/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Varme i bilen (323f BG)
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 5267 gange
115 point
Dato : 25-11-08 21:17

Jeg har stortset ingen varme i bilen, når jeg skruer fuldt op for varmen føltes den bare lunken, og langt fra de temperaturer jeg ønsker. Jeg har haft begge slanger af varmelegemet ude fra motorrummet, og spulet vand igennem, der er tilsyneladende god "Gennemgang".

Når motoren er varm og blæserne inde i bilen ikke er tændt bliver begge slanger varme, når blæserne er tændt er indgangen varm og udgangen kold, præcis ligesom jeg har testes det på en anden bil, hvor varmen virker, dog syntes jeg at slangerne var noget varmere på den end på min.

Nogen der nogle ideer til hvordan jeg kommer videre herfra?

Mvh.

Martin Svenningsen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-11-08 21:18

Termostaten er stået af .

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-11-08 21:20

Hmm.. det tror jeg ikke for motortemperaturen opfører sig som altid, i midten og stiger lidt en gang i mellem og falder så når blæseren starter.

Forresten er det er problem bilen har haft siden jeg købte den, så det har været der længe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-08 21:42

Temperaturen (hvor meget varme) i bilen er afhængig af to ting, når altså varmeapparatet virker....kølevandstemperaturen og udendørstemperaturen...

Det kunne tænkes at det er en for "kold" termostat monteret i bilen, altså at den ikke lader vandet blive varm nok før den åbner og så når bilens køleanlæg ikke op på så høj en temperatur at der kan afgives nok varme i kabinen når det er blevet meget koldere i vejret...i gamle dage kaldte man det en sommertermostat og en vinterterostat alt efter hvilken åbningstemperatur den har.

Så tjek termostaten, hvilken der er monteret i bilen.....måske der skal en vintertermostat til.

Eller om den termostat der sidder der virker som den skal og ikke står åben hele tiden.

Når du starter bilen kold, hvor langt skal du så køre før temperaturmåleren er oppe på normal driftstemperatur??

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-11-08 22:12

Og selvom du har konstateret, at der er fin gennemgang i varmelegemet, skal luften ud, før der sker noget alvorligt med varmen. Af med dækslet på ekspansionsbeholderen ved kold motor, start op og lad motoren blive driftsvarm. Så skulle den gerne "bøvse" en gang, og "drikke" af kølevandet. Når det er sunket i beholderen fylder du efter og påskruer dækslet på ekspansionen. Så skulle det gerne fungere.
Held med det ...

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-11-08 22:22

Typisk termostatfejl, termostaten bør udskiftes Mvh. K.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-08 23:27

Der er tovlige amatørmekanikkere, som piller termostaten ud af bilen, fordi køleren er fpor dårlig.
Se at få en rigtig og velfungerende termostat i igen.

Der skal ikke bruges speciel sommer eller vinter termostat.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-11-08 07:57

Og du er sikker på at blæseren kører, -også på højt nivo ? Og din cirkulationspumpe er ok ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-11-08 09:05

Det er thermostaten eller luft som sagt ............Basta............

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-11-08 09:28

Du har annuleret mange af dine indlæg, og du må vide at det giver ikke den helt store entusiasme.
Men prøv alligevel at fortælle hvor gammel dit køretøj er, og hvilket mærke, det vil også kunne give en ide, - som måske.

Kommentar
Fra : bjs1948

Dato : 26-11-08 10:08

:-hej jeg har pt det samme problem med en 626 ge, det kan også være vandpumpen eller den dyreste løsning toppakningen jeg har skiftet termostat(åbner ved 82) skiftet varmelegeme og vandpumpe og det har stadig ikke hjulpet 100%(lidt varmere) en anden teori er at en tidligere ejer har fyldt systemet med kølertætnings pulver og at dette et eller andet sted blokkerer for ordenlig cirkulation prøver selv idag et køler rense middel.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 26-11-08 11:31

Kontrol af om termostaten står åbent hele tiden.
vand til motoren tager den fra bunden af køleren.
Vand fra motoren løber ind i toppen på køleren.
når bilen er kold, start den, læg hånden på den slange som går til toppen på køleren.
Bliver slangen varm ganske langsomt,står termostaten åbent konstant.
Bliver slangen varmt på en gang,virker termostaten.
Netop fordi,står den åbent,bliver slangen varmt med samme hastighed som motoren bliver det.
Bliver den varmt senere på en gang, er det fordi termostaten nu åbner.
hilsen
vvdriver

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 26-11-08 21:54

Hej alle, jeg takker for jeres hjælp jeg har i dag d. 26 skiftet termostaten der sad en en 85 i før og er nu skiftet til en 82 som er den originale. Men problemet er der stadig, jeg får ingen varme i kabinen.

hvis jeg slukker blæserne i kabinen i et stykke tid og tænder dem igen er der lidt mere varme i nogle sekunder.

