/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Internet
Fra : Ida_Simonsen
Vist : 827 gange
187 point
Dato : 23-11-08 17:48

Jeg har en stationær computer, hvor der er koblet en trådløs router til. Jeg kan ikke komme på internettet via den stationære, men jeg kan godt koble mig til internettet på de to computere, der er tilkoblet den trådløse router..
Hvad skal jeg gøre?? Behøver straks hjælp..!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 17:52

Hvordan har du koblet din stationære til ? Den er sat til bag på routeren ikke ?

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 23-11-08 17:57

den er sat til gennem den trådløse router, linksys.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 18:03

Prøv at åbne Kontrol panel og åben Netværksforbindelser, højre klik på din forbindelse og klik på Status, klik på fanen Understøttelse, hvad står der ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 18:08

Det jeg mener er, at der skal stå noget ved IP adresse, Undernetmaske og Standard gatway,
ikke at du skal offenliggøre din IP adresse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-08 18:12

Nu må du tage dig sammen og beskrive problemet så vi andre kan forstå det og så pejle ind på en løsning.

Hvor kobler du din internetforbindelse til?
Har det virket tidligere ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-11-08 18:18

Citat
Jeg har en stationær computer, hvor der er koblet en trådløs router til.

Hmmm, normalt kobler man sine PC'er til routeren, og ikke omvendt.
Køre du med MAC filter og kryptering?

Når du har set efter det som o.v.n. har beskrevet, så kontroller lige om MAC filter og kryptering er på plads.

Kan du se de trådløse på lokalnettet?
Kan du i routerens menu, se om den har registreret din PC i loggen?

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 24-11-08 08:37

Kunne det ske, at din udbyder kun vil levere dig to IP adresser?
Jeg har være udsat for at da jeg ville koble computer nr. 3 til, at den meddelte mig at hvis den skulle med på nettet måtte jeg fjerne en anden, åbenbart kun betalt for to.

Hej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-08 10:33

Nul7 det er ikke problemet, en router behøver kun en IP adresse, den splitter routeren så op til mange som den fordeler mellem de computere som tilsluttes, typisk 99 trådløse og 4 med kabel for en lille router

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 24-11-08 16:54

Tak o.v.n. det må jeg undersøge næste gang. Skønt at man kan få så megen hjælp når man er et gammet fjummerhoved nogle gange. Tak......

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-11-08 18:21

Nul7 - Det er kun hvis du bruger en switch direkte på en bredbåndsopkobling, at du skal have en IP-adresse for hver maskine.

En router er en inteligent switch, der overtager den IP-adresse der er i forbindelsen. Herefter danner routeren sit eget lokalnet med en ny gruppe IP-adresser, der er ret forskellig i forhold til den, som du får fra din udbyder.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 24-11-08 20:20

Jeg vender snarest tilbage med yderligere informationer om problemet.. jeg må lige sætte mig ind i det og prøve at forstå det I har skrevet :)
Jeg vender tilbage i morn!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-08 01:31

Citat
prøve at forstå det I har skrevet
er der noget du gerne vil have forklaret på en anden måde ? Så spørg igen

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 25-11-08 09:29

hej igen.
det virker bare som om stofa har deres egen måde at køre på, - den forståelse som i giver er også den opfattelse jeg har fået af hvad en router er, - alligevel skal i have tak.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-11-08 19:10

Ja STOFA er i en klasse for sig selv (synd for dem, at det er børnehaveklassen)

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 26-11-08 11:09

Jeg har også kun givet 4900 kr. i tilslutningsafgift, men så får jeg også kun analog TV.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-08 23:08

Det skal du ikke være ked af Nul7, Her har vi også STOFA TV, med 40 kanaler; jeg sover lige godt til dem alle, så jeg kunne faktisk godt nøjes med en enkel kanal!

