/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
niels hansen, holme mark
Fra : boeriksen2
Vist : 1188 gange
40 point
Dato : 16-11-08 16:48

kender du/i til de her beskrevne personer, hører jeg gerne om dette.

Niels Hansen er født 01 feb 1875, i Holme Mark, Tranbjerg Sogn, Ning Herred.
moderen Johanne Jørgensen, født 1846, Hylke, Skanderborg
faderen Ole Hansenfødt 1843, Flindstrup, Sorø amt

med venlig hilsen
bo eriksen odder

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-11-08 20:19

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Voer, Hylke, Hylke by, et Huus, 19, FT-1850, C2736
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Jensen Bonde 55 Gift Lever af sin Jordlod, Huusfader I Sognet
Bodil Marie Madsdatter 45 Gift hans Kone Skanderup S, Skanderborg A
Thomas Peter Jørgensen 12 Ugift Deres Barn I Sognet
Peter Kastrup Jørgensen 10 - Deres Barn I Sognet
Carl Jørgensen 8 - Deres Barn I Sognet
Christine Jørgensen 6 - Deres Barn I Sognet
Johanne Jørgensen 3 - Deres Barn I Sognet
..................................................................................................................................

11. JOHANNE JORGENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 31 MAY 1847 Hylke, Skanderborg, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 16-11-08 21:45

hej modersvilje!
så kom jeg da ihvertfald 1 hak tilbage i tiden.
mange tak for din henvisning
venlig hilsen
bo eriksen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-11-08 22:22

Flindstrup Sorø
Det kan jeg ikke finde, der er noget der hedder Sludstrup Sorø
Kunne det være??

Ole HANSEN
Birth: 18 Aug 1843 Place: <Sludstrup, Soro, Denmark>
Christening: 29 Sep 1843 Place: Sludstrup, Soro, Denmark
Father: Hans PEDERSEN
Mother: Karen Marie JORGENSEN

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-11-08 22:27

Hvis du "køber" Sludstrup

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Sludstrup, skalsberg, Huus, 4, FT-1845, C3340
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Pedersen 29 Gift huusmand Eggeslevmagle sogn,sorø amt
Karen Marie Jørgensdatter 26 Gift Hans kone Skjørpinge sogn,sorø amt
Jørgen Hansen 4 Ugift deres børn Her i sognet
Ole Hansen 2 Ugift do Do

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 14:01

Der er så mange navnesammenfald her at det må være dem:
"
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 9, 858/meilgade, 4, FT 1880, A4181
Ole Hansen 37 Gift Husfader Fyrbøder Flindstrup, Sorø Amt
Johanne Hansen 34 Gift Husmoder Hylke, Skanderborg
Jørgen Hansen 6 Ugift Barn Viby, Aarhus A.
Niels Hansen 5 Ugift Barn Viby, Aarhus A.
Bolette Marie Christine Hansen 2 Ugift Barn Aarhus
Hans Peter Hansen Under 1 Ugift Barn Aarhus
"
Her er Flindstrup jo nævnt, men det findes jo ikke?
Nok snarere Flinterup?? end Sludstrup???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 14:27

Prøv Flinstrup uden d:
"
Niels Pedersen unmd forrider i Ryegd 15 Mar 1757 pg 216 (78)
BRO: Lars Pedersen 28 serv i Tyrelse, Naesbyeholms gods
Jens Pedersen 26 " Siersted, Morup gods
Hans Pedersen 17 " Bromstrup, Naesbyeholms gods
Jorgen Pedersen 15 " Brovstrup, "
SIS: Maren Pedersdtr serv i K.Flinstrup, Soro gods
"
Fundet her:
http://myweb.cableone.net/jopassey/rygd-trx.htm
Måske oprindelig Kirke Flinstrup?

Og så maleriet her:
"Solnedgang, 1972 Sommerlandskab ved Flinstrup ..."

http://web.artprice.com/artistdetails.aspx?idArti=NDcwOTAwNTA0OTUxNTYyLQ==&artist=Poul+HANSEN&src=3

Malet i nyere tid...

