/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvordan opløser man araldit
Fra : Teddyjesper
Vist : 4208 gange
20 point
Dato : 26-11-08 08:05

Jeg har kroge sat op til håndklæder på fliser i badeværelset. De er sat op med en meget hård lim, som kan ligen araldit. Hvordan opløser jeg denne lim, så jeg kan tage krogen af uden at ødelægge flisen den sidder på?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-11-08 08:13

Prøv at læse dette: http://ing.dk/debat/6201

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-08 11:00

Løsningen med 100° i en ovn duer ikke man skal op på væsentlig højere tempera tur før der noget.

Jeg vil gætte på at nogen timer i en bageovn på 250 ° vil kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-11-08 11:48

transor - - - hvad for en type ovn bruger du ???
Jeg mener hvis den kan klare et badeværelse ved 250°

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 13:48

Triklor kan måske opløse Araldit.
Pas på ...........................ved indånding kan hjernen skades.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 20 point
Dato : 26-11-08 20:23

Nu ved vi jo ikke om det er Araldit - det er dit gæt, ikke?

Hvis limens egenskaber er som epoxy, så kan en varmepistol være løsningen. En god hårtører kan måske være nok. Jeg har set epoxygulvfolk bruge metoden et par gange, når de var kommet galt afsted. I et af tilfældene havde en trådt i den friske gulvbelægning og gået videre hen over et granitgulv. Det var ikke blevet opdaget før den efterfølgende dag.

Jeg var bange for at det betød omlægning af granitgulvet, for epoxyen var færdighærdet. Men de tog en varmepistol og varmede epoxyen langsom op (af hensyn til underlaget). Efterhånden, som epoxy bliver varmet op sker der en ændring og på et givet tidspunkt kunne det tørres op.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige det virker på din "lim", men det kan da være forsøget værd. Varm forsigtigt op, så flisen ikke får et chock. Læg mærke til om limen begynder at blive blød undeervejs.

Godkendelse af svar
Fra : Teddyjesper

Dato : 28-11-08 07:03

Tak for svaret Jorgen_ros.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-11-08 17:09

Velbekommen.

Jeg er selvfølgelig nysgerrig - virkede det for dig?

PS! Lige en ekstra kommentar. Nogle epoxy typer, der anvendes til gulvbelægninger kan ikke tåle alm. kogesprit og går i opløsning, hvis det får lov at ligge.
Det kan man godt undre sig over ikke er alment kendt, for sprit opfatter vi ikke som specielt aggressivt (når vi ikke lige hælder det indenbord i rigelige mængder). Det bruges rask væk til div. rengørings opgaver - polering af spejle og vinduer f.eks. Men det kan nu også bruges til at opløse tørret plastikmaling.