/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Brug for gode råd omkring en..
Fra : Thenna
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 18-11-08 20:54

ny kat.
Det er lang tid siden jeg har været herinde på siden, da jeg mistede min kære Tismis i sommers.
Men nu vil jeg have en ny kat og denne gang bliver det en inde kat, da jeg simplthen ikke har psyke til at have en ude kat igen (Tismis kostede mig omkring 9.000 kr på et lille halvt år på operationer pga. sår fra andre dyr)

Så spørgsmålet er: Er der nogle katte der egner sig bedre end andre til at være en inde kat?

For tænkte på hunde, der er jo nogen der skal have vildt meget motion, mens andre bare er hygge hunde Så kunne det jo også være det gjaldt for katte...

Nogle gode råd og ideer til mig der savner de dejlige katte.

Mange hilser og /<olbøtter fra Thenna.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-08 20:56

russian blue så absolut - bamsekat rent ud sagt og elsker at hygge og dase

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-08 20:58

Jeg har snakket med en dyrlæge om det problem og dyrlægen sagde at hvis en killing aldrig kom ud, så ville den ikke savne det. Så bare gå i gang med at få en killing og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 18-11-08 21:00

Jeg vil sige at manx- katten er en dejlig og rolig kat af natur, - men om den kan leve et helt liv som indekat, véd jeg ikke.
På et tidspunkt kommer det dertil, hvor du ikke kan tåle at se din lille yngling sidde og kigge længselsfuldt ud af vinduet, men må lade den komme ud. Alene bare for at få lov til at mærke solens stråler mod sin pels, men også for ikke at kede sig ihjel.
Skal lillemissen alligevel ikke ud i naturen, så håber jeg, du bor et sted så du kan lave en voliere til den. - På denne måde kan den komme ud i naturen, samtidig med at du kan få ro i sindet, da den jo ikke kan løbe væk.
Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke med dit nye faniliemedlem.

Mvh
Housegoat

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 18-11-08 21:32

Jeg har selv kun inde katte. Hvis de fra starten af aldrig kommer ud er det intet problem.
Har selv lige fået en ny lille killing og det er så hyggeligt. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-11-08 21:36

Her er et andet forslag vedrørende Bamsekat, og det er en British Shorthair. Den "normale og oprindelige" farve er blå, men ellers findes de efterhånden i mange farvevarianter.
Denne race bliver stor, dejlig og doven, specielt som voksen. Jeg har "Whiskas" katte killinger og Blå som bliver født i kommende week-end.
For dit dyrlægebeløb kan du få to af slagsen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Thenna

Dato : 18-11-08 21:43

Akle, hva mener du med for dit dyrelægebeløb?? Har siddet ved com hele dagen, så mit hovede kører ikke optimalt

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 18-11-08 21:52

det koster sikkert 9000 at købe to british shorthair. jeg vil da anbefale dig at købe en killing gennem hittekilling der får du en dejlig social indekat der er dyrlæge tjekket, og neutraliseret for den nette sum af 800 kr. du kan læse meget mere om det her

http://hittekilling.dk/

der er flere søde killinger at vælge imellem

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Thenna

Dato : 18-11-08 22:09

Ja jeg læste lige det hele igennem igen og så gik der et lys op for mig . Ja de er ikke helt billige, de flotte flotte katte, jeg var lige inde og se lidt billeder af dem, og de er nu nogle specielle nogen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-11-08 23:30

Du kunne jo også lade din kat blive udekat og så anskaffe en kattesygeforsikring til den. Dyrekassen Danmark er lidt dyrere end andre, til gengæld bliver dyret ikke smidt ud, når det er syv år. Det koster en lille tudse om året. Du kan læse her:

http://www.dyrekassen.dk/files/Kattebrochure2008.pdf

Vores katte har været indekatte indtil for et par år siden. De havde aldrig været ude, men begyndte at få adfærdsproblemer, selv om de havde masser af legetøj, gulvtilloftstativ og et hus med masser af gemmesteder. De to "små" nød virkelig at komme ud, og det var tydeligt, at selv om vi troede, de ikke havde noget imod at være indekatte, så tog vi altå grundigt fejl. Men det gik først op for os, da hannen begyndte at rende rundt og jamre ovenpå. Da vi så lukkede dem ud, var de simpelthen lykkelige.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-11-08 00:03

