/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Bredbånd telfoni + alarm anlæg
Fra : cardos
Vist : 1320 gange
100 point
Dato : 21-11-08 19:21

Hej, jeg har en alm. alarm i huset, som skal bruge en telefon linje, hvis den skal ringe ud ved alarm. Men pt her vi ikke fastnet tlf. men har tænkt på at udskifte hvor bredbånd med eks. denne her eller TDC de har noget af det samme:

http://www.fullrate.dk/support/kundeservice/telefoni/
Kan man knytte sit alarmanlæg til sin telefonforbindelse hos Fullrate?
Du har ikke mulighed for at benytte præfiks-telefoni eller alarmsignaleringskanaler sammen med bredbåndsydelsen. Du skal kontakte din alarmudbyder, som vil kunne hjælpe dig.

Hvis det nu er alm. telefoner man tilslutter, hvorfor pokker kan man så ikke tilslutte sin alarm ??? eller kan den godt alligevel ???

Man kan jo dårligenok købe en alm. tlf. anelog mere, ihvertfald ikke på "tidbud/pakke løsninger

Nogen gode bud ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-11-08 19:42

Måske er dette tilbud noget for dig
https://www.lockon.dk/

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 21-11-08 19:47

hmm nej ikke rigtig, har jo en fin alarm til 5kilo, + 8 føler, og de koster det skidt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-11-08 19:57

Ok

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 22-11-08 08:16

Du kan kun bruge en alm pstn linie til alarm, det gælder alle opkaldsmodemer fax osv.

Det er derfor det hedder voice over ip.

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 22-11-08 08:58

pstn linie til alarm ??? forstår ikke rigtig, er det sådan fullrate virker ???

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 22-11-08 09:03

Hejsa
Det er ikke helt rigtig, har du en alarm gennem Dansikring, køre den bare på gsm net altså mobilnet istedet for analognettet.
MVh
Mulleni
PS. det har vi selv

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-11-08 09:51

Nu gik spørgsmålet så vidt jeg forstod på om man kunne tilslutte et eksisterende alarmsystem (konstrueret til an gammeldags analog telefoninstallation) til en voip-router - ikke på hvordan man skifter sit alarmsystem ud.

kpm10 skrev
Citat
Du kan kun bruge en alm pstn linie til alarm, det gælder alle opkaldsmodemer fax osv.
Det er derfor det hedder voice over ip.

Nej - den argumentation holder ikke.
Vi bruger voip herhjemme på samme måde som de fleste: Den almindelige gammeldags analoge telefon tilsluttes en voip-router. I vores tilfælde er det basestationen til nogle trådløse telefoner, men det kunne osse have været en almindelig telefon - dog ikke en drejeskivetelefon. Det er altså tilslutning af analogt udstyr over voip. Jeg har forstået at systemet er lidt pernippent med hvilket analoge apparater der tilsluttes. Fx så jeg en af udbyderne annoncere med hvilke telefon-apparater der ikke virkede på deres router. Men de fremhævede, at det kun var sommetider de ikke virkede.

Blot det faktum at det kaldes voip (voice over IP) kan ikke være begrundelse for at man ikke kan sende andet end voice (stemme) gennem systemet. Du kan godt prutte i telefonen og lyden vil garanteret komme frem selvom det ikke er en stemme.

Næh, her må klogere personer end kpm10 og mig på banen eller også må det komme an på en prøve. Jeg ser ikke indtil nu bevis for andet end at 'måske virker det - måske ikke'.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 22-11-08 14:15

Klogere???

Teletekniker er det ikke godt nok????

Hvis ikke jeg skulle vide ved jeg ikke hvem, køre og laver det her til daglig!

pstn er den tekniske betegnelse for det i kalder en alm analog linie.

Du er ikke den første der står i det problem med en alarm.

Men du kan måske få sat et gsm modul i din alarm

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 22-11-08 15:00

Hej,

Nej det kan den hvis ikke. Man skulle næsten tro der er nogen som finder ud af at lave en lille box der kan omforme det signal,,, Der står hvis mange private og virksomheder snart med håret i postkassen

Kommentar
Fra : Jaze01

Dato : 22-11-08 16:01

kpm10 har fat i den lange ende.

