/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
forbindelse router/bærbar
Fra : kommen
Vist : 2228 gange
100 point
Dato : 18-11-08 16:29

Har netop opsat en Linksys54GL (har kabelmodel fra TDC til stationær PC) og det gik fint nok. Nu er problemet bare, at jeg ikke kan få forbindelse fra den bærbare til routeren. Den bærbare "burde" være konfigureret til at gå på og jeg kan også se navnet på forbindelsen, men når jeg prøver at logge på, kommer den med:
"der kunne ikke oprettes forbindelse til det pågældende netværk. Netværket er muligvis ikke indenfor rækkevidde mere. Opdater listen over tilgængelige netværk og prøv at oprette forbindelse igen"
Routeren står 4 meter væk og har forsøgt mange gange, men får samme besked.

Er der nogle, der kan hjælpe????
Mange tak.
P.S. Har forsøgt forskelligt på den bærbare, bl.a. slået firewall fra, men intet hjælper...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-08 16:42

Gå i enhedshåndtering og slet netkortet, genstart og lad systemet installere. prøv så igen.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 18-11-08 17:19

hejsa.
Tak - hvor er det nu lige enhedshåndtering ligger?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-08 17:28

Højreklik på denne computer/egenskaber/hardware/enhedshåndtering.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 18-11-08 18:15

Tak - nå ja, det er rigtigt, var da helt hjernedød.

Hvad skulle det gøre, at slette netkortet?? er da lidt nervøs over at skulle gøre det.... (er totalt novice og det var nok mere held end forstand, at jeg overhovedet fik installeret Linksys`en...)

Der er så mange indstillinger og jeg tror nærmere, at jeg har enten gjort noget galt ved installationen (selvom den jo altså virker fint på den stationære) eller den bærbare skal indstilles anderledes. Det er nok et dumt lille flueben èt eller andet sted... for jeg kan se forbindelsen og den forsøger at logge på, men kan så ikke....

Du har ikke en forklaring/link til indstillingerne på den bærbare vel?
eller kan jeg have gjort noget forkert under opsætningen, så Linksys`en spærrer for den bærbare?
Tusind tak for din hjælp...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-08 18:41

Kontroller om dit access-point er sat op med kryptering, og at din PC benytter samme kryptering; eller at de begge ikke bruger kryptering. Disse forhold skal være helt ens, ellers får du ikke lov til at komme ud på nettet.

Kontroller om opsætningen af din trådløse PC får alle tre IP-adresser fra routeren. Det drejer sig om :
Subnetmask
Lokal tildelt IP-adresse
Gatway adressen

Disse tre adresser SKAL være til stede, hvis der skal komme hul igennem til det globale internet!

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 18-11-08 18:43

glemte lige at sige, at den trådløse "ikon"-forbindelse er overmalet med et rødt kryds...

Haløjsasa severino...
nu må vi da have papir og saks frem - hvad taler du om?? - kan da overhovedet ikke finde ud af... følger en nærmere forklaring eller..?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-08 18:57

Det skal nok "kommen" hend ad vejen
Ja hvis du ikke ved bedre, så skal jeg nok forsøge at bøje det i neon.

Enten bruger man kryptering eller også gør man det ikke. Krypteringskoden skal være den samme til alle enheder der vil på nettet over dit AP.

Med hensyn til de omtalte IP adresser, så kan jeg forstå, at du kan få forbindelse til din router, men ikke komme på nettet. Hvis din PC ikke kender din routers GATWAY adresse, så må du blive hjemme på lokalnettet.
Jeg formoder at du kan se din anden PC når den er på netværket.

Så lad lige et ord falde om hvad du har fattet af det som jeg skrev, ellers må du kommen igen

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 18-11-08 19:56

vær velkommen... er nået et baby-skridt videre efter at være blev udelukket fra nettet af den stationære... systemgendannelse er en gave til folket!
Nu kan jeg komme 1 skridt længere på den bærbare, men nu vil den ikke akceptere netværksnøglen (WEP el. WPA nøgle). Den siger:
"Adgangskoden til netværket skal være 40 big el. 104 bit afhængig af netværkskonfiguration. Adgangskoden kan angives som 5 eller 13 ASCII-tegn el. 10 eller 26 hixidecimale tegn!"

