/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nedrivning af væg
Fra : katmon
Vist : 1172 gange
40 point
Dato : 16-11-08 14:57

Er der nogen der har erfaring med nedrivning af vægge evt. bærende? Jeg har de oprindelige tegninger men kan ikke umiddelbart se derudfra hvilke vægge der er bærende. Den ene af væggene der ønskes revet ned har en blændet dør og den anden er allerede halvvejs åbnet op.

Mvh,
Katmon

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-11-08 15:40

Det er svært at sige, bor du i et hus er det som regel de vægge der går på tværs af bjælkelaget, altså vægge i husets længderetning, der er de bærende. men intet er sikkert. Disse vægge kan jo også fjernes men så skal du have en limtræsbjælke el. andet op.
Du kan jo starte med at rive væggen ned i midten og sætte understøtning under en bjælke der. Så kan du få et overblik. Har selv gjort det med en bærende væg, går man langsomt frem er det ikke så svært.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-08 16:31

Hvis du vil have den slags vurderet ordentligt, snakker du med en statiker. Han vil også iløbet af 0,5 kunne beregne en eventuel understøtning for dig. Jeg anvender oftest Carsten til den slags og når vi skal have papir på bjælker, understøtning og den slags http://www.consize.dk/

Men som udgangspunkt er vægge langs spær sjældent bærene (dette må du ikke bruge som et svar - det er det ikke!)....

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 16-11-08 16:54

Og så den sædvanlige. At en væg ikke er bærende betyder ikke at den bare kan hives ned. Vægge fungerer også som afstivning af huset, så det ikke vælter i blæsevejr som et korthus. Vægge på langs kan være bærende og er næppe afstivende, mens tværvægge som regel ikke er bærende, men til gengælg afstivende.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-08 17:12

....netop. Så spørg en statiker. Han kan lave en proffesionel vurdering.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-11-08 17:56

og hvis du tager din lokale tømrer med på råd, kan han også fortælle dig, om der sker noget ver at vælte en væg. det er meget sjældent det er så specielt, at en håndværker med lidt erfaring ikke kan se om det duer eller ej.
hvis du har en muret væg ovenpå, skal du fare med lempe, ellers er der nok ikke de store problemer i det.

tømreren

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 17-11-08 20:01

Og den erfarne håndværkers råd dækkes naturligvis af hans forsikring, når det går galt? Nå nej, det gør den jo ikke.
HÅndværkeren kan have ret, men hvis han ikke har, så er det dig, der skal betaler for skaderne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-08 09:10

Njjaa grimme eksempler kan man altid finde. Så også ham den fæle tømrer i DR, der løj så vandet drev og fuskede så det fløjtede.

Men husk Ballerup SuperArena -> Ingeniørfejl

Broen oppe ved Nørre Sundby -> Ingeniørfejl

PharmaNord Vojens -> Ingeniørfejl

Så statikere kan åbenbart også lave kommafejl.

PS Iøvrigt bekymrende at man i DR så en tømrer der stod og skummede omkring en bjælke, samtidig med man talte om brandsikring. Mig bekendt er eneste "brandskum" i DK B1 klassificeret (tysk klassificering - duer ikke i DK - betyder svært antændeligt). Dette sælges som "Brandskum", men har ingen godkendelses blad og er ikke godkendt til brandlukning, lig f. eks. Hilti og Firesafe's produkter). Men branskum lever op til navnet - det brænder fint.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-08 10:05
Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 18-11-08 18:48

Jep, men hvis ingeniøren laver fejl, så dækker hans ansvarsforsikring - det gør tømmerens ikke. Det er ikke en underkendelse af tømmerens viden og erfaring, blot et spørgsmål om betaling, hvsi det går galt.

Kommentar
Fra : katmon

Dato : 18-11-08 20:01

Hej igen,

Sikke en debat jeg har skabt

Tak for alle de gode råd. Jeg har lavet aftale med flere forskellige total entrepriser der kommer ud og ser på det og giver et tilbud inkl. beregninger fra ingenør hvis det er bærende vægge vi taler om.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-08 00:12

Du forstår åbenbart ikke at en entreprenør , med en "ingeniør" i reglen ikke har den samme profwessionelle dækning, som en selvstændig praktiserende ingeniør har. Find et FRI medlem.

Ingeniører laver fejl, som alle andre. Men ikke så mange på statikken , som en tømrer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 15:31

Imponerende Transor. Her i virksomheden (håndværk) har vi da en ansvarsforsikring, der dækker hvis vi laver noget, der gør at vore kunder har omkostninger vi har været skyld i. Det være sig hvis vi ødelægger noget!

At FRI ingeniørerne vedgår sig deres ansvar er vist ikke liiige sort/hvidt. PharmaNord er da vist ikke færdige med deres retssag mod Niras. Hvem af ingeniørerne der ikke kan finde ud af det, er vist ikke afgjort, men skønsmanden og Niras er langt fra enige om hvordan, hvem og hvor meget.

...men ellers er vi skam enige om at en statiker er sagen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 15:34

... og ellers kan jeg da huske at Johs. Jørgensen havde noget ondt ved at vedkende sig ansvaret på et fejldimensioneret rådhuskøkken. Cowi måtte også til at tale lidt med forsikringen om Gulkrog Centret. Ikke at forglemme hvad det kostede for rådgiveren at komme ud af Tulip i Vejle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 15:44

Retfærdigvis må jeg hellere skynde mig at sige at Niras i benævnte sag, vedkender sig sit ansvar. Men Tryg Forsikring og deres advokat anvender forhalingsteknikken for at forsøge at køre PharmaNord trætte. Men faktuelt har sådan en slåfejl på tastaturet forhalet et byggeri tre år indtil videre.