/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Føvling sogn
Fra : aase48
Vist : 1017 gange
400 point
Dato : 15-11-08 10:22

Hej
Jeg er gået lidt i stå i min søgning efter aner, og da jeg før har været så heldig at få hjælp herigennem, så prøver jeg lige igen. Min tipoldemor er:
Ane Cathrine Andersdatter f. 18/10 1809 i Føvling sogn Tyrsting herred Skanderborg amt af forældrene: Anders Rasmussen f.1771 i Føvling og Karen Nielsen (Bak) f.29/12 1771 i Føvling.
Når jeg så skal til at finde Karen Nielsens forældre, er det, at jeg bliver lidt forvirret. Jeg har søgt på FS, og da kommer der et underligt sammensurium frem, som jeg ikke kan få bekræftet i kirkebøgerne.
Ved Karens dåb (Føvling opsl. 266) står der, at hun er frembåren af mosteren Lene.
Ved søsteren Lisbets dåb marts 1777 bliver hun frembåren af mosteren Else Nielsdatter af Gammelstrup (opsl.281) det samme på opsl.299 hos søsteren Else.
Men hvem er moderen?????
På opsl.266 bliver Niels Bak gift med Lisbet Andersdatter i Kloborg kirke(Klovborg) men der findes vielsen ikke. Og hvordan kommer denne Lisbet ind i billedet???
Kan nogen knække denne nød for mig, bliver jeg meget glad.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-08 17:14

Her hos mormonerne har du hendes mor Anne eller Ane Nielsen:
"
Karen NIELSEN (AFN: 3MB6-GN)            Birth:    1771
      <Tonning, Skanderborg, Denmark>
   Christening:    29 Dec 1771
      Aastrup, Fovling, Skanderborg
   Death:    10 Mar 1843

Parents
   Father:    Niels NIELSEN (BACK OR BACH) (AFN: 3MB5-4S)
   Mother:    Anne (Ane) NIELSEN (AFN: 37R5-RL)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-08 18:49

Noget siger mig at dette stednavn: Aastrup
er en vigtig del af Nielsen familiens historie...

Jeg finder flere Aastrup længere sydpå, men ingen i Føvling sogn.
Er du bekendt med denne beboelse?

Prøv specielt at se på den del af Føvling, der kommer fra Aastrup...

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 15-11-08 19:06

Hej Svend
Det er også den, som jeg har fundet på FS, men der er også en anden side, hvoe hendes mor kaldes Lisbet Andersdatter, som jo bliver gift med Niels Bak. Anne Nielsen og Niels Nielsens vielse kan jeg ikke finde.
Med hensyn til Aastrup er det en del af Føvling sogn, jeg har boet der engang for mange år siden, så jeg kender området godt.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-08 19:50

Lisbet Andersen       Birth:    About 1735    Haarup, Fovling, Skanderborg,
Marriages:    Spouse:    Niels Back
Marriage:    05 NOV 1771    Fovling, Skanderborg, Denmark

Karen er ikke født, men døbt 29 december 1771...

Så teoretisk kunne moderen Ane være død under fødselen?

Men Niels Nielsen Bach ville næppe gifte sig igen så hurtigt,
og slet ikke inden datteren med den afdøde hustru var døbt??

Så Lisbet og den anden Niels Bak har sikkert intet med Ane og Niels Nielsen (Bach) at gøre???

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 15-11-08 21:03

Hej Svend
Så har jeg været igennem et utal af kirkebøger. I Ring bliver Lisbet Andersdatter viet til Niels Bølch (ikke Bach) Jeg kan også godt se forskel på Bølch og Bach på den side, hvor Karen bliver døbt.
Anne Mette Nielsdatter bliver i 1771 gift med Niels Nielsen Bach i Tønning kirke. Hun arbejder hos en mand i Troelstrup han er i Aale præstegård.
Anne Mette Nielsdatter er datter af Niels Sørensen/Niels Skrædder og Karen Hansdatter af Føvling og de har også en datter Lene og en datter Else, så nu tror jeg problemet er løst. Tak for hjælpen.
Aase