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 17-11-08 14:30

hej morsvilje!
jeg tror, jeg vil holde fast i sludstrup.
de oplysninger du har fremskaffet, tilsiger mig,
at sludstrup er stedet.
med store hilsener.
bo eriksen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 14:34

Gør det ikke!

Et nyt alternativ er på vej...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-11-08 14:40

faderen Ole Hansen født 1843, Flindstrup, Sorø amt
Hvor har du dette fra?
Kan det være en tydnings-fejl?

Hvis det er fra en kirkebog er det ikke altid lige nemt at læse

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 14:43

Her er mit alternativ:
"
Ole Hansen Christening: 28 OCT 1842 Gyrstinge, Soro, Denmark

Father: Soren Hansen
Mother: Dorthe Pedersdr
"
Kirke Flinstrup (Kirke Flinterup) ligger klods op ad Gyrstinge...

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 17-11-08 14:57

hej modersvilje!
du spørger om hvor jeg har lokaliteten flinstrup fra.
jeg har den oplysning fra nogle papirer jeg har modtaget fra landsarkivet i viborg.
disse fik jeg i forbindelse med, at jeg prøvede at grave i min mors biologiske forældre.
(jeg behøver vist ikke at nævne, at hun er adoptivbarn - nå-ja, så gjorde jeg det alligevel)
i papirene, som indeholder "forhøret" af min biologiske morfar, fremkommer navnet flinstrup.
skriften var temmelig rystet, så jeg konkluderede at embedsmanden
enten var temmelig f..., eller osse gammel, forresten, var der noget dengang som officielt hed parkinssons syge?

så efter det d har skrevet, må jeg nok "krybe til korset", og tage den anden mulighed op til alvorlig overvejelse.

store hilsener
bo eriksen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 15:08

Dette er da ikke kun en rystende skrift:
"
>Ole Hansen 37 Gift Husfader Fyrbøder Flindstrup, Sorø Amt
>Johanne Hansen 34 Gift Husmoder Hylke, Skanderborg
>Jørgen Hansen 6 Ugift Barn Viby, Aarhus A.
>Niels Hansen 5 Ugift Barn Viby, Aarhus A.
"
Bortset fra moderens efternavn identisk med dem du efterlyser:
"
>>Niels Hansen er født 01 feb 1875, i Holme Mark, Tranbjerg Sogn, Ning Herred.
>>moderen Johanne Jørgensen, født 1846, Hylke, Skanderborg
>>faderen Ole Hansenfødt 1843, Flindstrup, Sorø amt
"

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 18:20

Citat
Niels Hansen er født 01 feb 1875, i Holme Mark, Tranbjerg Sogn, Ning Herred.

Og hvor kommer dette fra ( ikke fra Aarhus)

dr.dem

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 17-11-08 18:56

kære dr. dem
jeg har ikke rigtig fattet, hvad det er du mener
-måske vil du uddybe det lidt nærmere
mvh
bo eriksen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 19:03

Holme Mark, Tranbjerg Sogn, Ning Herred, Aarhus amt er måske det eneste i hele danmark og der findes Niels Hansen er født 01 feb 1875 ikke i kirkebøgerne

Kan så heller ikke finde hans moder Skanderborg/Vore/Hylke 1833-1854

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 19:24

Der er intet der passer sammen

SÅ fjener fluen

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 17-11-08 19:45

ps. dr.med

jo, sandelig findes niels hansen i kirkebøgerne(bogen) fra holme.
niels hansen blev døbt den 29 marts 1875.
forældrene johanne jørgensen og ole hansen var bosiddende i skidenpytgård
------------så det.............................................................
ovenstående er fundet efter hjælp fra
modersvilje
-så stor tak til vedkommende

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 20:04

Kommer så lige ind igen
Johanne Jørgensen født i 1847
Kirkebog
Skanderborg/Vore/Hylke 1833-1854 opslag 148 nr. 15