Hej 'Thenna'
Citat
Tismis kostede mig omkring 9.000 kr på et lille halvt år på operationer pga. sår fra andre dyr
- dét er hvad jeg mener. Du har givet mange penge for din kat med tiden, - ja, men når man har et dyr, så gør man alt for at den får det godt. Hvor gammel blev den? Udelivet er immervæk farligt for katte. Vor huskat blev bidt af naboens to hunde, en Doberman og en Rotweiler. Vi fandt den i en hulning i haven to døgn senere, hvor den næsten ikke kunne bevæge sig. Jeg tog den indenfor i vort udhus, hvor jeg passede den og håndfodrede den. Dette satte den pris på, for den kommer hjem hver aften nu for at komme indenfor. Det tog den 5 uger før den var helt sig selv igen, som vi kendte den. Nu har vi den indenfor hver nat. Den er blevet glad for indelivet, specielt når det regner og rusker. Den er også gode venner med mine Brite-katte.
Fordelen ved at anskaffe racekatte er, at du kender deres temperament, - hvilket kan være meget varierende med huskatte. Briten er forresten den gamle britiske huskat, men som sagt væremåden er yderst rolig. Den går rigtig godt sammen med små børn (stoisk ro, overbærende) og andre dyr, f.eks. hunde.
Jeg gik over til Briten efter at have haft Colourpoint-Perser og Norske Skovkatte i mange år, fordi jeg ville have mindre arbejde og en nemmere kat generelt. Dette skift har jeg aldrig fortrudt.
Held og lykke med din videre søgen på din perfekte partner.

MVH Akle

Kommentar
Fra : Thenna

Dato : 19-11-08 08:43

Min kat blev ikke andet end et halvt år, måske et par måneder mere, er ikke helt sikker på hans alder, da han var en tilløber. Ja man vil gøre meget for de dejlige katte, koste hvad det vil.
Jeg vil undersøge nærmere, men forskellige racekatte og hvem de er.

Tak for det.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-11-08 14:59
Kommentar
Fra : dior

Dato : 20-11-08 19:15

Persere og Hellig Birma er gode at have som indekatte
Ellers kan du få flere råd og idéer her:

www.kattegalleri.dk

Kommentar
Fra : KattemorTrut

Dato : 25-11-08 19:04

Skal det absolut være en racekat du vil have ? Jeg har selv 3 af de såkaldte uønskede katte, det er katte jeg har købt på et kattehjem, her er de absolut ikke uønskede tværtimod. Mine katte har førhen været ude/indekatte, men efter jeg er flyttet, kommer de ikke ud på frie poter mere, men jeg må lave en løbegård til dem i stedet for. jeg har det nemlig ligesom dig, at jeg ikke har et roligt øjeblik før alle kattene er inde igen og uden skader. Jeg har endda været ude for at nogen havde skudt efter min hankat, for en dag var der pludselig en stor byld på hans hale, og efter et besøg på dyrehospitlet (1285 kr fattigere) hvor de fjernede et hagl, så jeg anmeldte det til politiet, der var dybt forarget over at de nu skulle til at skrive det i deres døgnrapport, men jeg insisterede, så der var ingen vej udenom.
Held og lykke med at finde den rigtige kat.

Kommentar
Fra : Thenna

Dato : 27-11-08 13:22

Næ næ det behøver skam ikke at være en racekat, var bare nysgerrig om der var nogle katte, der var bedre at holde som indekat end andre.
Ja det er sjovt, som man er bekymret om de små bette pus, at man ikke kan hvile før de er hjemme igen.
De lyder da ikke til at være særlig dyrevenlige, på den politistation, hvor du meldte det, men de mener nok at de har "vigtigere" ting at tage sig til.