Går ud fra, at den netværksnøgle er den "hjemmestrikkede" kode, jeg lavede, da jeg installerede Linksys`en. Den består af 6 bogstaver og 4 tal og gik glat igennem ved installationen.

Hvorfor vil den bærbare ikke akceptere den??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-08 21:01

Slå denne netværksnøgle helt fra i både router og pc'erne, indtil du har en forbindelse.
Det værste man kan gøre, er at køre med alle de former for sikkerhed der kan vælges; når man så skal have en ny maskine på nenttet.

Normalt og mest brugt er en krypteringsnøgle på 64 eller 128 bit, svarende til 5 eller 13 ASCII tegn = 10 eller 26 HEX decimale angivelser.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 18-11-08 21:11

O.K. hvordan slår man så den fra i Linksys routeren?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-08 22:08

Det kan jeg ikke sige dig helt præcist, da jeg ikke kender din routers menu. Men prøv at se brugsforvirringen igennem.
Prøv også at se dig omkring inde i routerens menu, og bliv mere kendt med dens indhold; for det kan komme dig til gavn senere.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 18-11-08 22:47

Det er jo èt af problemerne. Linksys`en blev leveret med CD-ROM udelukkende med installationsvejledning og intet andet. Når den er kørt, har man faktisk intet at bruge den til.
Og der var INTET andet manual-agtigt materiale med, så man er ret så lost, når man vil prøve at blive klog på alt det, man ikke ved.

Har downloaded tonsvis fra nettet, men leder stadig efter en forklaring på, hvorfor den bærbare ikke vil koble sig på.

Aner ikke, hvordan man kommer ind i "routerens menu"... (det der med at skrive IP-adressen i Explorer duer ikke..)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-11-08 03:12

Din bærbare har muligvis en knap som du skal bruge for at slå trådløs netværk til, har du styr på det ? Ellers find din bruger manual til den bærbare og få slået den knap til.
Hvis det ikke er problemet, så prøv at gå til Kontrol panel og åben Netværks forbindelser, højre klik på din trådløse forbindelse og se om den er Aktiveret, hvis den er deaktiveret så er den vist som grå, ellers er den blå og der står Tilsluttet under den.
Det lyder lidt som et banalt problem, men kan godt være kompliceret, din opsætning er vel i orden ? Kabel fra TDC modem til router og den stationære sat til med netkabel til en af de fire net huller bagpå ? For at ændre inde i routeren, skal du ind med din stationære med kabel, åben din browser og skriv http://198.162.1.1 i adresse linjen og tryk på Enter, så åbner en side med Username og Password, i Username skal du ikke skrive noget men i Password skriver du: admin og klikker på OK, på den næste side står der noget med Local IP, der står der sikkkert 192.168.1.1 det ændrer du til 192.168.2.1 og klikker på Save settings. Nu kan du lukke siden og genstarte routeren, sluk for strømmen, vent lidt og tænd igen, så starter du din bærbare og sørger for at knappen til det trådløse netværk er tændt og du burde kunne komme på ved at højre klikke på netikonen nede ved uret, klik på Vis trådløse netværk som er tilgængelige, vælg din egen forbindelse og log på.
Når du har fået det til at virke, så skal du have sikret dit netværk, men lad det igge indtil du er på

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-08 14:08

Din router skal tilgås via din browser, og de fleste routere tillader kun adgang via LAN, ikke WLAN, for så kunne alle teoretisk hacke sig ind i dit system.
Routeren er egentligt køreklar, når den leveres fra fabrikken, og er sat op med standard opsætning, uden nogen form for sikkerhed.
Routeren kaldes via dens GATWAY adresse, som sikkert er http://192.168.1.1 ellers prøv http://192.168.0.1 som vel nok er to af de mest almindelige GATWAY adresser.
Du vil så få en adgangsboks hvor du skal indtaste adgangskode og password for at komme ind i routeren. Adgangskoden vil typisk være "admin" skrevet med småt, password kan enten være det samme eller feltet kan være tomt. Så prøv først om du kan komme inden for i systemet.

