/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Mennesker skyld i mindre nedbø
Fra : Camilla100
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 17-11-08 22:19

Hej herinde

Jeg har læst om Sahel-regionen og de tørke- og sultkatastrofer, der ofte er i det område i Afrika. Teksten stiller så et spørgsmål, som jeg ikke selv kan svare på. I 1950'erne og 60'erne faldt der mere nedbør end tidligere, og efter 70'erne er nedbøren dykket igen. Spørgsmålet er så: Hvordan kan mennesker selv være skyld i, at der falder mindre nedbør?

Nogen der kan svare på det?

Mvh. Camilla.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-11-08 22:37

Ved at fælde regnskovene

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 110 point
Dato : 17-11-08 22:47

Hej Camila

At der faldt mere regn i 50'erne og 60'erne skal tilskrives naturlig variation. Der har været naturlig variation i nedbør i dette område for mindst 5.000 år.

Hvis større områder med f.eks. skov ryddes kan det få indflydelse på klimaet lokalt. Dertil er der selvfølgelig globale klimaændringer som vi nu begynder så småt at kunne mærke. Ligedes menes partikkelforurening at kunne påvirke dannelsen af skyer og dermed nedbør.
Desuden kan opdyrkning ændre jordens konsistensen og dermed mindskes jordens evne til holde på fugtighed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sahel_drought

http://en.wikipedia.org/wiki/Sahel

http://gvc04.virtualclassroom.org/gvc04c03/drought/droughts.htm

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 18-11-08 07:05

SimonGjer
Kode
globale klimaændringer som vi nu begynder så småt at kunne mærke

"så småt"

Jeg synes man på verdensplan mærker og ser klimaændringerne accellerere drastigt

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 18-11-08 08:36

Drop det nu, det er en død fisk ingen har nogen intersse i at gøre den indsast der ville skulle til for at ændre noget.. Så det eneste man reelt kan gøre er at forsætte og håbe på at det ikke bliver for voldsomt.

Det er heldigvis ved at gå i sig selv igen (når vi manglere penge er vi heller ikke så villige), var sgu også ved at være træt af at høre på det når ingen af landene gider gøre noget ved det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-11-08 10:03

De fleste ørkner i de varme lande er menneskeskabte. Når man fjerner skoven, fjerner man en vigtig nedbørsprovokation. Når der så samtidig bliver givet geder i julegave, sørger man for at al plantevækst i bidedybde forsvinder. Det gør, at den smule madjord, der er, bliver skyllet væk i årets eneste regnskyl. Check de varme steder i Verden, man holder geder: de fleste steder har bæsterne forvandlet engang frodigt land til ørken.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Camilla100

Dato : 18-11-08 19:58

Tak for svaret SimonGjer.