/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
smerter i lænden
Fra : kanduellerej
Vist : 1798 gange
100 point
Dato : 15-11-08 22:42

Nogen her der kender til det?
I starten gjorde det ondt at bøje sig forover og meget trætte muskler efter at stå op eller sidde ned i længere tid. i den ene side af rygsøjlen ved et lændeled gør det særligt ondt når jeg sidder.
Efter syv behandlinger forsvandt det meste dog stadig lidt ondt i siden med lettere udstråling.
JEg troede det var i bedring, Men i forgårs kom det hele tilbage undtagen smerterne ved foroverbøjning.
Jeg kan ikke forstå hvordan dette pludseligt kan ske. Har andre oplevet at det pludseligt kom igen?

Det eneste jeg har lavet ud over det sædvanlige, var en øvelse jeg gik igang med onsdag, hvor man ligger på maven og løfter ben og arm diagonalt op. Jeg gjorde dette 20 gange en gang. Men helt ærligt, der skal vel mere til.
Nå men jeg vil gerne hører om andre har oplevet sådanne symptomer og hvad I har gjort.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 15-11-08 22:46

Jeg vil lige tilføje, at jeg har det bedst ved at ligge eller gå men ikke for længe ad gangen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-08 23:05

Gå straks til læge på mandag...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-11-08 23:31

Har selv problemer med ryggen Men rygtræningdprogrammer hjælper hvis det er noget med muskulaturen og der er cykling / svømning især godt ,men der er også andre vitale dele det kan stamme fra såe til lægen med dig

God bedring

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-08 23:36

Har du prøvet en kiropraktor? Jeg har rygproblemer og min kiropraktor redder mig hver eneste gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-11-08 02:51

Du skriver behandlinger ; men ikke hvem , hvor , hvordan eller hvorfor du får behandlinger.

Hvis du behandles via det autoriserede system , må der ligge en lægelig undersøgelse og diagnose bag. så tror du da ikke der er nogen her som kan give et bedre svar på så løseligt grundlag.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 16-11-08 08:02

Sørg for at strække ud i læggen hver dag. Håndfladerne imod en væg, et ben af gangen skråt bagud og så hælen ned mod gulvet så det kan mærkes at det strammer i læggen. Hold strækket i ca. 1 min på hvert ben.

Mange lændesmerter stammer fra lidt stivhed i læggen og hvis det ikke skulle være tilfældet skader det i hvert fald ikke.

Det har hjulpet mig.

mvh.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-11-08 09:55

Rigtigt nok kan cykling lette en dårlig ryg, det bruger jeg selv, men som de andre skriver gør intet før Du har tallt med læge eller fysioterapeut.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 16-11-08 10:27

fortæl os hvilken behandling du har fået , jeg ved at svømning også er godt for ryggen hvis du har et dårligt led i ryggen skal du ha trænet musklerne omkring så det beskytter og tager smerterne fra det, det kan lindre meget.

hvis dine smerter bliver ved skal du søge læge så du får den rigtige behandling. jeg havde selv problemer med min iskasnerve det gjorde så forbandet ondt at jeg ikke kunne andet end at ligge ned i et stykke tid og det gør ondt i ryggen og ned i benene.

chicapigen

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 16-11-08 10:52

Jeg skriver det lige på en anden måde.

Jeg går til kiropraktor. Han siger et at ledene er problemet. Enten er en diskus en lille smule revnet og trykkes lidt ud og/eller en hævelse på diskus eller vævet inde ved tappene ved ledet.

Det er så een ting der gør ondt særligt når jeg sidder. Noget andet er, at jeg får meget trætte ømhed omkring lænden eller omkring dette led. Ligesom når man har stået op en hel dag eller brugt lænden meget uden at være vandt til det. Ganget med 5. Det viser sig efter jeg har været oprejst i nogen tid.
Det der sjovt nok lindre på begge smerter, er at krumme lænden forover. Ellers er den bedste lindring at ligge. Men det er sgu temmeligt hæmmende i dagligdagen.

