/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gulvvarme
Fra : Smada
Vist : 2445 gange
100 point
Dato : 16-11-08 15:00

Case:
Gulvvarme i badeværelse i lejlighed, styres af regulator: Devireg 230 http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/devireg230montvejl.pdf

For nyligt opsat Ny elmåler, samt Hpfi, og nulling i tavlen.
Hpfi udløser nu, ved tænd på regulatoren. Piller jorden fra, som er forbundet til armering i gulv(midlertidigt!) Hpfien Holder nu.

Nogle forslag til fejlmulighed?

PS: Synes det var sjovt at DONG, havde sat 4 polet HPFI op, Når der kun er fase+N, og så ikke engang sat nullen på N klemmen i Hpfi-afbryderen. Har det nogen betydning?

Håber på hurtigt svar.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-11-08 15:33

Nul skal føres op til tavlen ellers måler HPFIén fejlstrøm og slår fra.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-11-08 15:34

Ikke nul men jord selvfølgelig

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 16-11-08 17:40

Er gulvvarmen lavet for nylig sammen med det nye el ? Hvis det er tilfældet og installationen ellers er som den skal være, kan det være fugt der lige skal "brændes af". Det kan du gøre ved at lade varmen være tændt et par dage uden jord som du har pillet af. Bliver det derefter ved at slå fra (med jord tilsluttet) er der noget mere alvorligt galt.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 16-11-08 17:45

Tak for svar foreløbigt.
Er igang med at forsøge det du skriver amlupo.
Der har ikke været jord på installationen indtil for nylig da der blev lavet nulling.
Og det er lige så snart jorden bliver sat på at den slår fra.
Selve installationen er vidst lavet for 6 år siden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-11-08 18:55

Hvis den slår fra ved at jord monteres er der overgang i elvarmen og det er en alvorlig sag. Få en elektrikker til at måle det igennem. Hvis der er overgang i det, vil han kunne se for stor modstand

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 16-11-08 18:59

Fijala , det er nu modsat, hvis der er overgang i installationen, er isolationsmodstanden for lille !!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-11-08 19:02

Selvfølgelig er det da det Falcham, tanketorsk.,. Du ved, svarer et og tænker noget andet

Sorry

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-11-08 19:33

nulling e ikke rigtig jprd.

meget tyder på at der i lang tid har været en isolationsfejl i din gulvvarme.

Men det kan også være en dummert i forbindelse med installation af dit nye hpfi relæ og nulling.

Der er noget underligt i din forklaring, for nyetablering af nulling tillades praktisk taget ikke mere.

Det kunne tænket at "jordklemmem" på dit gulvvarmelegeme prindelig er blevet forbundet til et vandrør, og nu videre gennem relæets sumstrømstrafo til en fjernt jordet neutralledning.
Dritsmæssig spændingsfald i neutralederen kan give en "jordstrøm" gennem relæet, som udløser det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-11-08 20:41

der er jo ingen der siger, at det nødvendigvis er gulvvarmen det er galt med.
prøv at tage gulvvarmen helt fra og så sæt jord på igen. hvis relæet så stadig slår fra, skal du lede i den gamle installation.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-11-08 07:47

du skal få isolations testet dit gulvvarme kabel, (gulvvarme kabel er bygget op
plast /skærm(jord) /plast /kobberleder) der kan være fejl på det
ang- nullednnigen bør den altid side på n-kemmen og så med en lus til hvor den sidder idag.
gruden til at den ikke sidder på nulklemmen er at testkredsen ligger i mellem 2 faser på hphi-relæet

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 17-11-08 16:52

Hej "drenge"

Jeg synes jeg nærmer mig en forklaring som jeg selv kan se logikken i.

Kablet som går ned i gulvet, er 2 leder, med skærm viklet omkring hver enkel leder, denne skærm er jord/jordet, men det er lige så snart at jeg sætter jorden fra tavlen til skærmen at hpfiet slår fra.

Trimare, der er ikke jord i den gamle installation. (lysinstallationen)

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 17-12-08 17:05

der er helt sikkert et brud på gulvvarmekablet!! få det målt igennem af en fagmand!

hvis det er det eneste sted i huset du har "jord" installeret og det kun er når du sætter "jordlederen til tavlen" at relæet slår ud... Jeg holder også på at fejlen har været der i mange år, men først viser sig nu du har fået installeret HPFI.
Det er desværre temmelig bekosteligt at udskifte gulvvarmekabler, da det hele skal laves om!
Fejlen kan være opstået dengang gulvvarmen blev "lagt" eller da gulvet blev støbt, man skal ikke træde forkert særlig mange gange før kablet er ødelagt indeni!! så HUSK HUSK HUSK, vær på nakken af de håndværkere og få endelig målt kablet igennem én gang for meget end én gang for lidt...

håber det ku bruges?

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 17-12-08 17:06

og nej det har ingen betydning hvor man monterer ledningerne i HPFI, det vigtige er blot at de er monteret "henover" test-knappen. DONG har blot opsat 3P+N da det er billligere at købe en helt lastbil fuld af ens relæer istedet for at købe dem individuelt!!