/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Fælles mål biologi el naturtek
Fra : pots
Vist : 458 gange
25 point
Dato : 26-11-08 10:51

Nu sidder jeg og skal planlægge et undervisningsforløb i biologi til en 6 kl. Men normalt har man ikke biologi før 7 kl. Så sidder jeg og kommer helt i tvivl om hvilken fælles mål der skal bruges til at begrunde ens valg.... naturtek eller biologi?????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-08 12:17

biologi forstår jeg...
men naturtek er det lærer slang? for natur teknologi??

Lær dem naturens forskellige fødekæder, fra mikro organismer til rovdyr...

De værste er os mennesker, der hellere spiser okse bøffer end gulerødder.
Og nu oven i købet laver majs om til brændstof...

Kommentar
Fra : pots

Dato : 26-11-08 12:26

naturtek = natur/teknik

Biologi er som regel fra 7 kl

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-08 12:40

Så lær dem noget natur / teknik i 6. klasse...

Eksempler:
Hvorfor er træstammer ovale, bredest øst - vest?
Hvordan kommer der vand og næring op i toppen af høje træer??
Hvorfor kan et insekt gå på vandet???
Hvorfor laver bierne 6 kantede rum i deres tavler???

Regnbuer, ildfluer og nordlys...
Der er nok at tage fat på

Kommentar
Fra : pots

Dato : 26-11-08 13:04

Nej desværre

Det her er en privat skole som har bibeholdt biologi i stort set alle klasserne. Jeg skal ind og undervise i mennesket og kroppen.

Jeg er inde på et undervisningsforløb, men skal have gode gamle fællesmål med ind i min undervisning, da den er grundlaget for undervisningen. Men det er der jeg er i tvivl, om det er natur/teknik - eller biologi Fælles mål jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-08 13:18

Ikke forstået...

hvis de gode gamle fællesmål ikke længere er relevante,
så lær dem da i stedet det de får brug for i en kommende CO2 restriktiv fremtid...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 07-01-09 19:09

Først vil jeg sige jeg er stadig dødirriteret over de slog de fag sammen.
Problemet er nemlig, som du siger... hvad søren skal jeg undervise i?

Og et andet problem - teget fra den virkelige verden - Når man har en Naturteknik lærer, der oprindelig er fx. biologilærer, er det den undervisning de får, og ikke de andre emner.

Meget farlig sammenlægning af fag synes jeg.
Kun lavet som ren besparelse, så skolerne kunne skære ned på timeantallet.

Men som svar, har du ikke et pensum, du skal følge, eller lavede de heller ikke det, da de slog fagene sammen?
Så er det jo bare at følge det.
Det hænger ikke sammen for mig.
Men hvis det er mennesket og kroppen, vil jeg da sige både og.
Det er da nok et af de emner, der er størst.
Opbygningen af kroppen.
Funktionerne af kroppen.
De essentielle nødvendighedder for kroppen - herunder kan der jo flettes rygning, stoffer, alkohol, kost, og motion mm ind.
Kroppens affaldsstoffer.
Sexualundervisning plejer også at høre ind under dette emne.
Ja jeg kunne da blive ved.
:)