Kommentar
Fra : KattemorTrut

Dato : 27-11-08 13:48

hej Thenna.
Jeg tror bare at du skal have en helt lille killing som aldrig har været udenfor før, så opstår problemet ikke. Det med at katten skal have motion, det har alle katte brug for, men du kan jo motionere din kat ved at lege med den hver dag, rende efter noget du smider på gulvet, eller købe et motionscenter til din kat, hvor den kan lege i og klatre rundt på. man kan få mange forskellige slags, en med mange huler i vil være at foretrække, da den jo også har brug for at gemme sig for dig indimellem. Man kan få en der går fra gulv til loft, og som nærmest bliver spændt op i loftet så den ikke vælter, uden brug af værktøj. De fleste dyrehandlere har disse klatrestativer, ellers kan de bestilles hjem via nettet. På denne side http://www.kattespecialisten.dk/index.php/cPath/1
kan du gå ind og finde netop den jeg omtaler. Jeg vil bare ønske dig held og lykke med at finde den kat du skal have.

Kommentar
Fra : Piela

Dato : 26-12-08 23:13

Alle katte der som killing er opdraget som inde kat burde kunne leve godt med det. Hvad jeg så ville anbefale er at man skaffer kradsetræ og andet legetøj til dem sådan de bliver aktiveret derved.
Jeg selv ville lave en voilere op til huset med kattelem ud til hvis det var muligt, da jeg pricipielt synes de skal have muligheden for at komme ud, men det er jo et spørgsmål om mulighed og indstilling.

Kommentar
Fra : Etologi

Dato : 09-01-09 20:56

Synd at din Tismis kom til skade, og du mistede ham/hende.

Jeg kan godt forstå at du er bange for at det skal ske igen, og derfor gerne vil have en indekat, men en kat er og bliver et toptunet rovdyr, om vi vil være ved det eller ej.

De er skabt til at være ude, til at jage og til at nyde solen og støvbade.
Selvfølgelig skal vi sørge for at vores tamkatte kan komme ind når det er koldt og når de skal sove, men jeg syntes nu at det er synd at holde katte inde hele deres liv.

De er ikke som hunde afhængige af os mennesker, de er selvstændige stærke dyr.

Jeg tror ikke at man kan finde hverken en hund eller kat som kun er hyggedyr, begge typer dyr har brug for at få afløb for deres instinkter og drifter for at kunne fungere som glade og harmoniske dyr.

Alle hunde har for eksempel behov for både aktivering og masser af motion, nogle har bare et større behov end andre.

Håber at du finder en skøn kat, som også kan være ude og nyde livet.

Kommentar
Fra : Thenna

Dato : 10-01-09 09:44

Jeg har fundet mig en ny kat. Jeg blev jo frivillig ude ved Kattens Værn, for at finde mig en sød lille kat, og det skete hurtigt. Jeg er fået en sød og legesyg killing, der hedder Fine.
Vi skal flytte til foråret og så tror jeg måske hun kommer ud. Da hun virkelig kan finde ud af at slås, og det kunne Tismis ikke, mine arme er fyldt med skrammer fra Fine, så hun kan virkelig sparke fra sig
Så jeg håber bare de andre katte for sig en lærestreg. hvis de nærmere sig hende

Kommentar
Fra : KattemorTrut

Dato : 10-01-09 11:13

Hej Thenna
Tillykke med din lille Fine, det må jeg sige at jeg blev meget glad for at læse at du også er blevet medhjælper hos Kattens Værn, de har jo brug for alle der gider at hjælpe frivilligt, og som også elsker katte.
Jeg ville ønske at der var sådan et internat her i nærheden af hvor jeg bor, men det er der desværre ikke. Havde jeg haft penge til det, ville jeg starte et internat selv, men har desværre ikke midlerne, ej heller stedet, for jeg bor jo tilleje, men har da en mindre have, hvor jeg da må lave en løbegård til mine egne 3 katte i. jeg tror nu heller ikke at ham der ejer stedet her ville bryde sig om at man lavede et katteinternat hernede i disse smukke omgivelser.
Held og lykke med den lille nye, og pas nu godt på hende.

Kommentar
Fra : Kleopetra

Dato : 22-01-09 20:11

Tillykke med det nye familiemedlem håber du får meget glæde sammen med den, jeg ville havde sagt en maine coon katten der minder om både hund og kat af sind.