/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Guppy unger! Hjælp!
Fra : Amali
Vist : 999 gange
20 point
Dato : 16-11-08 10:54

Hej.
Jeg har lige startet mit akvarie op for en måned siden, og det er første gang jeg har et akvarie, det vil sige jeg ved ingen ting om det!
Nu har min ene guppy hun fået én unge, er der som kunne være så behjælpsomme at skrive et tip til hvad jeg skal gøre, eller er det ikke nok at gøre noget for én unge?
Jeg har 5 guppyer, 4 alm. neon fisk, 2 dværg guramier, 5 platyer og en dværg sugemalle.
Hilsen Amali.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-11-08 11:36

Hvis ikke Du har tæt beplanting klarer den sig ikke, dvs at den er stærk nok i sig selv men kan ende som føde, selv for neonfiskene.
Så er det at man skal have et andet akvarium klar når man ser en af hunnerne bule ud.

Men de yngler nu hurtigt igen

Accepteret svar
Fra : vedikkealt

Modtaget 30 point
Dato : 16-11-08 11:51

Der findes også fødekasser til fisk .... der jo gladeligt spiser deres eget afkom ... en plast boks ... koster vel under 100 kr. som kan flyde i selve akvariet ... hvor moderfisken befinder sig foroven ... og fiske ungerne "falder ned" under en plastik "dims" der sidder i plastboksen...

Ungerne skal så være i fødekassen en ... vil jeg tro ... en 14 dages tid ... så de kan overleve ude i selve akvariet.

Er du modstander af sådan en kasse .... er en god og tæt bevoksning i bunden af akvariet også en god livsforsikring for de nyfødte....men nogle vil der altid smutte som mad.

Men guppy´er får unger tit ...som LuffeA også nævner...og så er der vel også en grænse for hvor mange fisk du vil have i akvariet.

Desværre findes der INGEN marked for afsætning....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-08 12:04

En guppy får ikke bare en unge....så de andre unger er sikkert allerede endt som foder til de andre fisk...

Det kan du ikke undgå når ungerne fødes hvor der er andre fisk.

Det er sjældent, at guppier æder ungerne, men det kan forekomme, men de andre fisk du har vil tage dem lige så snart de bliver født.

Så, som de andre nævner, skal du ha' et specielt opdrætsakvarie til at opbevare ungerne i, indtil de bliver så store de andre fisk ikke kan tage dem....og hvor store de skal være, er selvfølgelig afhængig af størrelsen på de fisk de skal gå sammen med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-11-08 12:17

Hæ, jeg har set bittesmå neon sluge myggelarver der var næsten lige så store som dem selv.

Godkendelse af svar
Fra : Amali

Dato : 16-11-08 15:26

Tak for svaret vedikkealt.

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 11-12-08 19:39

der er næsten ingen der kan holde liv i en fisk vis du virkelig gærne vil holde liv i den
ta at købe et lille akvarie så er der en 50 til 50 % chance