Ja det er rigtigt, at den medfølgende CD er rent læsestof, så du bør nok tage en tur rundt om LinkSys's hjemmeside, og hente den seneste opdatering ned til din model, og læg den eller disse filer i en mappe for oplagring af opdateringer, som du måske senere kan få brug for igen, hvis du bliver nød til at RESET'e routeren til fabriksindstillingen.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 19-11-08 16:55

Severino: det er da vældig fint, at du kommenterer alle indlæg på kandu,dk, men dit svar:
"Normalt og mest brugt er en krypteringsnøgle på 64 eller 128 bit, svarende til 5 eller 13 ASCII tegn = 10 eller 26 HEX decimale angivelser." kan jeg ikke bruge til noget. Efterlyste en "oversættelse" af problemet og ikke at få pådraget yderligere et problem.
Husk: papir og saks.... er gode instrumenter!

o.v.n.: mange tak for dit indlæg. Den bærbare viser adgang (den har trådløst netværk), men den vil ikke akceptere den kode, jeg gav, da jeg opsatte routeren. Den kommer med den besked, du kan se ovenfor og jeg ville bare vide, hvorfor min kode er uakceptabel (den består af 4 små bogstaver, 2 store bogstaver og 4 tal). Jeg kan se, at Linksys`en ligger der og er klar, jeg kan bare ikke få forbindelse.
Har talt med TDC, som sagde, at opsætningen var helt rigtig, men da jeg ikke har købt routeren hos dem, er de ikke villige til at hjælpe, ligesom de heller ikke vil give råd ang. tilslutning af den bærbare.
Har ingen manualer - hverken til Linksys eller bærbare og jeg tror, det er et lille, banalt problem (har været inde i den bærbares opsætning og ændret lidt, hvilket hjalp til at jeg kan se forbindelsen... nu er så bare WPA-nøglen, den ikke vil akceptere. Derfor tror jeg det er den, der er noget galt med, men kan ikke finde ud af at oversætte ""Adgangskoden til netværket skal være 40 big el. 104 bit afhængig af netværkskonfiguration. Adgangskoden kan angives som 5 eller 13 ASCII-tegn el. 10 eller 26 hixidecimale tegn!" til normalt dansk.
Kunne ikke opsætte routeren uden at opgive en WPA-key, så det kunne jeg ikke "vente med".
Dette skrevet på den stationære, som virker fint med Linksys`en.

Så o.v.n. det du foreslår, er det ikke overflødigt, når den sådan set virker fint, men det er den bærbare, der ikke vil akceptere koden??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-08 18:18

Tja hva' skal jeg sige?
Jeg hopper af dette spørgsmål, alt bliver åbenbart misforstået!
Det minder efterhånden lidt om snaps, det er der også kommen i!

Tak fordi jeg trods alt måtte være med! Hej!

Kommentar
Fra : phix20

Dato : 19-11-08 20:48

Hej Kommen,

Nu har jeg prøvet at se de mange besvarelser igennem du har fået.
Det lyder som om at den laptop du forsøger at logge på med evt. ikke understøtter den krypterings form du anvender på dit trådløse netværk.
På din router, benytter du da WEP, WPA-psk, WPA2-psk (pre-shared key) ?
og hvilken grad af kryptering? WEP 64 eller 128bit? eller på WPA/WPA2 er det da AES eller TKIP ?
Disse faktorerer er ret essentielle, da dit netværkskort i din laptop skal understøtte formatet. Dog hvis du benytter WEP så vil det være understøttet, og WPA burde også være - dog er det ikke alle kort som understøtter WPA2 (alle nyere kort gør idag) men ligger du inde med et kort af en lidt ældre dato kan dette godt give anledning til problemer.

Endvidere - i din opsætning på klienten, benytter du da samme fremgangsmåde som du har brugt på de andre maskiner der godt kan logge på det trådløsenetværk? (konfigurationsmæssigt).

//P

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 19-11-08 23:35

Hej phix20 - tak for dit indlæs. Vil forsøge at besvare så godt som muligt (er totalt hjernedød efter millioner af læsning på nettet om alles problemer og gode råd, alle lig mit...)
Altså, vi taler om en stationær PC med Linksys sat på og "godkendt" af TDC. Den bræbare er en ældre IBM T42 med indbygget wireless netkort.
Under opsætningen brugte jeg WPA Personal (mener jeg..) og TKIP. Du siger WEP 64 eller 28 Mbit -det synes jeg ikke jeg blev spurgt om eller så nogen steder, så ved det ikke.

