/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Hvinken Router er bedst
Fra : BjornJ
Vist : 1806 gange
100 point
Dato : 14-11-08 15:52

Lokalt har jeg set på to Router, men jeg forstår ikke hvad der står på dem og vil gerne vide hvilken der er den bedste.

A) NETGEAR, Wirwless-G54 Router WGR614. Så står der SPEED UP TO 54 Mbps*
Der tår også: Surpport Windows Vista. Betyder det at jeg skal have Windows Vista?

B) Broadbord Router,11g Wiereless, 1W 4L,QoS.
Under et g står der 54Mbps.
Under en hængelås står der WPA2
Under en pil, til højre, står der Qos
Under WWW står der DDNS

Er der nogen der bliver klogere af alt dette?

Hvis der er andre gode råd når jeg vil lave trådløs forbindelse til Stofanet modtages de med taknemlighed.

Bjørn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-08 16:52

Det kan undre ,hvad du vil med en router, når du spørger om hvad funktionerne er.

Hvis der bare er for at lave trådløst net, skal du i stedet købe et "wireles acces point" eller hvad den nu kaldes. Routerfunktion er kompliceret og kan give mange bryderier, hvis man ikke er helt opdateret på, hvad det går ud på..

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 17:38

Til transor

Jeg er dessværer ikke klogerer end at jeg når går i en spicialforretning og spørger hvad jeg skal bruge for at få en trådløs forbindelse, og de siger en Router, så tror jeg på det.
Det er godt at jeg kan få råd og vejledning igennem kandu, men sørgeligt at forretningerne ikke giver saglig vejledning.
"wireles acces point" eller hvad den nu kaldes."
Hvad skal jeg kalde det når jeg spørger efter det?

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 19:05

En trådløs router har wireles acces point indbygget og kan route, det vil sige at den kan fordele 1 IP adresse ud til flere computere, det kan en wireles acces point ikke
jeg vil anbefale en router og hvis du spørger mig, så skal den hedde D-Link meget nem at sætte op og sikkerheden er i top: http://www.dlink.dk/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYLepRStvhLPG3yV3oUZ8s3u5zas5Od/MzsmhyUCbp3CdB/IwIBtju3KE=

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 19:06

Du skal spørge efter en trådløs router, kort og godt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-08 20:02

Jeg har en Netgear, den du nævner i punkt A, har haft den i over 3 år og den virker bare.

WPA2 er kryptering, det skal man huske at aktiverer,
så man ikke har et netværk der er åbent for alle.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 22:16

Jeg fornemmer en uenighed imellem transor og o.v.n., men da der på et tidspunkt godt kan komme en computer til, har forretningens vejldning nok været den rigtige.
Til klaudi.
Det er rart at høre fra en der kende "maskinen" og har gode erfaringer.
Hagen ved A er at den har svensk brugsanvisning, hvorimod B har brugsanvisning på dansk, men de burde ikke være det store problem.
Jeg lader spørgsmålet stå lidt, for det kan da være at der dukker en op med erfaringer fra brugen af B.
Prisforskellen på de to maskiner er kun 50 kr. B er den billigste.
Spørgsmålet: Surpport Windows Vista. Betyder det at jeg skal have Windows Vista? Har jeg ikke fået sar på.
Er der nogen der kan svare?

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 22:30

Nej det betyder kun at den kan bruges af en Vista computer, ikke at det er nødvendig at have Vista

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 22:34

Godt.
Jeg trækker vejeret lidt og venter på flere svar.

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 22:38

Din B router må have navn ? Det du skriver betyder Bredbånds router og er ikke navnet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 22:43

Og du kan vist rolig regne med at den router som vi anbefaler, det er den som vi selv bruger og ikke nødvendigvis den bedste, hvis der overhovedet findes en som er klar bedre end andre, jeg tvivler

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 22:50

B Routeren er set i Føtex!

Jeg prøver at søge om jeg kan finde et navn.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 22:57

Dette har jeg fundet på Føtexs hjemmeside. Tilsyneladende kalder de de NetCear.

Min liste NetGear WGR614
Mere Info

33 Brugernes anmeldelser, 3 Ekspertanmeldelser
kr 189 - 519

Sammenlign priser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 23:17

Måske en Netgear, men det er jo din A router, jeg ville ellers foreslå TopCom, de plejer at ligge på hylden i Bilka og Føtex er jo lidt af samme skuffe:
http://www.topcom.dk/fiche.asp?style=communication&p=skyrcerwbr7001g&groep=62

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 23:29

Er du sikker på at du ikke allerede har udstyret ? Er der en lille antenne på dit Stofa modem ? Så er det slet ikke nødvendig at købe mere, måske skal du også undersøge om Stofa understøtter dit valg, før du køber: http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=40&searchword=tr%E5dl%F8s+router

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 23:36

Til o.v.n.
Det var et godt tip, det med Stofa.
Jeg har lige været inde og ser at det 25 kr. om måneden, altså 300 kr. om året.
Så bliver det jo hurtigt billigere et købe, men er det bedre?