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 17-11-08 20:09

på arkivonline kan du se kirkebogen for holme.
her er både niels, johanne og ole indskrevet.
så tror jeg ikke man komme kilden nærmere
med venlig hilsen
bo eriksen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 20:46

Og så lige det rigtige opslag:
Niels Hansen Født: den 2den Jannuar Døbt: I kirken 2den Paaskedag 29 marts 1875.
Aarhus/Ning/Holme 1874-1884 opslag 11 nr. 1

Fadder: Pige Kirsten Andersen (fra) Frederikehøj, Tjenestekarl Anders Nielsen (fra) M?????? sogn, Tjkarl. Elias Pedersen og så en hel masse som ikke kan læses lige nu

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 17-11-08 20:54

bingo!!!
sådan skal den bare skæres

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 20:56

Og efter kirkebogen er Johanne 26 Aar i 1875 altså født i 1849

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 21:04

Citat
Og efter kirkebogen er Johanne 26 Aar i 1875 altså født i 1849

Meeeen det passer nok ikke

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 21:07

Er hun så ikke kun 3 men 6 år yngre end Ole?
Eller er der en tilsvarende unøjagtighed for Ole Hansens vedkommende??

Så er der mange flere muligheder for at finde ham født i Sorø amt

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 17-11-08 21:08

jamen det kører da lige efter bogen - kirkebogen - altså

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-11-08 21:20

Har de så børn før Niels eller Hvor er de gift???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 22:48

Ja, de har jo Jørgen et år ældre end Niels...

Og da Ole kommer til Hylke i 1870, se nedenfor, må de være blevet gift i perioden 1871-73.

Fra DIS:
Tilgangsliste Hylke Sogn, Voer H, Skanderborg Amt 1854-1875, Opslag 45, oplyser at Ole Hansen, "haandtering: Tjener på Ring Kloster" ankommer 22. november 1870 fra Taarnborg S, Sorø Amt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-08 22:58

Også fra DIS:
"
Jeg finder Ole og Johanne viede 1. marts 1872 i Hylke Sogn (AO, Kirkebog for Hylke Sogn, Voer H, Skanderborg Amt 1854-1875, Opslag 4, nr 2/1872):
"Ungkarl Ole Hansen, 28 aar, tjener paa Ring Kloster
Pige Johanne Jørgensen, 24 aar, opholder sig hos moderen, Jørgen Jensens Enke på Hylke Mark
Forlovere: Hans Asmussen, Niels Thomasen.
Anmærkninger: Brudg. vac. 6. October 1845 (Skudsmaalet omtaler ikke af form og attesten er borte). Brud vac. 8. August 48 af Damgaard. Tillysning begj. 10. Februar."
"
Takket være Jan fra Norge...

Hun er så født ca 1848 og han ca 1844

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 18-11-08 20:11

kære svendgiversen!
tusind tak for dit indspark til min søgning.
det er værdifuldt for mig.
for det første,føler jeg, at du ligesom andre som har hjulpet mig på vej, er kommet med forståelige oplysninger.
og så noget som ikke er 100% seriøst, men ole hansen tjener på ring kloster.
efter en årrække kommer sønnen niels hansen, samme sted hen for at arbejde.
det får mig til at formode, at der virkelig er en familiær sammenhæng mellem niels og ole.
måske lidt tyndt - men alligevel.
hvis du kommer over mere, vil jeg være lykkelig for at høre om dette.

med venlig hilsen
bo eriksen

ps.: og så et virkelig pinligt spørgsmål:
det der skudsmål, hvad er det?
jeg har set skudsmålsbøger, men troede det var til personligt brug, a` la søfartsbøger

og så må du hilse ham der jan i norge

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 20:15

Det var ikke min hensigt at bremse søgeprocessen ved at komme med oplysningerne fra DIS.
Tværtimod...

Jeg har bare den opfattelse, at søger man flere steder, helt i orden for at opnå et hurtigere resultat,
så bør man komme med de vigtigste oplysninger fra tidligere søgninger...

