/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udendørs havelamper
Fra : masteraugust0
Vist : 1555 gange
200 point
Dato : 23-11-08 19:35

Hej

Jeg har 6-8 udendørslamper af mærket Joel.
Mit problem er hvilke pærer jeg skal købe til dem, har aldrig tidligere udskiftet dem men nu er der et par der er gået.
Sokkel størrelsen er E14 men 220 volt giver ingen lys, har forsøgt at tyde hvad der står på pærerne men det er helt umuligt.
Når jeg prøver med et voltmeter siger det ca.23,5 volt, pærerne må så være 24volt eller hvad??
Har forsøgt at finde nogle men uden held-jeg aner heller intet om Watt str.
HJÆLP:!!!!

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-11-08 19:46

hvor stor er soklen på pærerne. passer den til alm. 220 v. pærer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-08 19:51

Hvis du i sokkelfatningen måler 24,5 V og du i øvrigt måler rigtigt, så må der være en trafo imellem dit elnet og lamperne.
Der er solgt et væld af elektriske dimser under navnet Joel, så det siger intet om dine lamper.

Der skal et sted være en mærkning, der fortæller om spænding og effekt.

Pas på at du ikke bruger et dc instrument til vekselspænding, for så kan måltallet være helt i skoven.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-08 19:53

Kære trimare , sokkelen er E14. Men det siger intet om den spænding lamperne skal være til.
Der findes ikke specielle 220 V gevind.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-08 20:24

Hvad med at tage en pære med ind til Din el-pusher ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-11-08 09:12

Ja hvor svært ka det være? Du skal jo have nogle nue pærer alligevel så hen til elinstallatøren (ikke supermarked de ved ikke en skid ) og så får du de helt rigtige evt.med flere watt (mere lys )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-11-08 10:04

nu skal der ikke større effekt på. Så risikerer man at transformeren brænder af
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-11-08 12:26

Uanset hvad du køber vil jeg anbefale LED pærer. De er dyrere men bruger meget mindre strøm og er derfor billigere i længden.

Men ja, jeg er enig i at du må have en trafo et sted som giver 24V. Det er nok noget halogen der sidder i dem vil jeg tro.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 24-11-08 21:23

Jeg har ikke kunne finde nogle 24 volt pærer med denne sokkel i Danmark.
Jeg kan skaffe nogle fra tyskland, men jeg skal aftage minimum 10 stk.
Det ville være ærgerligt bare at bestille og så få 10 pærer jeg ikke kan bruge.
Jeg har en gammel brochure der fulgte med huset da jeg købte det(er bygget i 1981) i denne brochure står navnet JO-EL på lamperne men desværre står der ingen data overhovedet.
Jeg kan ikke bare tage pærerne med og købe efter det der står intet på pærerne, intet !!!
www.jo-el.com kan de ikke findes mere, de er temmelig sikkert udgået af sortimentet.
Hjælp, er der virkelig ingen herinde der kender typen?
Det er ikke halogenpærer Pedroso.!
Inden i sender flere"løsninger" så vær venlig at læse mit indlæg nøje, tak
Hvis i skal bruge flere oplysninger står jeg til rådighed i den udstrækning jeg nu kan.

Jan

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-11-08 22:55

Bruger du LED pærer er du da helt sikker på at der ikke er noget der brænder af. Her snakker vi 1-2 W. Men ok, jeg har også svært ved lige at finde nogle 24 V af slagsen uanset hvilken type pære vi snakker om.

Nu er 12- 24 V vist mest almindeligt i skibe og i f.eks. en campingvogn. Måske skal du snakke med nogen der handler med den slags? Prøv at kigge her:

http://www.billigcamping.dk/shop/paerer-12-220-168c1.html

Kutterpærer (til skibe) er ofte med E14 fatning og 12V eller 28V, prøv at kigge her:
http://www.skmarine.dk/foto-4a/mw08s306-307.pdf

Ellers kan du købe en stift-pære eller anden 24 V pære som du nu finder frem til og så fikse forbindelsen nede i soklen med en sukkerknald, skruetrækker og lidt ståltråd.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-11-08 23:25

Det skulle nok være muligt at fremskaffe 24 volts pærer med E14 gevind.
Hvor store er de rent fysik ??? længde + største diameter.
Ligner de alm. pærer, kertepære eller hvad.

Du har jo stadig nogle der virker, du har jo et instrument, så prøv at måle hvor meget strøm 1 pære bruger, så kan vi jo regne ud hvor mange Watt den ca er på.

Vi er nødt til at have lidt flere oplysninger, hvis du skal have den rigtige pære.

MVH

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-11-08 00:22

Hvad med at tage et billede af en og sætte herind det ville muligvis hjælpe lidt

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-11-08 18:16

Hvis du kan få fat på en strømmåler kan du bestemme hvor mange watt de er på. Det er sådan en tang som du sætter om den ene fase. Det kan de sikkert også hjælpe dig med hos din lokale el-mand.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 25-11-08 20:27

Denne ligner den noget , men selve glasset er lidt mindre.
http://www.servicelighting.com/catpics/misc/40240.jpg

Denne ligner præcis glasset men soklen er helt forkert
http://www.freewebs.com/lamps003/6v-35-35w-Motorcycle-Head-Lamp.jpg

Viskinge kan du forklare hvordan jeg måler Watt? , kan svagt huske noget med Volt *ampere?
Jeg er totalt idiot til el men har da et multimeter som jeg normalt bruger til min mc.

Jeg har 2 løse 12V akkumulatorer dem kan jeg lave 24v med , kan det bruges til noget?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-08 20:27

Citat
Det er sådan en tang som du sætter om den ene fase

Hvor mange faser tror du sådan en lampe har ????

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-11-08 10:07

Den ene ledning så, klogesen. Jeg har bare set folk bruge en tang om begge (eller alle tre) og så virker det jo ikke, vel?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-08 14:37

Du kan sagtens måle Wattforbruget: Sæt de to 12 V batterier i serie, forbind lampens ene ledning til den ene batteripol og den anden til multimetrets Ampere-indgang. Sæt multimetret i stilling "10 Ampere" eller noget, der ligner og forbind multimetrets anden ledning til batteriets anden pol. Hvis det er et digitalmultimeter, kan du blæse på polariteten. Hvis det er et godt gammelt analoginstrument, skal du have instrumentets plus nærmest batteriets plus.
24 Volt ganget med aflæsningen i Ampere giver forbruget i Watt. (Måleenhederne er stavet med stort fordi det er personnavne)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-11-08 10:40

Ja, det kan du også gøre. Amperemeter i serie og voltmeter i parallel. Det burde jo være nemt for dig. Fandt du ud af hvor mange watt de er på så?