/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Orijen foder
Fra : g7790210
Vist : 1919 gange
20 point
Dato : 20-11-08 22:20

Hejsa.

Er der nogen, der har erfaring med Orijen hundefoder?...

Har hørt fra flere dyrlæger/fodersælgere, som dog ikke sælger dette produkt, at det er det bedste foder på det europæiske marked.

Det indeholder kun kød (70%) og frugt/grøntsager (30%).... og ikke hverken ris eller korn eller andre lign. ting.

Det lyder jo umiddelbart rigtig rigtig fint, men er der nogen, der har prøvet dette produkt?

Jeg bruger i øjeblikket Nutro Choice Puppy Large Breed eller Nutro Puppy Lamb and Rice, alt afhængingt af, hvad de har i den butik, som jeg handler. Jeg er egentlig umiddelbart ok tilfreds med det nuværende produkt, men firmaet, der laver foderet har haft en del leveringsproblemer gennem det sidste stykke tid, og ydermere er prisen også steget markant på Nutros produkter. Så prisforskellen er nu ikke så stor på Nutro og Orijen.

Jeg har fra starten gået efter et kvalitetsprodukt, hvor kød SKAL være hovedingridiensen i foderet.

For god ordens skyld skal nævnes at jeg har en labrador-han på knap 8 måneder.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-08 14:10

Hmmm...
Jeg har kikket på den side med Nutro choice.. Og jeg kan slet ikke finde nogen opgørelse over, hvor meget protein, der er i det foder??

--Sagen er, at Orien er et tørfoder, der bygger på "BARF" (Bone And Raw Food)-principperne. Selvfølgelig uden at være BARF.

Men jeg mener, at Nutro Choice er et mere almindeligt tørfoder. --Muligvis i høj kvalitet. Har du en side, hvor man kan se, hvor meget, det indeholder af de forskellige energikilder? Hvor kan du se, at kød er hovedingrediensen??

Jeg tror ikke at det er alle dyrlæger, der ville anbefale Oriens produkter. For der er alt for højt proteinindhold i i forhold til hvad der anbefales.

--Som høj-kvalitetsfoder kan jeg anbefale olivers produkter som jeg bruger til min egen Silke (golden).
På deres hjemmeside kan du se, hvad der er i hvert enkelt produkt. Og hvor meget.
Alle ingredienser er godkendt til menneskeføde. Og der er ingen biprodukter i.

Der er mange, der er rigtig glade for olivers nyeste produkt der har fisk som vigtigste proteinkilde.

http://www.olivers.dk/

--Olivers leverer ved din hoveddør, -uden at tage ekstra for det.

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 21-11-08 17:17

Det jeg mente var at kød skal være førsteingridiensen...altså det der er mest af i foderet... og det er tlfældet i Nutro's produkt............og skal også som du så rigtig nævner, være uden biprodukter!
http://www.nutro.dk/hund_oversigt.htm
http://www.nutroproducts.com/ncdry-lbp.shtml

Nu er det vel sådan med hunde at de i naturen er kødædere, der godt nok tilpasser sig til en ulige tilgang af føde, men som også har et biologisk behov af et højt protein-indtag baserede på kød. Men vi er da helt enige om at proteinindholdet er meget højere i Orijens produkt end i konkurrenternes.....og om det så er FOR højt skal jeg ikke gøre mig klog på .... men derfor ville jeg også gerne høre om der var nogle, der havde erfaringer med det.

Mht Olivers vil jeg da lige kigge nærmere på det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-08 18:37

........Ved du hvad??
Det kan godt være, at kylling er "første-ingrediens" i det eksempel du linker til.

Men hvis første ingrediens f.eks. er beregnet ud fra frisk kylling, og anden ingrediens er ud fra tørre ris, så er der alligevel ikke mere kød i nutros produkter end i de fleste andre tørfodere.

---Der står jo osse, at der er 28% protein. Og 12% fedt. plus diverse andre ting. Men når man lægger procenterne sammen, så er der stadig ca 40% som der ikke er gjort rede for.

Og det må altså være kulhydrat, som der ikke står noget om i listen.
40% kulhydrat.

--Til sammenligning opgiver orijens at DE har kun 18% kulhydrat.
Og "ægte" barf indeholder ikke nødvendigvis kulhydrat overhovedet.

Olivers hvalpefoder indeholder...... --meget nær det samme som Nutros-- ca. 40% kulhydrat.
--Og det vil der nok være i de fleste tørfoder-produkter til hvalpe. For det er, hvad der anbefales fra videnskabelig side.

Orijens ER noget specielt. For der er meget mere protein i end i de andre tørfoder-produkter.

Men det er almindeligvis IKKE noget dyrlæger anbefaler...

Hvis det er en stor lab du har, og han stadig vokser, så KAN han begynde at vokse for stærkt, og dermed fejludvikle nogle af sine led.

Hunde i naturen er jo ikke skabt til at vokse sig meget store eller meget små... Vildhunde er genetisk som regel en behersket mellemstørrelse.
Det er andre ting, de har brug for.

Vildhunde spiser jo heller ikke nødvendigvis hver dag. Og NÅR de spiser er det tit meget store mængder.

Jeg har haft en berner sennenhan for mange år siden. Og opdrætter mente, at han bare SKULLE have en masse proteiner. Og vi gav ham ALT hvad vi kunne skaffe. Han spiste væsentlig mere og bedre kød end os andre. --Det var før man for alvor var begyndt at bruge tørfoder...

Ramses voksede op og blev hjulbenet og kalvknæet. Han fik problemer med albuerne. Den ene blev opereret. Og så måtte han ikke løbe løs mere. Musklerne blev slappe, --og da han var 4½ år fik han en mavedrejning. Han døde under operationen.

Jeg er ret sikker på, at hans totalt fejludviklede ben skyldes vores fejlfodring af ham. Og vi gjorde netop hvad vi havde fået at vide skulle være SÅ godt så godt....

Alle de gode råd og anvisninger er ikke meget værd når hunden først har taget skade.
Jeg vil ALDRIG fodre min hund med noget, som dyrlægen siger er dårligt eller uhensigtsmæssigt.
---Min dyrlæge har selvfølgelig sagt god for Olivers.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-11-08 16:41

Nutro er opkøbt af royal Canin, så det er udgået af markedet. det er således ikke leveringsproblemer, det kommer ikke igen. Dog vil Royal Canin videreføre Nutro's produkt med Lam og ris, fordi de ikke selv har det i deres sortiment. Jeg er selv bruger af Nutro's lam og ris og venter på, at de skal komme med det fra royal Canin, pt bruger jeg istedet olivers. Det er for såvidt ok, men hundene leverer mindst dobbelt så meget "affald". Altså er det ikke helt så lødigt som det andet.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 19-01-09 22:42

Når man læser en varedekration på et produkt, er det lige som i menneske verden, det som der er mest af står først, og står der eks kylling biprodukt, så er det alt lig fra skelet til næb, altså alt kødet er taget af, og resten er smidt i en knuser, som maler det til mel, der tilsætter man lidt lugtestoffer smagsstoffer og farvestoffer, også trykker man dem du i noget som ligner tørret kød. Hund elsker det, og det gør den næste hund også somm kommer efter din, for selv om det har været gennem din hun dufter smager og se det lige sådan, nu knaser det så bare ikke mere.

Tænk jer godt om når i køber foder til jeres dyr, for i får hvad i betaler for.

En rigtig gode måde er og se hvor meget jeres hund kommer af med, kontra hvad de ind tage, for de skal gerne have brugt en stor del af det som de får ind, og der med skal der komme mindre ud.

Eva Gram