/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Hørfrø gift eller sundt????
Fra : ryan1312
Vist : 3239 gange
100 point
Dato : 26-11-08 15:35

Må man spise hørfrø på i sin morgenmad??

Jeg plejer at drysse 2 spsk hørfrø ud over min havregryn hver morgen, men har så lært at det er usundt, ja lige frem giftigt. Jeg knuser dem ikke længere, men tager dem lige fra posen og drysser på, så er det farligt og usundt???

Andre siger det er ok hvis jeg varmer den lidt i ovnen inden, men bliver det sunde fedt som er i hørfrøene så ikke til farlig fedt ??? Hvis ikke hvor længe skal de så varmes????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-11-08 15:53

Hørfrø har altid været sundt selvfølgelig skal man ikke overdrive ,men det er godt for fordøjelsen

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-11-08 16:01

Ryan1213, Kan du komme i tanke om bare en fødevarer, som ikke er blevet kritiseret, truet med at være farlig??

Mælkeprodukter, æg, fisk, grøntsager, kød, frugt

Hvis man skal stole på alt hvad man hører, så er der intet tilbage, vi roligt kan spise

Så spis du dine hørfrø, som du plejer

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-11-08 16:06

Her er lige et par sider om emnet ...værsko at læse http://www.google.dk/search?hl=da&q=H%C3%B8rfr%C3%B8&meta=

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-11-08 16:08

Faktisk er der 32.800 sider om emnet

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-11-08 19:22

Selvfølgelig kan du spise et par spsk hørfrø hver dag - som du plejer

Men du har ret i, at man ikke skal overdrive indtagelsen af hørfrø, det samme gælder forøvrigt solsikkekerner og andre fede kerner. Læs Fødevarestyrelsens råd om emnet her
lhttp://www.altomkost.dk/Services/Nyhedsrum/Nyheder/2008/Foedevarestyrelsen_frarader_+hoejt_indtag_af_solsikkekerner_og_horfro.htm

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-11-08 20:01

Og du får ingen gavn af hele hørfrø.... de smutter bare gennem systemet...

Dét fedt (smørelse) din krop har brug for er netop en god idé at få fra diverse frø.

Men du skal jo ikke "æde" løs, for så tager du på, nøjagtigt ligesom med andet fedt!

Alt med måde, så går det ikke helt galt

Hanne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-08 21:19

Hej.
Neeej man må ikke bare spise ...man har fundet ud af at hørfrø i "rå" tilstand er giftige.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-11-08 21:22

Dét var ost osse.....

Hanne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-08 21:27
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-11-08 21:38

Åvkæj - ja, man kan altid lære noget nyt!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-08 21:40

Citat
Åvkæj - ja, man kan altid lære noget nyt!

YES !!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-11-08 22:07

Her er vist ikke tale om stort indtag så spis du bare videre

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-11-08 23:39

Som man altid har sagt: Man må aldrig overdrive - uanset, hvad det handler om, æ ou...

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-08 01:08

Hørfrø er sundt i små mængder og det er små mængder du snakker om her, rå ubehandlede hørfrø virker som afføringsmiddel hvis du har brug for det, du får den modsatte virkning hvis du koger frøene og spiser grøden, det er godt ved diarre.
Olien der kan udvindes af hørfrø er IKKE sund tværtimod, linolie bruges blandt andet at smøre på træværk og blande i maling med mere, rest produktet efter at der er presset olie ud af hørfrø bruges til foder i landbruget, hørfrøkager er meget sunde.
Så noget kan tyde på at det er olie indholdet vi ikke kan tåle i større mængder

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-08 13:58

---øøø, der er cadmium i hørfrø og solsikkekerner... Og cadmiummet følger tørdelene. Så der er ikke cadmium i olien.

---Det er hørfrøkagerne, der er forurenede..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-11-08 14:00

Godkendelse af svar
Fra : ryan1312

Dato : 29-12-08 10:58

Tak for svaret o.v.n..