Efter seks behandlinger var det hele ganske godt igen, men pludselig er det hele kommet igen. Det eneste mistanke er de simple øvelse jeg lave, men det lyder for urealistisk.

Men jeg vil bare høre om andre kender til samme symptomer og har været udefor tilbagefald efter behandlinger hos kiropraktor.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-08 11:52

Selvfølgelig kan der komme tilbagefald efter behandling hos kiropraktor, men så voldsomt tilbagefald kræver vist en ny diagnose. Du må snakke med lægen, det kan være en nerve der er kommet i klemme, i lænden sidder der også facerled, de kan være problemet. Kiropraktoren er hamrende dygtig, men er ikke uddannet læge.
Så ned til lægen.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 16-11-08 12:05

Lægen var den første jeg var hos. Han sendte mig bare til fysioterapeut. Jeg vidste de ikke kunne så meget, så derfor gik jeg til kiropraktor i stedet.
Hvad skulle en læge også kunne gøre. Han er jo ike specialist i sådan noget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-11-08 12:15

Jo, netop lægen ved eller skal vide noget om det. Er det en diskus skal han vide at sende videre til sygehus eller specialist.
Men ikke mange læger ved noget om genoptræning, og heller ikke alle sender folk videre til fysioterapi eller kiropraktor i "mildere" tilfælde, det skal man selv fiske efter under samtalen med ham.

Hvis læger og sygehuse gav ens og for manges vedkommende bedre behandlinger ville vi allesammen sgu have det bedre

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-08 12:18

Det har du ret i. Men fysioterapi og en kiropraktor er to forskellige ting, som kan lidt af det samme. En kiropraktor tager sig af knoglerne og led (groft sagt) og en fys. af muskler og led. Fyssen tager sig også af genoptræning.

Jeg har haft store proglemer med ryggen i forbindelse med langvarig sygdom. Jeg gik både til kiropraktor og til fys. Jeg fik øvelser af dem begge og jeg var så desperat og disiplineret at jeg lavede alle øvelserne hver andet dag i flere måneder. I går var jeg til kiropraktor og han fortalte at jeg ikke havde været der siden midt i januar. Så du kan se at øvelserne hjalp, de styrkede muskulaturen i ryggen. Musklerne holder ryggen, så led ikke belastes og hvis de er svage, så belastes led, og i leddene i ryggen sidder disk. Måske vil det hjælpe dig at træne, men spørg din kiropraktor, han kender de øvelser du skal lave. Det gør ondt i begyndelsen, men ikke mere end 2 pinex kan klare. Og jeg ligger på et liggeunderlag, gulvet var for hårdt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-11-08 16:20

Ordentlig liggeunderlag : http://www.tempur.dk/page82.aspx

Motion : http://www.gomotion.dk/

Korrekt løfteteknik : http://www.arbejdsmiljoviden.dk/Aktuelt/Magasinet_Arbejdsmiljo/Magasinoversigt/2006/10/Korrekt%20lofteteknik.aspx

Ordentlig læge, hvis den du har ikke hjælper, så find en anden indtil der en der er værd at samle på.

God Bedring

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 16-11-08 18:37

Da kiropraktorer er primærbehandler, må de vel også henvise til undersøgelser på hospitaler????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-08 19:16

Nej hverken fys eller kiropraktor kan henvise til sygehus, og jeg ved at man selv kan gå til øre og øjenlæge uden henvisning, men jeg tror at du skal have henvisning af din læge til ortopæd/reumatolog/neurolog. Og lægen ved hvilken type speciallæge du skal til.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 17-11-08 08:47

Rygpatienter har et kummerligt liv her i danmark - måske er man ved at få øjnene op for problemet.