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 28-11-08 13:27

Så er jeg tilbage med yderligere oplysninger.
Der er en IP-adresse tildelt, undernetmaske osv. inde i status. Ligeledes står der, at jeg er tilsluttet netværket. Men som sagt kan der ik oprettes netforbindelse. Og ja, det har virket før.
Hva kører vist kryptering, dvs. kode for at komme på det trådløse. Og ikke MAC.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-08 14:04

Nu skal alle computere benytte den samme krypteringsnøgle, da det er routeren der bestemmer hvordan nøglen skal være i de tilsluttede PC'er.
Inde i status skal der være tre IP-adresser, som jeg har skrevet om et par gange.
Din supnetmask er den samme som i alle de andre maskiner.
Den tilsluttede IP-adresse, er den som din router har tildelt den enkelte maskine, hvis du benytter DHCP, for ellers skal du selv indskrive den ved statisk opkobling. Disse IP-adresser er forskellig for hver maskine.
Med disse to adresser kan du nu få forbindelse til din router og det lokale netværk. Men hvis du skal ud på nettet, skal du også have den tredie adresse GATWAY adressen, som skal være noget a'la 192.168.???.1 - hvor ??? oftest er 0 eller 1.

Så prøv at checke om du har alle tre i opsætningen på din problemPC.
Hvis det stadig ikke lykkedes, så tving dig igennem ved at køre statisk. Dette for at sikre dig at der er hul igennem.

Der er selvfølgelig den mulighed, at din PC måske kan se et andet netværk i nabolaget, men sørg for at den kobler op til dit eget som det fortrukne (til din routers SSID)

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 28-11-08 14:33

Altså de bruger samme IP som den stationære. Så jeg ved ikk hva ellers det kan være. Det er ikke mig selv, der har sat routerens instillinger, har fået hjælp til det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-08 14:55

Jamen Idadadadada dog, jeg tror du køre lidt rundt i det.
Alle PC'er har fælles IP i Gatway-adresse og Supnetmask, men de har hver sin lokale IP-adresse, hvormed de kommunikere med routeren.

ALTSÅ Hver PC skal have hver sin lokale IP-adresse, ellers vil det være som om en hel familie delte det samme bolsje på slikaftenen!

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 28-11-08 15:00

Okay, men jeg forstår det altså stadig ikke helt. Skal den stationære ikke have den samme IP-adresse, som tildeles de trådløse...??

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 28-11-08 15:09

Altså, kan jo godt komme på nettet med de to computere, der er tilkoblet det trådløse netværk. Jeg har også forstået det med IP adresserne at de skal have forskellig nummer sidst i adressen. Og det passer også..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-08 15:30

Det er kun den lokale IP-adresse der er forskellig fra den ene til den anden computer.

Supnetmask adressen fortæller bare lidt om opbygningen af netærket; altså hvilken klasse forbindelsen har. Det er en adresse der skal være der, men som du ikke behøver at tænke så meget over.

GATWAY adressen er den IP-adresse som alle enheder taler igennem, når de skal ud på nettet. Det er routerens kommunikationskanal ud af huset.

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 28-11-08 16:12

Prøv dette
gå i start -> kør
Skriv CMD
tryk OK
Skriv ipconfig /release
tryk enter
Skriv ipconfig /renew
tryk enter
prøv at åbne browser igen og tjek om den er online

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 09-01-09 16:08

Hej igen. Mit net dur stadig ikke. Jeg har prøvet at koble min bærbare på det faste internet, og jeg kan stadig ikke komme på, så det er hvertdfaldt ikke computeren, der fejler noget, men derimod nogle instillinger i routeren.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 09-01-09 16:16

Gid man var ligeså inteligent som en router.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-09 17:22

Hej Ida og velkommen tilbage i det nye år, så Godt Nytår!
Har du haft mulighed for at se inde i routerens opsætning?
Det er der det hele sker, også når det ikke sker!

