/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine tilstoppet
Fra : SillyconValley
Vist : 19289 gange
40 point
Dato : 25-11-08 16:14

Øv min opvaskemaskine er tilstoppet, og nej det er ikke i diverse filtre, som kan tages ud og renses. Har forsøgt at hælde kogende vand i maskine, for at opløse evt smuds, men ingen effekt, vandet står bare i bunden af maskinen. Har tænkt at prøve med noget afløbsrens i morgen. Evt endre gode idder, eller kræver det en reparatør.

gogzy Badogzy

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 16:17

noget afløbsrens i morgen > farvel maskine.

Jeg går ud fra at den ikke vil pumpe ud.

Der kan sidde en prop der hvor afløbsslangen monteres under køkkenvasken

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 16:19

Bor du i lejlighed eller i hus? Har du tænkt på vandlåsen eller kloaken? Kloaken er hvis du bor i hus.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-08 16:24

sidst det skete for mig var der klemt en tandstikker fast i impellervingen (den "propel" som skovler vandet ud). Den blev fjernet og SÅ blev der købt et nyt bundfilter til maskinen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : SillyconValley

Dato : 25-11-08 16:26

Bor i hus. Men der er ingen problem med vask, afløb i badeværelse osv. Nå kan høre afløbsrens også er en dum ide. Hvad ved jeg. Men når jeg fjernes filtre mm kan jeg se kidt smudslignende pus i afløbet i bunden af maskinen, men ved ikke hvordan jeg skal få det væk, derfor førsøgte jeg med kogende vand, som jo ofte kan løse problemet, når man har en tilstoppet vask.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-08 16:28

Pil slangen af under vasken (eller hvor den nu ender).....

Ned i en spand med den - så ved du om det er den der er stoppet....

Kører maskinen efter afpilning er det jo ikke maskinen der fejler noget....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-11-08 16:30

Hey med dig.
Har selv prøvet det...Det viste sig det var pumpen der var tilkalket
Hvis du har lidt fingersnilde kan du afmonterer den og rense den .
Husk lige at slukke for strømmen ...det glemte Leif en gang og jeg stod og holdt den
Der skete gudskelov intet men det kunne ha' gået grueligt galt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-11-08 17:04

Af med slangen under vasken luklågen på maskinen og pust hårdt i slangen....når det bobler inde i maskinen starter du den.
vh ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 17:07

når det bobler inde i maskinen starter du den.
............................og sætter slangen ned i en spand.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-11-08 17:22

Ha ha

Ja du skal selv følglig skrue slangen tilbage på studsen.... Ellers havner vandet i maven...

Ja nogen gange går det lidt hurtigt...
vh ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-08 18:16

Hvis der er kalk i pumpen er der noget alvorligt galt med maskinen.

Formentlig blot at du glemmer at komme salt i. Det er salt som regenererer afkalkningsfilteret.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-08 21:56

Hej hos os var der en kalk/sæbeprop i den del med slangen, som regulerer vandstanden. Synes at montøren kaldte det for "vandvægter". Vi kunne have undgået problemet ved en gang imellem at køre maskinen igennem med en kop fuld citronsyre. Prøv at opløse en kop citronsyre med kogende vand - hæld det i maskinen og vent et par timer. Du er sikkert nødt til først at suge vandet fra bunden op, med et håndklæde el. lig. for at få citronsyrekoncentrationen høj nok.

Med venlig hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-11-08 00:20

Har du tjekket om afløbspumpen løber rundt?

Kommentar
Fra : SillyconValley

Dato : 26-11-08 07:39

Nu har jeg pustet i diverse slanger osv intet hjælper. Min bror var her i går aftes og erklærede min opvaskemaskine for død. Han siger det er slanger osv i bunden af maskinen som er utætte, og da maskinen ikke er helt ny, så kan det ikke svare sig at gøre noget ved den...
Men takker alle som gad give mig nogle gode råd.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-08 10:40

Citat
Han siger det er slanger osv i bunden af maskinen som er utætte, og da maskinen ikke er helt ny, så kan det ikke svare sig at gøre noget ved den...

Jammen løber der da vand ud på gulvet ????

Kommentar
Fra : SillyconValley

Dato : 26-11-08 11:54

Ja det kommer ud både fra diverse huller nederst på maskinene og som noget nyt også fra selve bunden, så nu finder jeg mig en ny på nettet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-08 12:06

Hm.... det ender jo med en net historie
Mange hilsner
Ingelein - som sværger til MIELE - og nej, vi har ingen MIELE folk i familien.
Min første opvasker kørte i mere end 25 år og den næste er i gang på sit 13. år.
Med kun det nævnte stop, som vi selv kunne have undgået ved at rense med
citronsyre en gang imellem.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-08 21:07

Hej igen.
Citat
så nu finder jeg mig en ny på nettet.

Vi har også købt ny og jeg/vi købte en gorenje. Jeg skal hilse dig og sige vi er glade for den.
Jeg lagde meget vægt på at der skulle være sparepogram på den og det er der.
Den vasker op på 35min. og bruger 9 L. vand.
Jeg kommer hver anden gang lidt citronsyre i sammen med vaskemidlet.
Altid smukt resultat

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 21-12-08 01:21

Hvad er det for en maskine !!!!!!!! for mig lyder som en simenes opvasker..