Så vi ikke igen bruger tid på at søge efter de samme, allerede fundne, slægtsdata.
Er der enighed om det?

Hilsen Svend, der her specielt er interesseret i det ikke eksisterende sogn Flindstrup??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-11-08 20:19

Citat
Flindstrup??

Tror ikke det er et sogn, men et hus, en gaard måske et stednavn der ikke er rigistret endnu

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 20:25

Undskyld Bo,
jeg var næsten sikker på at det også var dig der søgte i DIS.

Og jeg kender kun Jan fra spørgsmålet der...
Sorry Svend

PS: jeg har set min mormors skudsmålbog,
det er helt rigtigt en slags karakterbog for ikke studerende, med færdigheder og gode opførsel,
med henblik på at kunne kommer i tjeneste andre gode steder...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-11-08 20:26

Og så skal det oplyses at alt fra Sorø FT 1845 er indtastet men ikke korrekturlæst, så man burde kunne finde noget der hedder Flindstrup.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-11-08 20:29

Har i aldrig set sommer i Tyrol, der var en skudsmålsbog

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 20:33

Her har du link til spørgsmålet i DIS:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,287270,287284

Indsendt af din "fætter" Boe...
Så du må da kunne forstå jeg troede det var dig?

Her ser du også hele navnet på den kloge nordmand Jan, som måske også kan hjælpe dig videre...

Kommentar
Fra : boeriksen2

Dato : 18-11-08 21:45

1. svend, jeg tar ikke dine svar fortrydeligt op. det her med slægtsforskning, oplever jeg som en øvelse
før man virkelig mestrer det, det er vel ligesom det der med at gå (min mor har fortalt mig, at det for mig tog 2 3/4 år at lære det, men jeg er heller ikke den hurtigste knallert på kajen).
og så det der med flindstrup. jeg har ringet til lokalhysterisk i sorø, som meddelte mig, at der med garanti ikke findes en by/landsby med dette navn. så måske har dr.dem ret i sin antagelse med at det kan være en gård.
hilsen bo eriksen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-08 13:38

Tilsyneladende hører Kirke Flin(s)t(e)rup i dag under Stenlille ikke Gyrstinge…

Her er et link til lokal historisk arkiv:
http://www.lemann.dk/downloads/kffolder.pdf

Nok bedre at spørge der…
Bemærk Flinterupgaard og næste side Flinterup Kirke, hvor Ole Hansen måske er døbt?

Det andet Flinterup, uden Kirke, hører jo under Store Fuglede

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-11-08 18:50

boeriksen2
Du må ikke Lukke spørgsmålet skal nok eller ikke finde frem til noget men weekend er bedst

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-08 23:07

Jeg har spurgt efter Flindstrup både under lokal historie, hvor der ikke fremkom noget nyt,
og her under malerier:
http://www.kandu.dk/spg128867.aspx

Med et par søgemuligheder, som det er op til dig Bo evt. at følge op på...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 22-11-08 11:07

Ja så har jeg været på FT 1880 Aarhus opslag 1995 og nærlæse g der står ikke Flindstrup men Sludstrup

Ole Hansen er født 18 August 1843
Og så kommer det: Kirkebog Sorø/Slagelse/Sludstrup 1827-1855 opslag 65

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 22-11-08 11:26

Ole Hansen er født 18 August 1843
Og så kommer det: Kirkebog Sorø/Slagelse/Sludstrup 1827-1855 opslag 65 nr. 4

Så det har været indtasteren som har været lidt for hurtig og den der har skrevet det har lavet et sjusket S

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-08 11:37

Så glemmer vi Flindstrup...

Men det var da meget sjovt at søge efter noget ikke eksisterende.
Jeg finder så aldrig ud af hvor maleriet af Flindstrup kommer fra?

Men hvad nu med de forkerte oplysninger: Både i folketællingerne, og i DIS, ja helt i Norge...

Mon de nogensinde bliver rettet??