Du skriver: Endvidere - i din opsætning på klienten, benytter du da samme fremgangsmåde som du har brugt på de andre maskiner der godt kan logge på det trådløsenetværk? (konfigurationsmæssigt). "
Hvis jeg forstår det ret, er det i den trådløse forbindelse - opsætning..., så er svaret ja, det skulle være ens...
Der er kun een maskine, der er på nettet, nemlig stationære, som skriver på nu. Ideen med den Linksys var, at alle de bærbare, der måtte snige sig ind i min stue, skulle kunne logge på.

Lige nu opfører min bærbare sig således, at jeg endelig fik det røde kryds væk, men til gengæld forsøgte den at logge på en andens wireless. Dette lykkedes dog ikke og jeg afbrød, da den overhovedet ikke skal benytte andres net!

Jeg er lidt overbevist om, at det er en konfigurationsfejl, men da jeg benytter TDC, har jeg indtrykket, af at det kan være så meget andet. Efter Linksys-opsætningen (med DHCP) blev jeg automatisk kastet på YouSee`s hj.side til registrering, og da den var færdig kom en slags bekræftelse, hvor div. oplysninger står, samt ""hastighedsklasse 4096/256 Kbps og antal muligt udstyr (PC, router og lign.) 1 stk.

Be`r til at du evt. kan geleide mig igennem opsætningen, for den bærbare brokkede sig over noget med delte filer. Jeg er som sagt fast i troen på, at jeg laver nogle 30 cm fejl, og det bare er nogle flueben, der skal omrokkeres lidt...

Har været samtlige links, som jeg har Googlet, og opsætningen er tydeligt beskrevet af både Linksys og TDC, men det er opsætningen af den bærbare, jeg ikke kan finde ud af. Der er mange forslag om at klone MAC adresser o.lign., men det skulle ikke være nødvendigt, har jeg set en vist nok ekspert sige... Du kan vel ikke henvise til nogle links om den bærbares opsætning vel? - skåret ud i pap, pls..

På forhånd mange TAK for din hjælp.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 19-11-08 23:59

Tilføjelse: har lige set på den bærbares netværkskort:
11a/b/g Wireless LAN Mini PCI adapter (rødt x)
Intel(R) PRO/1000 MT Mobile Connection

Modem: ThinkPad Integrated 56K Modem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-08 02:43

Din router understøtter 802.11g at 54Mbps og Wireless-B 802.11b at 11Mbps, hvis ikke dit netkort bruger nogen af disse frekvenser så må du se i øjnene at netkort og router ikke kan snakke sammen, der er sket meget indenfor trådløs netværk siden den computer var ny, men heldigvis koster sådan et netkort ikke ret meget http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=WPC54GS

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 20-11-08 17:07

Tak o.v.n.
Det lyder som en rigtig god forklaring, men kan jeg på den bærbare finde flere oplysninger om HVAD netværkskortet(ene) understøtter?
så jeg kan finde ud af, om det er lige DER, hunden ligger begravet??

Den har kørt wireless hos den tidligere ejer, men det kan selvfølgelig være, at han også havde en ældre router..???

Inden jeg går ud og køber det, ville jeg udelukke alle andre muligheder, så har du nogle links/ideer til, hvordan den bærbare skal opsættes. Det er som om den er så TÆT på - forbindelsen ligger der, men kan bare ikke logge på... kunne det ikke meget vel være et opsætningsspørgsmål i enten routeren eller den bærbare - eller er det TDC, der bestemmer, at der kun må kobles een pc på ??
(dette sidste er iflg. andre herinde ikke sandt, men der er ligeså mange meninger, som pc`er, ik`?)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-11-08 01:09

Det er svært at svare helt præcis på dit sidste spørgsmål, prøv at hente enten den gratis Everest: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html
eller den lige så gratis SIW: http://www.majorgeeks.com/SIW_System_Info_d4387.html
gratis er også Belarc Advisor: http://majorgeeks.com/download1385.html
alle tre kan fortælle en masse om hvad din computer indeholder, når du så har det præcise navn på det rådløse netkort, så kan vi finde ud af om det der problemet er

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 21-11-08 20:49

TAK for links o.v.n. (meget sjovt at checke denne maskine...), men den bærbare kan som bekendt ikke komme på nettet, så det kniber lige lidt med den.

Eller er der noget, jeg overhovedet ikke har forstået i opsætningen:
Opsatte den med CD-ROM fra Linksys, udfyldte det, den bad om og blev så auto kastet på You See`s hjemmeside til registrering.
Iflølge YouSee skulle alt så være i orden, men jeg bliver da i tvivl om det nu også er det??

