/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Nyt system hjælper slægtsforsk
Fra : thoustrup
Vist : 869 gange
300 point
Dato : 16-11-08 17:56

Jeg kan se på DR, at der er kommet et nyt elektronisk system, der skal kunne gavne os slægtsforskere.
citat fra DR:
Slægtsforskere ser store muligheder i et nyt elektronisk søgesystem, der gør de store kommunale arkiver tilgængelige for offentligheden.

Systemet er udviklet af de Byhistoriske Arkiver i Esbjerg og Aalborg, og det vil betyde at vi hver især kan få mængder af information om os selv eller vores familier.

- Jeg tror vi kan få meget ud af det system. der er mulighed for at finde ting som vi ikke kan finde andre steder, siger slægtsforsker Harry Hansen fra Esbjerg til DR Syd.

Det har kostet en halv million kroner at udvikle det nye søgesystem. Det ventes i de kommende år at blive bredt ud til langt størsteparten af landets kommunale arkiver.

citat slut

kender nogen noget til hvad det drejer sig om?

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 16-11-08 18:01

Hej

Uden at vide mere om det er der jo nok tale om det nye arkiveringssyatem man skriver om, Arkibas 4, som har en online opkobling.

Lis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-11-08 18:15

Det er muligt at det er dette

Citat
- Derfor kan man ikke forstå data uden et program, der fortolker dem. Og sådan et har vi manglet, siger sektionsleder Nicolai D. Heidemann fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv.

Sammen med Aalborg Stadsarkiv og firmaet WWI har Esbjerg Byhistoriske Arkiv derfor arbejdet intensivt på at finde en løsning.

Siga løser problemet

- Nu har vi så udviklet systemet Siga, der løser problemet. Det sparer kommunerne for en masse penge ved at prøve forskellige programmer af, og de slipper for at arkivere noget til ubrugelighed, siger Heidemann og tilføjer, at programmet er simpelt og både kan bruges af arkivarer og almindelige kontorassistenter.

Citat
I Esbjerg er det foreløbig muligt at søge i oplysninger og dokumenter tilbage fra 1979. Dokumenterne indeholder blandt andet forskellige personoplysninger, socialsager, anbringelsessager og klagesager. For at få adgang til de fleste af dokumenterne kræves der en dispensation fra Datatilsynet

http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2c2972872%2c2875%2c4

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-11-08 18:16
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-11-08 18:51

Arkibas 4 er i opstartsfasen
Det er bare noget skidt at det gamle arkibas ikke kan
tale med det nye og vice versa.

Kommentar
Fra : 160643

Dato : 16-11-08 21:46

Det nye program er til at læse de dokumenter som er pligtafleveret og som man ikke har kunne læse før og ingen af de overnævnte forslag.

Ove

Kommentar
Fra : 160643

Dato : 16-11-08 21:51

Jo kommentaren fra Ans er det rigtig, havde overset det

Ove