Hvis du ikke kan komme ind i menuen, kan du være nød til, at resette den, og så sætte den op på ny!
Så lad os lige høre hvordan det står til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-09 17:41

Citat
Jeg har prøvet at koble min bærbare på det faste internet, og jeg kan stadig ikke komme på, så det er hvertdfaldt ikke computeren, der fejler noget
jeg tror du tager fejl, det er netop computeren som har problemer, fjern driveren til dit trådløse netkort og genstart, lad så Windows geninstallere netkortet og brug din CD med driver hvis du har den

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 10-01-09 16:38

Hvordan kommer ind i routerens opsætning?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-09 16:55

Prøv at klikke på eller kopiere den her adresse op i adresse linjen: http://168.192.1.1 hvis den ikke dur så prøv http://168.192.0.2 men den rigtige adresse står i din bruger manual, den sidste kan jeg bruge til min D-Link den første er så vidt jeg husker til Linksys

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-09 18:05

Ida, kan du forstå det med IP numre hvis du forestiller at hver enkelt computer har et navn (IPnummer) og at din router har et navn (IPnummer) Og at det er routeren der går på nettet med sit navn (IPnummer). Dine computere bliver i huset og det gør deres navne (IPnumre) også

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 13-01-09 12:53

Hva skal jeg gøre, når jeg er inde i problemPC'en?
Skal jeg skrive nogle oplysninger omkring IP-adresse osv?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-09 13:08

Du kan jo lige se efter om der nogen fejl, åben Kontrolpanel og åben Netværks forbindelser, der er måske 2 forbindelser hvis du også har trådløs på den, ellers hedder den faste forbindelse Lan forbindelse, den højre klikker du på og åbner Status og klikker på fanen Understøttelse, der skal se nogenlunde ud som på min, jeg har streget lidt ud men der skal være tal på alle 3 linjer og de skal ligne dem af mine, hvis du er tilsluttet bag en router: http://peecee.dk/upload/view/149269

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 13-01-09 13:48

Her er nogle oplysninger:

Bærbar (trådløs) lokal IP: 192.168.15.xxx
gatway: 192.168.15.x

gatway er den samme hos både problemPC og bærbar.
Stationær: lokal IP: 192.168.15.xxx

Hvordan kommer jeg videre nu? Jeg kan godt komme ind og se indstillingerne i routeren (linksys)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-09 14:32

IP adressen burde være 192.168.1.1 har du ændret noget ? Du får sikkert hjælp af de andre, jeg tager på arbejde nu, og er først hjemme igen efter midnat, måske du skulle prøve at læse på denne side, måske der noget du kan bruge ? http://compnetworking.about.com/od/linksys_routers/f/linksys_address.htm

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 13-01-09 14:53

Okay, jamen fik en til at sætte det op for mig, og jeg kan se på de papirer, at det er 192.168.15.1, som han har brugt. Og det har virket i flere år..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-01-09 16:38

Hej Ida!
Hvis du har 192.168.15.? på din PC, så skal du også have 192.168.15.1 som Gatway adresse, hvis din supnetmask er 255.255.255.0
I dette tilfælde er det kun det sidste ciffer, der skal være forskelligt fra den ene enhed til den anden. Det bestemmes jo af din supnetmask,da der kun er 0 på den sidste plads.
Linksys plejer at bruge http://192.168.1.1 som Gatway, men kan være ændret i nyere udgaver.
Det er her muligt at klikke direkte på linket (selv om der er nogen der skriver at man skal kopiere det op i browseren)

Oftest vil det være sådan at en udbyder ikke lige lader dig skifte enhed på netopkoblingen, før time-out tiden er gået. Andre udbydere låser dig fast på den registreret MAC-adresse, som blev brugt ved oprettelsen. Det er især de udbydere der bruger TV-kabelnet, da alle signalernegår i det samme kabel, ind til udbyderens server.
Grunden til at de låser brugeren fast på MAC-adressen, er at de er nød til at vide hvem der bruger nettet,og evt. skal takseres for brugen, lige som mails bliver sendt til den rigtige bruger.