Det gik næsten "lidt for smertefrit", så lurer på, om der er noget, jeg IKKE har gjort...?

Nu 2-3 dage efter, kan jeg pludselig ikke få forbindelse med Outlook Express! Den siger: sikker (SSL): nej, sockelfejl 11001, fejlnr. 0x800CCC0D - besynderligt, den reagerer 3 dage efter... gad vide, om det har noget med Linksys`en at gøre overhovedet?

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 21-11-08 20:58

Hvordan kan det være, at Severino og du, o.v.n. skriver forskellige numre http://198.162.1.1 o.s.v., jeg mener, hvis man sammenligner jeres numre, kan man da godt blive i tvivl om, hvilke er de rigtige, ik`?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-11-08 22:41

Den adresse til routeren (numre) jeg skriver som er den rigtige det står i brugsanvisningen til din Linksys router, se selv efter.
Programmerne henter du med en computer som har adgang til nettet, flytter til en CD eller usb memory stik, og installerer op den computer som ikke kan komme på nettet

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 21-11-08 23:00

tak o.v.n., men som tidligere nævnt var der ingen manual til Linksys - kun den installations CD-ROM, som kun er til installation, ikke vejledning, men har været på Linksys` hj.side, men der er ikke rigtigt noget nyt under solen..., så stoler på, hvad du siger!
Også for dårligt, at der intet medfølger, især hvis man bliver kastet af nettet!

Jow, USB nøgle til programmerne, men det kan man vel ikke, når programmet skal undersøge den bærbare på nettet. På nøglen kan jeg kun lægge "siderne". Så vidt jeg forstår, kræver det, at den har netadgang?

Må nok hellere investere i et netkabel og prøve, om den kan komme på Linksys via det. Ideen var jo sådan set bare, at den skulle være trådløs... - irriterende sag, som sikkert viser sig at være helt banal.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-08 23:13

Everest og SIW skal ikke bruge netforbindelse, men de skal installeres på den computer de skal undersøge, så jow du kan godt bruge en usb memory til flytte programmet du vælger, og sæt den i computeren som ikke har forbindelse til nettet, dobbelt klik på det program du vil installere, det bliver installeret på computeren, ikke på usb stikket, så kan du starte programmet og det viser dig indholdet af computeren

Kommentar
Fra : prl

Dato : 22-11-08 01:44

Hej Kommen
Har læst lidt på lektien rundt på nettet og din bærbare kunne sagtens mangle en facilitet med presharedkey (PSK). dette kan afhjælpes med installering af et program kaldet: WindowsXP-KB893357-v2-x86-ENU.exe.
Hent på en maskine på nettet, læg det på usb stick eller lignende, installer det på den bærbare og den kan nu køre WPA2-psk som din router formentlig gør.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 22-11-08 20:32

Tak for forklaring o.v.n. - det er smart nok. ALT bliver forsøgt...

Hej prl
Tak for dit gode råd. Det vil jeg også gøre, lyder sandsynligt og også lidt i stil med det, o.v.n. har været inde på.
Har været ude at købe et ekstra netværkskabel, så nu er det noget lettere - der er fin kabelforbindelse fra Linksys til den bærbare.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 23-11-08 21:05

Hej igen.
prl: har gjort det, du foreslog, men når man har SP3 har man auto updated med SPK.

o.v.n.: har pc-oplysninger, men alt fungerer og er updated.

Jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det er en 30 cm opsætningsfejl... tror jeg kludrer rundt i "fildeling" og de forkellige betegnelser for abejdsgruppenavn/computerbeskrivelse/ etc. for slet ikke at tale om det sidste nye: "profilnavn" - hvad er profilnavn?? (troede først det var SSID, men det er det ikke... og det er heller ikke computernavn).
Det ville være meget lettere, hvis vi enten talte engelsk ELLER dansk og ikke en blanding, så tingene får andre betegnelser, men det er sikkert bare mig, der ikke kan finde ud af det.

Skal nok have fat i en ung fyr, der er født med en pc i mundhulen til at resette routeren og begynde forfra... det her får jeg mange grå hår i hovedet af!

Godkendelse af svar
Fra : kommen

Dato : 24-11-08 22:16

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-08 01:24

Tak, jeg håber det lykkes for dig at finde en sådan fyr