Prøv at læse denne artikel, hvor der bl.a. står: " Sundhedsstyrelsen oplyser, at man står over for at skulle i gang med at udvikle forløbsprogrammer inden for netop muskel- og skeletsygdomme.":

FACIT: Med andre ord: Der findes ikke rigtigt noget på nuværende tidspunkt !!!

--------------------------------
Kilde: http://politiken.dk/indland/article584755.ece

18. okt 2008 kl. 13:44
Rygpatienter vil få hurtigere behandling

Sundhedsstyrelsen skal i gang med at udvikle såkaldte forløbsprogrammer for patienter med muskel- og skeletsygdomme.

Af Elisabeth Astrup

Gigtforeningen anklager regeringen for politisk træghed, når det gælder indsatsen over for folk med dårlig ryg.

Muskel- og skeletsygdomme er ifølge Gigtforeningen den samfundssygdom, der i dag koster flest langtidssygemeldinger, og derfor er der penge at hente, hvis folk med dårlig ryg får hurtig behandling.

Konkret efterlyser Gigtforeningen såkaldte forløbsprogrammer, som indebærer, at indsatsen fra læge, sygehus, kommune og arbejdsplads koordineres. Det er allerede sket på hjerte- og kræftområdet.

Forløbsprogrammer på vej
Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen (K) påpeger, at der allerede med den seneste finanslov er blevet afsat penge til at udvikle en række forløbsprogrammer.

»Med mere end en halv milliard kroner på den seneste finanslov satte vi jo for alvor fokus på kronikerne – herunder gigtpatienter. Der bliver nu sat fuldt fart på at udvikle forløbsprogrammer for bl.a diabetes, hjerte-kar-sygdomme, KOL og gigt. Derudover skal der investeres i patientundervisning og egenbehandling. Det giver tryggere og sundere patienter«, siger han i en skriftlig kommentar via sin pressemedarbejder til politiken.dk.

Sundhedsstyrelsen oplyser, at man står over for at skulle i gang med at udvikle forløbsprogrammer inden for netop muskel- og skeletsygdomme.
----------------------------

Man må håbe at der snart sker noget !!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 17-11-08 08:55

Læs også denne artikel herfra: http://politiken.dk/indland/article584655.ece

18. okt 2008 kl. 10:32

Dårlig ryg koster tusindvis jobbet
Samfundet kunne spare millioner, hvis folk med ondt i ryggen fik hurtig behandling, mener Gigtforeningen.

Af Kirsten Nilsson

Folk med stærke rygsmerter sidder fast i systemet og risikerer at miste deres arbejde.

Det er ulykkeligt for den enkelte, og koster samfundet milliarder, mener Gigtforeningen.

»Der findes ingen beskrivelse af, hvordan man behandler folk med dårlig ryg, derfor ender patienterne med lang ventetid. Desuden taler lægerne, arbejdspladsen og kommunen ikke sammen på tværs, og udredningsforløbet er helt ukoordineret«, siger direktør i Gigtforeningen Lene Witte.

Grund til flest sygemeldinger
Hun understreger, at hurtigere og bedre behandling ikke kun vil være til patienternes fordel - også til samfundets.

»Der er meget fokus på, at sygefraværet skal ned, men muskel- og skeletsygdom er den samfundssygdom, der er grund til de fleste langtidssygemeldinger. Så bedre behandling er ikke alene godt for patienterne, men også god økonomi for samfundet«, påpeger Lene Witte.

Lang ventetid
Og speciallægerne på området er enige. Det er især patienter, som ikke passer ind i en af de kendte diagnoser, som for eksempel diskusprolaps eller gigt, der kommer i klemme.

»Der er få steder, hvor der er fokus på denne gruppe, og de risikerer at ende med en utrolig lang ventetid«, siger Berit Schiøttz-Christensen, som er formand for Reumatologisk Selskab - sammenslutning af læger med speciale i sygdomme i bevægeapparatet.

