l) :P er min ide i stedet at sætte en Vandvarmer med el patron på da vi er blevet så fine på den at gulvarmen alligevel er tændt i mellem perioderne og anlægget faktisk kun står stille de 14dage vi har sommer .