Problemet er at de fleste ældre Alarm anlæg er baseret på at kunne kommunikere med Alarmcentralen via et analogt modem signal. Man kan rigtigt nok få routere og særlige adaptere som gør det muligt at tilslutte en alm. telefon til sin IP forbindelse. Men modem signaler er desværre meget følsomme en alminidelig tale og tåler desværre ikke omformingen fra Analog -> IP -> Analogt. Det samme gør sig iøvrigt gældende for FAX.

Umiddelbart er den eneste løsning på dit problem at få en god gammeldags analog (PSTN) linie.

Der findes dog mange nyere alarm anlæg der kan kommunikere med Alarmcentralen via IP - I det lange løb er det nok den billigste løsning.

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 22-11-08 16:40

kommunikere med Alarmcentralen skal den nu ikke, bare ringe mig op :)

Kommentar
Fra : Jaze01

Dato : 22-11-08 17:01

Ok - den havde jeg misforstået.

Det ændre hele sagen. Forbeholdet som du beskriver i dit spørgsmål er kun gældende for modem trafik.

Din alarm er åbenbart den type der ringer dig op og afspiller en besked eller nogle toner. I så fald burde du kunne slutte alarmen dirkte til den telefon linie som du har på den Router/box som leveres af Fullrate eller TDC.

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 22-11-08 17:06

AHa det lyder sku godt / positiv... Ja det er bare den type man indtaster nogen tlf. nummer den skal ringe til, ved alarm, og den har så en syntetisk tale der siger alarm i rum xxxxx eller føler nr. xxxxx

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 22-11-08 17:12

Det er denne her jeg købte for 4år siden: http://www.sinus-el.dk/alarm/alarm-under-specifikationer.htm

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-11-08 17:56

Fordi det hedder voip kan det ikke bruges til alarm, opkaldsmodem, fax osv.

Nå, spøg til side - Som nævnt er det min fornemmelse at voip-indgange på routere godt kan være lidt 'kræsne' med apparatet der sluttes til:

Jeg har plukket af dine specifikationer:
"Kommunikation:
Raporteringsmuligheder: 2 kontrolcentraler, 4 private telefoner, 1 personsøger
Protokoller til kontrolcentral: SIA, pulse 4/2 1900/1400 Hz, pulse 4/2 1800/2300 Hz, Contact ID - programmerbar
Rapport til privattelefon: Verbal talebesked /klar tale
Rapport til personsøger: PIN nr., alarmtype og zone nr.
Pulshastighed: 10, 20, 33 og 40 pps - programmerbar"

Protokollerne til kontrolcentral lyder som en slags modem ('modulering/demodulering') og det siger man i denne tråd kan være problematisk (i modsætning til det menneskelige øre der er meget tilgivende). Men det har du jo nok heller ikke brug for.
Rapport til privattelefon - Ja, den skulle jeg umiddelbart heller ikke mene der var de store problemer med.
Rapport til personsøger - den er nok lidt i retning af "Protokollerne til kontrolcentral", men den bruger du heller ikke
Pulshastighed - menes der med det at alarmen 'drejer' nummeret?? Hvis det er sådan tror jeg bestemt ikke din alarm kan bruges. Jeg har ikke hørt om routere der kan klare drejeskivetelefoner. For 15 år siden var jeg ude for nogle spejdere der skulle låne vores telefon i spejderlokalet. En drejeskivetelefon. Det kunne de heller ikke klare. Allerede den gang var drejeskiver næsten væk. Du kan høre om den ringer op med "puls'er" som en drejeskivetelefon eller toner som en trykknaptelefon ved at 'lytte med'. Måske har jeg misforstået det. For hvis det er med "puls'er" så tror jeg godt du kan opgive projektet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-11-08 18:58

Ved nærmere eftertanke bliver jeg i tvivl om det der med "Pulshastighed: 10, 20, 33 og 40 pps" virkelig betyder puls-dialing. Det langsomste 10 pulser pr sekund lyder som hurtigere end de gamle drejeskivetelefoner kørte når man drejede 'nul' (der vist svarede til 10 pulser). Men det er jo lang tid siden. Men det kan klogere mennesker nok sige noget om.

Anyway: Du kan som sagt høre (hvis du lytter med på en anden telefon) om det er tone- eller puls-dialing.