Berit Schiøttz-Christensen mener, at det er et spørgsmål om prioritering. Og mens kræft- og hjerteområdet har fået mange ressourcer, så har ryglidelser ikke været i fokus.

Penge til forløbsprogrammer
Rygeksperterne er også enige om, hvad der skal gøres.

Gigtforeningen opfordrer til, at man laver såkaldte forløbsprogrammer, hvor indsatsen fra læge, sygehus, kommune og arbejdsplads er koordineret.

Forløbsprogrammer er allerede indført på hjerte- og kræftområdet.

»Der har været træghed på det politiske niveau. Det kræver, at sundhedsministeren sætter penge af, men så er der altså også penge at spare i den anden ende«, siger Lene Witte.

Gigtforeningen holder på onsdag en konference om nedbringelse af sygefraværet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 16:10

Grunden til at jeg siger at du skal til speciallæge er at han kan finde ud af hvad der er helt præsist er galt med dig og foreslå behandling. Hvis du ikke er røntgenfotograferet via lægen, så ved de jo ikke nøjagtigt hvad der er galt med dig.
Jeg har fået fjernet et lille stykke menisken i knæet og der sagde lægen at det var revnen i menisken der gav smerterne. Efter det er fjernet er smerterne væk. Jeg ved ikke om det samme gælder ryggen, men det ved en læge.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 19-11-08 23:30

Jeg døjede indtil for nylig med lænde/iskias-smerter, min læge henviste mig først til den lokale fysioterapeut. Da jeg havde gået der en gang om måneden i et halvt års tid og lavet de øvelser hver dag som jeg havde fået besked på opgav jeg denne behandlingsform. Det hjalp kun minimalt på smerterne.
Derefter opsøgte jeg en kiropraktor. Efter 6-8 behandlinger der havde det hjulpet, men jeg var ikke 100% smertefri. Jeg begyndte at affinde mig med at leve sådan i ca. et halvt år indtil smerterne tog til igen og kulminerede med et hold i lænden der med forskellig styrke varede en uges tid. Der opgav jeg det offentlige system som kur til mit problem. Jeg opsøgte en som jeg kender lidt gennem min arbejdsplads, der arbejder i alternative metoder. Jeg fik en tid hos ham, hvor jeg lå på en briks og blev trykket godt og grundigt på alle (tror jeg) muskler på ryg, bagsiden af benene og armene. Han fortalte mig at mine smerter stammede fra at jeg altid brugte min højre side af kroppen og faktisk aldrig den venstre og derved opstod der ubalance.
Han foreslog til sidst at hvis smerterne ikke var helt væk efter en uges tid skulle jeg komme og få en tur mere.
Dagene efter kunne jeg mærke hvordan det blev bedre og bedre og efter 4-5 dage var 80-90% af smerterne væk. jeg lod så gå en måneds tid, opsøgte ham igen og fik tid til at gøre noget ved de sidste 10-20%. Nu var det faktisk kun når jeg havde siddet i meget lang tid, f.eks. kørt langt i bil at jeg havde ondt.
Efter mit 2. besøg - for ca. 14 dage siden - har jeg intet mærket til smerter i lænden. Faktisk er det ved at være 2 år siden at jeg har haft det så godt som jeg har haft det de sidste 14 dage.

Hvis du har fået konstateret at du IKKE har diskusprolaps eller andet alvorligt, er interesseret, og ikke kender en anden, så kan du evt. sende mig en besked i min profil for navn og adresse.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 20-11-08 10:12

Jeg synes ikke rigtigt det hjælper med kiropraktor lige nu. De hjalp i starten men så fik jeg tilbagefald straks jeg lavede noget. Nu taler han om at lave røntgen for at se om der dog alligevel skulle være noget. Men han siger det sansynligvis er et hold i ryggen og ikke en diskus der er ved at smutte ud.
Men hvor ville det være rart at kunne stå og gå og sidde i længere tid uden at blive så øm. Det er begyndt at give problemer med at sove.