/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Bedste redigeringsudstyr
Fra : sansemotorik
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 17-11-08 19:55

Kære proff. fotografer.

Hvad kan I anbefale som bedst mulig redigeringsudstyr? Jeg har fokus på en Mac, men hvilken kan anbefales?

Jeg har i en periode redigeret på lånt macmini med tilhørenden Adobe Photochop. Fantastisk redskab, men kan forstå der er delte meninger om, hvilke Mac, der er bedst i længden.

Idet den jo ikke er billig, har jeg brug for at gøre bedst mulige køb fra starten.

Ser frem til at høre fra jer.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-11-08 20:13

Der er ingen tvivl MAC ER BEDST! Men jeg kan så hviske dig i øret at du er godt hjulpet med en PC med XP pro. Den skal bare have godt med ram (min. 2GB) og en fornuftig processor, så kører det rimeligt. Jeg kan forstå at dit indlæg at pengene betyder noget, så derfor dette forslag.
Så hellere bruge pengene på ordentligt software. Capture One og Photoshop CS4, så sker der noget!
Men det er min mening. Jeg er bange for at du har startet lidt af en "hellig krig", men det er da også underholdende

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-11-08 20:14

Ups glemte at skrive. Glem vista! Hvis du ikke kan få en maskine uden, så formatter den og læg XP pro ind!!!

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 17-11-08 20:24

men hvis MAN så skal købe både en windows vista OG en -XP er man så ikke i samme prisklasse???
som en mac

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-11-08 20:29

Nope. En god Mac koster 12000+ En pc med Vista fås for 5500 og ca 1000 for XP. Det er kun lidt over halvdelen.

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 17-11-08 21:08

Tak for forløbige gode svar.

Jeg er normalt pcbruger, men oplever Mac og dens egenskaber er let og enkel at bruge, når man redigere mange billeder og bevæger sig i de forskellige programmer.

Derfor skal det være Mac indtil modsatte er bevist

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 17-11-08 21:10

Hej Fotowig

Kan du beskrive Capture One lidt nærmere?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-11-08 22:05

Det bedste du kan gøre er at google den og downloade en 30 dages prøveversion. Det er den bedste RAWkonverter du kan få! Også ifølge nogen der er klogere end mig
Organiseringsdelen synes jeg også er god. Er selv desværre lightroombruger. Den "blander sig" for meget i filplacering m.v. Og kvaliteten er knap så god.
Så Capture one og CS4 er det rigtige valg. Både til Mac og PC.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-11-08 22:07
Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 18-11-08 08:01

Tusind tak for linket endnu en gang. Kigger lige nærmere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-08 09:17

Vi har indtil nu kørt med PC pentium 4, 2,7ghz. 1ghz Ram, og det kører udmærket, vi bruger Adobe CS, og dermed også Photoshop. Vi ha også en Mac med OS, med Splash RPXii farvestyringssoftware, og jeg synes ikke den er bedre.

Kommentar
Fra : ehawk

Dato : 08-12-08 16:21

Aldi har ofte tilbud på Medion PC.
Købte selv en for et par år siden og har været mega tilfreds med valget.

Kommentar
Fra : gerhard

Dato : 17-01-09 19:33

Jeg anvender Photofitre.
Det er et gratis program, som du kan downloade. Digitalmagasinet (http://www.digitalmagasinet.dk/) har omtalt det meget rosende flere gange og sammenlignet med Photoshop. Photofiltre vinder i mange af prøverne.
gerhard

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 18-01-09 00:30

gerhard. Det er rigtigt at Photofiltre tester bedre på nogle områder, men der er kun et program der dur til et ordentligt workflow med mange billeder og der er Photoshop. At man så kan konvertere RAW bedre med Capture One er bare ærgeligt. Så må man købe et program ekstra.

Der er ingen vej uden om: Photoshop rules!!

Underskrevet en der underviser i Photofilre og dagligt tager mig til hovedet over hvor bøvlet det er at bruge!

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 18-01-09 00:33

Og snakken om programmel er denne tråd ligegyldig. Det er kun et spørgsmål om Mac kontra PC, og der kører en hellig krig af dimensioner.
Mit postulat er at man er NÆSTEN lige så godt hjulpet med en PC, og til en pris på det halve.