/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
avskafelse
Fra : meller147
Vist : 854 gange
100 point
Dato : 20-11-08 15:19

jeg vil gerne af med mine slørhaler nu da der er så mange sygdomme i dem.
og den enes øje er opvokset og en slags hæne over der hvor det ser ud som der er blod ,. og så er den brun omkring øjet, hvad kan det være? er det fordi den har slået det eller sygdom?
og hvad er den bedste måde at slå dem ihjel på?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-11-08 15:56

Jeg ville komme skoldende varmt vand på dem, så dør de hurtigt.... nogle smider dem i toilettet, men jeg tror ikke det går helt så hurtigt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-08 16:08

Hey.
Nemlig !!! Ned i kogende vand med dem. Det er den eneste rigtige måde at gøre det på.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-11-08 16:10

Hvordan ville du selv dø hvis nu du kunne vælge ?
Jeg ville ihvertfald ikke dø ved at der er nogen der hældte kogende vand på mig.
Men hvad med at hukke hovedt af i 1 huk hurtigt...

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 20-11-08 16:55

jeg har ikke lyst til at hukke hovedet af dem
skal jeg putte dem i kogene vand eller kan jeg bare helle det over dem?
og er de syge?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-08 17:12

Du skal putte dem i kogende vand. Det har jeg selv gjort når vores i sin tid var syge.
Anbefalet af dyreforretningen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-08 17:37

Det med kogende vand kommer altså an på hvor store de fisk er.

Hvis de er over nogen få centimeter er det dyrplageri, for så dør de ikke med det samme.

Det bedste er at tage fisken op, kom den i en plasticpose ( af hensyn til svineriet) og så enten klappe den en hårdt af en skovl el.lign. eller træde hårdt på den.

Jeg tror du har haf et spørgsmål tidligere om dine slørhaler.

Umiddelbart lyder det ikke som sygdom når der ligefrem er blodudtrækninger......lyder mere som om nogen af de andre fisk er efter dem.

Og nu ved jeg ikke hvad det er for sugemaller du har, men nogen sugemaller kan altså være ret hårde ved andre fisk og ligefrem raspe sår i dem.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-08 18:16

Hej Dova.
Citat
Det med kogende vand kommer altså an på hvor store de fisk er.

Det passer ikke.
Vi har også i sin tid haft fiskeforretning. Når vi km hjem fra fisketorvet med levende hummer og krapper kom vi dem jo også i kogende lage.
Det gør man såmænd den dag i dag.

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 20-11-08 18:56

hmm okay troede det var sygdom.
sugemallen er en ancistrus, den er begyndt at komme mere frem, men den er ikke ret tit fremme, den ser heller ikke agrasiv ud.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-11-08 19:35

Ved du hvad..........-

Tænk på hvad lystfiskere gør, når de fanger en fisk - en kniv/ af med hovedet. Ja det er barsk - men så er det nu og her. Det der med kogende vand/ slå på den

Man kan evt bruge en saks istedetfor kniv

Det er altid en barsk oplevelse at aflive et levende væsen, fisk, mus eller andre.........

Om dine slørhaler kan reddes ved jeg ikke - men hvis de skal aflives skal det gøres humant. Hvis du "koger" dem er det efter min mening dyreplageri.

Prøv at læse debatten om emnet her

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=730202

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-08 20:54

Citat
Når vi km hjem fra fisketorvet med levende hummer og krapper kom vi dem jo også i kogende lage.
Det gør man såmænd den dag i dag.

Ja, hvilket også er kritiseret gennem mange år, og der har været arbejdet på at forbyde det, fordi det er dyrplageri.

Fremgangsmåden stammer fra dengang, man mente at fisk og andre "koldblodede" dyr ikke havde nogen følesans/smertefornemmelse

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 21-11-08 16:31

jeg kan bare ikke få mig til at hukke hovedet af min egen fisk har haft dem i mere end 1 år, jeg kan sagtens få mig til at hukke hovedet af en fisk jeg har fanget

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 22-11-08 08:54

jeg har givet dem noget mod svamp og hævelsen er fosvundet efter to dage, men er den blind på det ene øje tror i?

Godkendelse af svar
Fra : meller147

Dato : 12-12-08 16:27

Tak for svaret dova.
men jeg mangler ligsom lidt, og det lyder hårdt at stå på den eller lignene...