Mac-adresser og IP-adresser hænger nøje sammen i en netforbindelse, selv om det er to forskellige ting.
Når du kobler dig op til nettet, så spørger udbyderen om MAC-adressen (altså den der er yderst, som f.eks. Gatway adressen). Når den så bliver godkendt, så får brugeren en IP-adresse, som er den kommunikationskanal der bruges til denne bruger.
Hvis man så skifter fra en direkte tilkoblet PC, over til en router, der er sat imellem, så er det nu routerens MAC-adresse der sendes til udbyderen, og det er så her kæden hopper af for mange.
Hvis routeren er sat påog der er forbindelse, så bør den blive siddende. Hvad der så tilsluttes routeren, kan udbyderen ikke se, og der vil så være forbindelse til de enheder der kobles på.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 13-01-09 21:20

Okay.. Lige pt er jeg virkelig lost, fordi jeg ikke er kommet så langt, så jeg forstår det med MAC. Men hva skal jeg undersøge for at jeg kan få det til at virke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-01-09 22:10

Ja nu er tråden blevet så lang, at jeg ikke orker at gennemlæse den, så derfor spørger jeg dig:
Hvem er din udbyder af internet?
Hvordan er du koblet op:
1) Telefonlinie
2) TV-kabelnet
3) Trådløs internet
4) Andet ?

Det vil give mig et fingerpeg, om hvordan det er strikket sammen.
Så jeg venter!

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 13-01-09 22:12

Kan det vente til en anden dag? Jeg kan nok først få set på det i weekenden, da jeg skal nå en masse .. :)
Er simpelthen bare glad for, at der er nogen, der gider hjælpe..

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 13-01-09 22:13

Jamen vi er koblet op med webspeed og har trådløst med linksis.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-01-09 16:55

Altså TDC's webspeed, som køre over antennekabel.
Her vil jeg bede dig om at finde din registrering frem, hvor der står dit bruger ID, som er udstedt af TDC.

Så kommer du bare igen, når du har tid!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-09 02:18

Godt du holder ud Severino, jeg trækker mig, det med antenne kabel og bredbånd har jeg ingen forstand på

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 17-01-09 12:32

Jeg har nu fundet mit bruger ID samt password osv. :)
Hva skal jeg gøre derefter?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-01-09 16:23

Du starter med at tilslutte din router, og her skal den blive siddende.
Så slutter du en maskine til med kabel, og prøver at få forbindelse.
Hvis det ikke lykkedes, så står der sikkert en login adresse på din aftale, som du indtaster i din browser, hvor du så køre din registrering. Du skal så følge de anvisninger der kommer på skærmen.
Det systemer så gør, er at registrere dinforbindelse med MAC adressen fra din router, på lige fod med, hvis du havde sat en anden pc direkte på.
Når du så får forbindelsen oprettet, så kan du tilslutte alle de maskiner til din router du lyster. For det eneste som ISP kan se, er din routers MAC adresse.
Nu skal du så have opsat din router, så den opfylder dine behov. men det vender vi tilbage til, når du har fået forbindelsen gennem routeren.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 17-01-09 22:32

Jeg tør simpelthen ikke løbe den risiko at sætte routeren op påny.. Så derfor får jeg en TDC medarbejder til at komme og ordne det, da det simpelthen bliver for teknisk til mig.
Sorry. Men ellers tusinde tak for hjælpen allesammen.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 187 point
Dato : 18-01-09 19:56

Jamen det er da ærlig snak, men hvis du ikke har købt din router hos TDC, så er det ikke sikkert at de vil hjælpe dig, ellers får du lov at betale for det. De gør ikke noget gratis, som de ikke har nød til at gøre.

Normalt vil det være ret uproblematisk at sætte en router til, som standard vil den være klar til at køre med det sammen, dog uden sikkerhed,som du selv skal sætte op.
Her kan som tidligere nævnt, være tale om, at køre registreringen igen.

Men lad os lige høre hvordan det hele spænder af!

Godkendelse af svar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 18-01-09 21:24

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-09 21:59

Du kommer bare igen, hvis du har behov for det!
Held og lykke med TDC