/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Deling af gæld ved skilsmisse
Fra : executor
Vist : 2701 gange
100 point
Dato : 17-11-08 20:56

Jeg står i den situation at jeg skal skilles, som så mange andre herinde. Jeg har skrevet under på seperations papirene, men nu har jeg fået nys om at min x også skal have del af den gæld som kun mit navn står op er det rigtigt??

Jeg har et kreditforenings lån og et boliglån, som kun jeg står på. begge lån er nogle som vi optog sammen da de blev stiftet, men hun trak sig så ud af dem et halvt år efter. Er det rigtigt at hun skal have halvdelen af min gæld. jeg har altid fået afvide at man selv hæfter for den gæld man står på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-08 20:59

Hvis ikke det er aftalt i skilsmissepapirerne hæfter I for hver jeres underskrift...

Så har kun EEN skrevet under er det den der hæfter - ved fælles underskrift hæfter I i fællesskab....

Groft sagt bestemmer kreditor SELV hvor de vil hente pengene...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 21:31

Og det eneste det betyder er at du har gælden og fordi hun ikke står på papirerne kan banken ikke kræve dem af hende, hvis du ikke betaler.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-11-08 02:13

Vd du hvad, executor, alt for mange som du selv prøver at løse deres skilsmisse og bodelingsspørgsmål uden juridisk bistand. Jeg har været praktiserende advokat i 40 år, så jeg ved, hvad jeg taler om. Jeg er pensioneret nu, og ikke ude efter at fiske klienter, men jeg må sige, at 80 % af befolkningen tror, at de selv har forstand på jura og prøver derfor at klare tingene selv. I halvdelen af tilfældene går det godt, men ikke i den anden halvdel. Bodeling er faktisk en vanskelig opgave, og hvis du ikke er tilfreds med, hvad velmenende, men uvidende mennesker kan fortælle dig på kandu.dk, så skal du søge juridisk rådgivning. Selv om jeg er jurist, vil jeg slet ikek begynde at redegøre for rewglerne her, der er alt for stor risiko for, at det ikke paseer på din situation.

Der findes i hver eneste købstad i hele Danmark noget, der hedder Retshjælp. Du ringer til Dommerkontoret og spørger, hvilke advokater, der tilbyder retshjælp og hvad det koster. Sagen erm at Staten betaler det meste. Så taler du med advokaten, han har prøvet 100 bodelinger før din, så han kender loven og retspraksis.

Det er måden at komme ordentligt igennem de problemer, du står med. En skilsmisse og en bodeling er i øvrigt alt andet end morsomt, det er en sørgelig affære, et nederlag for begge parter, og der kan gå mange år, før du og din x føler, at I er kommet over det.

Du skal derfor vide, at selv om du om 3, 4 og 5 år stadig går og bebrejder dig selv eller hende, hvad der er sket, så er det helt normalt; en helt almindelig krise, af den slags, der kommer til os mennesker. Det er meget vigtiogt, både for hende og for dig, at I finder nogle modne og kloge personer at tale med, som kan forstå jer og få jer op at stå igen. Hel d og lykke hele vejen igennem. Oldboston

Kommentar
Fra : qinigifo

Dato : 22-11-08 17:46

Hej executor

Jeg har lige været hele møllen igennem, så jeg kender en del til reglerne efterhånden.

Det er kun den(dem) der har skrevet under på gælden, som hæfter overfor kreditor,

M E N når det samlede bo skal gøres op og deles, vil gælden blive medregnet i dette.

Kommentar
Fra : tama01

Dato : 26-12-08 18:38

Citat
Indsæt dit citat her

Hej
Jeg er selv midt i det samme. Har været gift i 3 ½ år. Naiv som jeg er har jeg skrevet under på flere gældsposter alene, da jeg ikke regnede med at vi skulle gå hver til sit, men jeg troede faktisk at det at dele gælden der er stiftet i ægteskabet var naturligt. Det viser sig så at man juridisk set, ikke behøver at være gentleman, hvilket desværre ikke alle er. Så man hæfter for det man selv har skrevet under på. Jeg kan godt se at det kan være en fordel hvis man har giftet sig med en ludoman el. lign. Men jeg har efterhånden meget svært ved at se "ægteskabets gode sider".
Men det man ikke dør af, gør én stærkere siger man, så det er en af måderne.