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 23:40

Til o.v.n

Det er rigtigt. Jeg har blandet A og B sammen.
I morgen vil jeg gå i Føtex og se om jeg kan finde et navn på B.

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 23:40

Hvorfor skal det være bedre hvis det er godt nok til dit forbrug og Stofa net kan være lidt vanskelige at få til at fungere med andet udstyr, og de giver kun support på deres eget grej

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-08 23:44

"Hvorfor skal det være bedre hvis det er godt nok til dit forbrug og Stofa net kan være lidt vanskelige at få til at fungere med andet udstyr, og de giver kun support på deres eget grej"

Skal det forstås sådan at du også mener at det bedst kan betale sig st købe?

A koster 400k.

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-08 00:06

Jeg ville ikke have Stofa som udbyder, men du har valgt dem og kan godt bruge trådløs fra andre firmaer end dem som Stofa sælger og yder support på, i øvrig kan du købe billigere trådløs udstyr, end det du nævner fra Føtex til 400kr. et eksempel med Netgear: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=WGR614GE&GroupGuid=5540&SelectedGroup=5540 det er vistnok den samme som Føtex har

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-11-08 16:37

Til o.v.n.
Tak for tippet om den billiger NetGeer, men jeg har købt en, ikke i Føtex,men i den lokale EDB butik før jeg fik set dit tip.

Det Jeg har købt er en NetGear WGR614 med henblik på at indstallerer den i weekenden, men jeg har ikke pakket den ud endnu.

I Føtex fik jeg fat i noget betjening.
C hedder: Level 1.
De havde også en Philips der kostede over 500 kr.
Men ingen af dem var med spæring så de ikke kan bruges af andre, fik jeg oplyst.
Det er mærkeligt for på C står der WPA2 i en ramme under en hængelås. Det betyder ifølge klaudi, 14/11 kl. 20.02 betyder kryptering.

På den jeg har købt står der:
"Kryptering 40 bitars (aven kallat 64 bitars) 128 bitars WPA-kryptering, WPA-PSK och WPA2-PSK"Det er på svensk, og de er to pr4ikker over a-et, i aven som altså er et æ.

Jeg venter med at pakke ud til jeg har hørt fra dig.

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-08 17:56

Jamen jeg ved ikke ret meget om Netgear og skal i byen i aften, du kan håbe på at en af de andre kommer igen og fortæller dig noget, og håbe på at dem som blander sig, også ved noget Stofa, routeren du har købt er OK ingen tvivl om det, læs brugs anvisningen grundig og gør tingene i den rigtige rækkefølge, det du skal nu er at sætte den på efter Stofas modem og tilslutte din computer med kabel, men først efter at du har læst om der er noget software som skal installeres først, så skal Stofa godkende din nye router som den computer der er på deres net, det er routeren som Stofa fremover kan se, ikke computeren som er bagved routeren

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-11-08 22:14

Hejsa

Har været ved at finde install guide til min Netgear, den kan du da kigge lidt på,
det er sikkert så'n cirka det samme, bortset fra at jeg har TDC.

Her kan du hente guiden, det er i PDF format:
http://peecee.dk/upload/view/140345

mvh klaudi

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-11-08 22:28

Er det sådan at udbyderne forretrækker bestemte mærker?
Jeg har købt den lokalt, og her har de fleste netforbindelse med Stofa, så mon ikke den kan bruges.
Tak for linket! Nu prøver jeg at se på det.

Børn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-11-08 20:31

S? har jeg indstaleret Routeren, men der mangler lige det sidste.
F?rst st?r der, at jeg ikke kan komme p? fordi jeg kun har en kopling.
S? ringde jeg til Stofa og de lukkede for computeren og sluttede routeren til, men jeg kan ikke komme p? nettet alligevel.
Jeg skal trykke p? en eller ande knap som jeg ikke kan finde.
Er der nogen der ved hvor den sidder?
Det er en Acer Aspire 1413WMLi jeg har?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-11-08 20:49

Her sidder den knap til trådløs på min pc, en Aspire 3005WLMi, kig efter det lille symbol:
http://manse9933.dk/sub/hent/uploade/file/Acer_front_3.jpg

Virker den med kabel?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-11-08 21:58

Hej klaudi

Virker den med kabel? [/U
Ja jeg er på nettet nu.
[U]Her sidder den knap til trådløs på min pc, en Aspire 3005WLMi, kig efter det lille symbol:

Jeg stet på dit link, men kan ikke finde nogen knap. Kan du beskrive nærmere hvor den sidder?
Kan du også beskrive symbolet?

