/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk
Fra : hi9eking
Vist : 580 gange
50 point
Dato : 19-11-08 12:35

Hej.
Jeg har et problem med mit trådløse netværk.
Jeg har en trådløs router og en bærbar der er på det, men når min stationære pc tænder, så blir det trådløse ved med at hoppe af og på.
Der er ingen problemer med ´min stationære pc.
Jeg har også trådløst netværkskort på min stationære og der er samme problem hvis bærbaren også er på !
Jeg har tjekket indstillingerne på routeren og det ser ud til at det er indstillet rigtigt.
Er der nogen der måske kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 19-11-08 14:53

Hvis IEEE802.xx godkendelse på netkortet er slået til så prøv at slå det fra.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-08 15:00

Problemet kan måske skyldes at din routers AP er sat til en fast hastighed (f.eks. 54 Mbit)
Sæt den til at køre AUTO hastighed, hvilket giver en langt bedre stabilitet.
Så længe dit trådløse holder en hastighed over din egentlige nethastighed, vil du alligevel ikke mærke nogen forskel. Ofte er den hastighed du sender med langt lavere end den du modtager med.
Du kan jo ikke køre hurtigere end din internetudbyder tillader.

Kommentar
Fra : hi9eking

Dato : 19-11-08 18:33

Luke2000..
Jeg ved ikke lige hvor man gør det?
Jeg kører med winXP..

Severino.
Den står på auto.

Accepteret svar
Fra : phix20

Modtaget 50 point
Dato : 19-11-08 21:15

Det lyder som forstyrrelser der gør at dit trådløse netværk bliver ustabilt.
Og der kan ligge en logisk forklaring bagved.

Jeg kan lige prøve at forklare scenariet her:
Dit trådløse access punkt benytter sig af en kanal, (standard på meget udstyr er kanal 6 eller 11). Problemet med disse kanaler er jo at indstråling af støj fra andres trådløse netværk i området kan gå ind og benytte en del af dit netværks kapacitet. Ikke at I deler netværket som sådan, men i deler det bånd hvor på dit netværk kører.
Hvis du f.eks bor i et lejlighedskompleks er der højest tænkeligt andre som også har trådløst netværk. og hvis der i forvejen er 2-3 andre netværk som overlapper den kanal du har valgt at benytte på dit access punkt, så skal der ikke andet end et par ekstra maskiner på før det giver problemer med stabiliteten. hvorfor mit bud til dig er at du prøver at skifte dit access punkts kanal til at benytte kanal 3 istedet for, eller hvis du har styr på hvordan du ser hvilke kanaler andre i området benytter, så finder du en kanal hvor der ikke i forvejen ligger et access punkt. Dog skal du vide at fordi du benytter f.eks kanal 6, så vil kanal 5, og 7 overlappe kanal 6 også.

Så kanal 3 eller kanal 11 ville jeg råde dig til at prøve i første omgang.

//P

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-08 23:17

Der kan være meget rigtigt i det som Phix20 skriver.
Når man ser på frekvenstabellen for trådløs netværk på 2,4 GHz, så er det kun kanal 1, 6 og 11, samt andre kanaler med 5 kanalers afstand, der ikke overlapper hinanden.
De frekvenser der opgives, er centerfrekvenser, men da hver kanal har en båndbredde på 22 MHz, vil en enkelt kanal, svinge ind over de 5 nærmeste nabokanaler til hver side, og påvirkningen vil være kraftigst, jo tættere de er på den kanal som benyttes.
Det har da også en betydning, hvor tæt de bor på hinanden. Men da feltstyrken ikke er så kraftig, vil et par hundrede meter dæmpe gevaldigt på disse gener.

Kommentar
Fra : hi9eking

Dato : 20-11-08 09:42

hvordan går man ind og ændrer den sekvens? eller kanal?

Kommentar
Fra : hi9eking

Dato : 20-11-08 09:51

^^
jeg har fundet ud af hvordan og ændret det.
så nu skal jeg bare lige teste det, så vender jeg lige tilbage.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-11-08 12:16

OK
Husk at det er routeren der skal have ændret kanalen.
De trådløse tilsluttede PC'er, som kobler sig op til netværkets SSID, vil slavisk følge routerens signal.

Hvis du bruger MAC filtrering, kan du bestemme hvilken maskiner der kan få adgang til dit netværk.

Med hensyn til kryptering, så skal alle eller ingen af enhederne bruge den samme indstilling.
En eventuel krypteringsnøgle, skal indtastes i routeren, og den samme nøgle kombination skal så også indtastes i hver maskine, før de kan få forbindelsen.

Godkendelse af svar
Fra : hi9eking

Dato : 28-11-08 00:09

Tak for svaret phix20.
Der er mere end 5 trådløse netværk og jeg har testet routeren et sted hvor ingen andre er, og der virker det fint...