"stilkene" hvad mener du med at jeg har anulleret mange indlæg?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 26-11-08 21:55

Glemte lige at nævne at jeg i forbindelse med termostat skift, også har skift alt kølervæsken og systemet er blevet udluftet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-11-08 22:41

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 29
- Annullerede 14
- Slettede 0
Ialt 44
Kommentarer
- Ikke godkendte 262
- Godkendte 5
- Slettede 0

Ialt 267
Tips
- Ubedømt 0
- Bedømte 1
- Slettede 0

Ialt 1

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-11-08 17:11

Når man udlufter køleren skal der såvidt jeg har forstået komme bobler og så skal væsken falde lidt, på min bil da jeg udluftede kom boblerne, hvorefter vandstanden så højt at det løb over.
Er dette noget der spiller ind i mit problem?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-11-08 17:51

Det kunne tyde på, at der stadig er luft i systemet.
Vandet vil også stige, hvis du gasser op et øjeblik og lader den gå tomgang efterfølgende. Nogle gange kan det hjælpe, at "massere" lidt på kølerslangerne samtidigt, men pas på varm kølervæske, blæsermotorer, remme, servopumpe etc.
Der skal luftes totalt ud, før du kommer problemet til livs.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-11-08 17:57

Hvad med ventilen til at åbne for gennemløbet til radiatoren?

Hvis afgangen er kold yderradiatoren det den kan, så hvis der stadig er for kold luft er der ikke vand nok igennem... til at få temperaturen op.

Ofte sætterventilerne sig i den stilling som de står i det meste af året. Jeg ved ikke helt hvordan det er lavet på en 323...
vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-11-08 18:04

din thermostat hænger og derfor regulerer den ikke noget længere. vandet cirkulerer fint, men når ikke at blive ordentligt varmt, da det cirkulerer for fuld kreaft hele tiden. skift din thermostat og få varmen igen.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 28-11-08 15:11

trimarie46
Thermostaten er som sagt skiftet, uden nogen effekt.

Benjamin.Hansen
Ventilenen åbner helt, det har jeg kontrolleret.

Cortina01
Ja, jeg tror også på at der måske er lidt luft tilbage, så jeg vil lige prøve at udlufte nogle flere gange, måske også hæve fronten imens..

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-11-08 13:42

Nu er systemet blevet udluftet flere gange, med hævet front.
Men hvis jeg bare lader den stå i tomgang, begynder vandet at koge inden blæseren starter?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-11-08 17:32

Selve ventilen der styres indenfra til at åbne og lukke for vandgennemstrømningen kan jo så også være i udu eller (hvis med kabel) kablet tager ikke fat/er knækket

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-11-08 17:43

Hvor sidder denne ventil?

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 29-11-08 17:44

har haft en Mazda hvor slangerne var kalket helt til så den heller ikke kunne varme

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-11-08 17:59

Jar haft alle slanger af og sprøjtet vand igennem for at teste gennemgangen, og alle kanaler fungere. men hvor sidder ventilen?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-11-08 18:08

Følg kablerne fra dine reguleringer. Et eller andet sted (muligvis i selve varmeapparatet kan der sidde en ventil / hane ) men det kan også være et spjæld, der regulerer kold / varm luft sådan, at den varme luft ledes ud i det fri, når du stiller over til kold luft i bilen.
Hvis ikke dette spjæld fungerer 100 procent, vil du ikke få optimal varme i kabinen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-11-08 18:10

Du kan vel ikke forvente at få et svar.

- Ubesvarede 1
- Besvarede 29
- Annullerede 14
- Slettede 0
Ialt 44

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-11-08 18:10

Jeg tror du har ret og at det er et spjæld, da jeg kan følge kablet ned til føderne ved førersiden, og at det der trækker i en arm, som sikkert går på det spjæld du taler om. Kablet sidder rigtigt på og trækker også armen helt hen i sidste "hak" men kan selve spjældet være bagefter og ikke åbne helt?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-11-08 18:11

Citat
Benjamin.Hansen
Ventilenen åbner helt, det har jeg kontrolleret.

Og så spøger du kl 17:59 hvor den sidder...

Hvis du ikke kan finde den, kan du demonterer slangerne i motorrummet og forbinde den ene til en vandslange og se om vandet kommer ud af returslangen når du åbner for vandet

Ventilen er normal placeret meget tæt på radiator inde i topedostykket.
vh ben

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-08 18:16

Selve radiatoren kan vel os være kalket til eller på anden måde være stoppet?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-08 18:18

+
vandet løber godt nok igennem men kommer ikke ud i "ribberne"

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-11-08 18:56

Benjamin.Hansen
Jeg har kontrolleret ventilen. Når jeg har spulet vand igennem slangen op til varmlegemet, og der ikke er stoppet der, så må ventilen også være åben. Men nu da jeg ikke har kunne finde nogen egentlig ventil spørg jeg hvor den sidder, og jeg tror Cortina01 har ret i at det er et spjæld der leder den varme luft væk.

Klaudi
Såvidt jeg ved løber vandet gennem alle ribberne og så ud på den anden side.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-11-08 19:38

Normalt er der en egentlig ventil som åbner / lukker for gennemstrømningen men kan der løbe vand igennem så kan den jo åbne. Udover det spjæld er der som regel også et luftspjæld. Men er den ikke lukket eller kalket til og thermostaten virker samt vand på systemet .....Må det skyldes luft

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-08 19:55

sæ'føli' men ikke nok måske!?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-11-08 20:10

Jeg kan ikke finde nogen ventil nogen steder overhovedet, tror i ikke at det er kun er luften man leder væk i en 323f?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-11-08 20:20

En anden og væsentlig ting er, at varmeslangerne kan være forbyttet, så fyldningen ikke sker optimalt.
Det er set før, og er relativt let, at lave om på. (Har bl.a. set det på en gammel Taunus og på min egen hedengangne Granada ) så hvis det er nogenlunde tilgængeligt, et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-11-08 20:55

Jeg er sikker på at slangerne ikke er byttet rundt de kan simpelthen ikke nå hvis de skulle byttes