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-11-08 22:16

nu tror jeg a jeg har fundet symbolet: en halvmåne med en prik under.
Det sidder til højre for den højre lampe på forsiden.
Lamlen blinker, men dr er ikke nogen knapper.
I instruktionsbogen står der:
"Lyser for at indikere status for trådløs LAN (option) komminikation"
Min lamper blinker, hvad mon det betyder?

Jeg har ledt på alle billeder i instruktionsbogen og kan ikke finde nogen knapper.

Bjørn

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-11-08 22:30

Når den blinker søger den, her er et billede mere,
http://manse9933.dk/sub/hent/uploade/file/Acer_front_4.jpg

det er den med lys der er knappen, prøv at trykke på den, så slår du trådløs fra

mvh klaudi

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-11-08 22:34

Tak for det klaudi
Så må eg prøve igen i morgen at tage kontakt til Stofa.
I dag syntes de jeg var for dum, og mente ikke at det var deres problem.
Nu ka jeg slå fra og til, så vil de forhåbentlig hjælpe mig.

Bjørn

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-11-08 16:41

Har du installeret trådløst netværk på din PC?
Det skal jo også gøres inden det virker.

Klik på Start > Denne Computer, i feltet til venstre under "Andre placeringer"
klikker du på "Netværkssteder" i feltet "Netværksopgaver" klikker du
på "Installer et trådløst netværk derhjemme osv........."
så følger du vejledningen der.

Dette er for XP, ved ikke lige hvor det ligger i Vista!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-11-08 17:24

Hej Klaudi

Jeg kom fram til "Andre placeringer"
Der stå ikke "Netværksopgaver" når jeg klikker, men:
Opret nætværksted
Vis netværksforbindelse
Opret et hjemme- eller mindre kontornærværk
Indstaler et trådløst netværk derhjemme eller til et mindre kontor
Det har jeg prøvet, men måtte opgive.
Vis arbejdsfruppecomputere
Vis ikoner for UPnP-enheder på netværk

Nu prøver jeg at ringe til Stofa igen og ser om de vil hjølpe mig nu hvor jeg har fundet kontakten.

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-08 01:40

Prøv at åbne Netværksforbindelser igen, højre klik på din trådløse forbindelse og klik på Egenskaber, under fanen Generelt går du i det midterste vindue, ruller ned og klikker en gang på Internetprotokol (TCP/IP) klik så på Egenskaber og se efter at der er markering ved Hent automatisk en IP adresse og ved Hent automatisk en DNS server adresse, klik på OK når det er konstanteret i orden.
Klik så på midterste fane Trådløse netværk, der kan du med fordel sætte markering ved Brug Windows til at konfigurere det trådløse netværk, til slut klikker du på Vis trådløse netværk, der burde du kunne se dit netværk, markere det og logge på
Jeg kan ikke helt huske om der skal en genstart til, hvis du ændrer til at Windows skal konfigurere netværket, hvis ikke du kan logge på, så prøv at genstarte computeren og prøv at logge på igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-08 01:41

Husk nu at knappen til trådløs netværk skal være tændt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-08 01:51

Glemte helt at fortælle, når du er inde under fanen Trådløse netværk, så kan du nederst klikke på Lær om at konfigurere et trådløs netværk, det åbner Windows hjælp og support siden om trådløse netværk, der er noget læsestof som er godt til at blive klogere på emnet

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-11-08 17:10

Tak forhjælpen )
Nu køre det! Jeg havde besøg af "en klog mand", der i starten mente at det var let, men det tog alligevel over en time.
Jeg havde vist lavet så meget forkert at det ikke var bare lige.
Nu skal jeg give point, det er svært, jeg ville gerne give point til både o.v.n. og Klaudi.
Kan det teknisk lade sig gøre?
Jeg kan jo stille et spørgsmål til så kan en af jer svare på det og få point. Er det en mulighed?

Bjørn

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-11-08 19:42

Godt at det virker nu

Jeg har en Vista til tjek, skulle os lige koble på trådløs, det drillede så
meget at jeg var ved at opgive, skulle lige prøve igen, det viste sig at
det var i min router der skulle indstilles, noget med MAC adresse.
Det virker nu

Du kan ikke gi' point til 2, du kan jo så oprette et nyt ?

mvh klaudi

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-08 01:01

Godt du fik det til at virke, selv om vi ikke helt kunne løse problemet herfra, så fik du vist lært alligevel, du behøver ikke oprette et ekstra spørgsmål, jeg er kun glad for at kunne hjælpe

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 21-11-08 18:49

Tak for svaret o.v.n..

Du får point her! Klaudi har fået på den anden tråd.

Og så ved jeg godt at overskriften til mit spørgsmål var fuldt af stave- og slåfejl.

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-11-08 19:55

Selv tak, godt du fik det til virke