/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Findes der ost uden mælk i ?
Fra : vedikkealt
Vist : 7196 gange
100 point
Dato : 09-11-08 18:41

Hej

Findes der ost uden mælk i...her tænkes på sådan en slags traditionel skæreost eller lignende.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 09-11-08 18:45
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-08 18:55

Citat
her tænkes på sådan en slags traditionel skæreost eller lignende
der findes noget soya ost der ligner skæreost - dyrt og smagen - tjaaeehhh - ikke noget for mig i hvertfald

er du mælke - eller laktose allergiker ????

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-11-08 19:05

# miritdk

Nej ikke jeg ... heldigvis... men INGEN skal jo drikke for meget mælk.

Mon det er tofu du tænker på..???

Men lige her drejer det sig om et 5 årigt barn med øre problemer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-08 19:13

mælk er under normale omstændigheder netop sundt - især vigtigt for børns knogler og tænder osv

og nej - det er ikke tofu - jeg kan ikke lige komme på hvad den ost hed - var svensk for i øvrigt og lignede da rimelig godt en almindelig skæreost.
(vil prøve at finde ud af det men kan ikke love noget)

hvad har lige mælkefri ost med et barns dårlige ører at gøre ?

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 09-11-08 19:40

om der findes ost uden mælk?

Jo, det gør der da
og det er såmænd slet ikke så svært

Du skal have fat i sojabønner
og deref laver du først sojamælk, som er laktosefri
og derefter laver du tofu
Tofuen kan du variere i konsistens
så du får et ostelignende produkt ud af det
du kan tilsætte den smag du synes bedst om
- og ydermere står med et færdigt produkt
langt sundere end mælkeprodukterne

Du kan lave det hele hjemme i køkkenet
værre er det altså ikke

Jeg skrev selv et småhæfte om det for en 10-12 år siden
"Saadan laves sojaproukterne"
af Svend-Erik Mortensgaard
- kan stadig skaffes via bibliotekerne

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-08 19:52

Et 5 årigt barn, øreproblemer eller ej, kan ikke få for meget mælk og ost, medmindre det stort set ikke spiser andet end det

Bedre med det end med alle mulige mærkelige erstatningsfrembringelser af forskellige produkter.

Den eneste årsag til, at man fraråder alt for meget ost og mæleprodukter (til voksne) er fordi det feder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-08 19:54

Citat
så du får et ostelignende produkt ud af det

Ja, et osteLIGNENDE produkt.....ost bliver det i hvert fald aldrig, da ost = et produkt af mælk

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-08 20:19

jeg har en kollega med et 2½ årigt barn som er midt i en forsøgs periode på 6-9 mdr hvor hun ikke må få mælk og mælke produkter........netop pga. øre problemer , så det er skam hørt før.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-08 21:29

Min søn havde en kraftig mælkeallergi i sine første ti leveår. Vi fik den besked at hvis han nogensinde blev den allergi kvit, havde vi slået Danmarks rekord -- vi slog den

Jeg vil på det kraftigeste fraråde dig, at eksperimenterer med div. ostelignede oste, mange
af de oste er lavet af noget hvor proteinerne ligner mælk. Det er kroppen på en mælkeallergiker
der ikke kan nedbryde protienerne, og hver gang kroppen bliver udsat for en provokation, udsættes
helbredelsen.

Så for barnets skyld, så lad være med at eksperimenterer, hvis i altså har fået en diagnose på mælkeallergi.

En mælkeallergiker, kan sagtes få sunde tænder og knogler uden at få mælk, der findes da heldigvis både alm. tabletter og brusetabletter som erstatning for mælken.

Mange mælkeallergikere har også dårlige ører, og når man holder en mælkefri diæt, bedres ørene ofte meget mærkbart

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 09-11-08 22:19

Hej Nordstedt

Prøv lige at undersøge forholdene
før du forsøger at fraråde nogen noget

Sojaprodukterne anbefales af såvel den etablerede videnskab
som af den alternative
netop fordi der er intet der minder om mælkeproteiner deri

At man af soja kan lave et ostelignede produkt - nemlig Tofu
fremkalder altså ikke mælkeproteiner

De to riger - planteriget og dyreriget er skarpt afskilte
mælkeprodukter stammer fra dyr
soja vokser op af jorden

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-08 22:33

Citat
Sojaprodukterne anbefales af såvel den etablerede videnskab
som af den alternative

Nej sojaprodukter bliver ikke anbefalet, netop fordi allergikere ofte udvikler allergi overfor soja... dvs hvis det bliver brugt dagligt i stedet for mælk

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-11-08 08:58

I stedet for at hoppe på de meget stærkt kritiserede "sundhedsbøger" som bla. prædiker minus mælk (hvilket de bliver kritiseret allermest for), så smut forbi en allergolog og få lavet en priktest. der kan man bla. se om barnet virkelig ikke kan tåle mælk og så handle der ud fra. Jeg ved godt det ikke var dit spørgsmål, men det er at gamble med et barns sundhed af fratage den vigtige kalk mens det vokser.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-11-08 11:42

Enig...
Først og fremmest skal det diagnisticeres ordentligt. Ikke bare ved at have udelukket mælk fra kosten.

Os som Nordsted skriver... Pas på med at eksperimentere.

Nogle gange findes der alligevel mælk i produkterne som mælkepulver eller lign.

Og Soya????

Jo min dreng var både allergisk overfor mælk og Soya, og et ørebarn af format.
De første år levede han nærmest af penicilin, øredråber og næsedråber.
ballonpustning med næsen, Dræn i ørerne osv. Jo tak kender godt turen, og jo mælk og ørebørn er 2 ting, der kan give problemer.

Og hvad er det for noget pjat:
Citat
men INGEN skal jo drikke for meget mælk.

Børn (der kan tåle mælk) skal have en halv liter om dagen, og vi voksne skal altså også have vores kalk.
Men da jeg selv er intolerant over for mælk, spiser jeg kalk istedet.

Så er det et barn med allergi, der er konstateret? Så skal det holdes HELT væk fra mælk.
Er det et barn, man har mistænkt for at have mælkeallergi, så find ud af det.
Ellers... lad barnet drikke denmælk det har brug for.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-11-08 12:19

halløj igen nu har jeg lige spurgt min kollega helt eksagt hvad de gør : de giver hende rismælk istedet for alm mælk. han siger det er en jungle for der er også mælk i både pålæg og alt mulig andet. så det er med at se sig godt for . han datter har fået det mærktbart meget bedre,

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-11-08 12:40

Men savner stadig at vide, om der er tale om allergi eller alm.misforstået sundhed.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-11-08 16:13

# jeb3

I din optik er der tale om misforstået sundhed

Og øreproblemer med susen og dræn m.v.

Og om mælk er sundt for mennesker eller kun kalve bliver vi nok ikke enige om

I MIN verden er det fakta at pastauriseret mælk ... og det er alt mælk ... det er blodprop fremmende da fedt partiklerne er smadret til atomer...og kan trænge ind i blodbanerne og aflejre sig der

Og så har mælk den ulempe eller fordel ... alt efter hvem der udtaler sig ... at mælk ikke opfattes af maven som vædske men som mad.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-08 17:08

Hvordan skulle fedtpartikler dog blive til atomare størrelser ved pasteurisering. Der er vist nogle ord du har nisforstået.

Al handelsmælk skal ved lov pasteuriseres. Før det blev opfundet kunne det give alvorlige epidemier.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-02-09 04:46

Tak for svaret chicapigen.

Dejligt du kunne bekræfte det...

Og så vil jeg da lige nævne, at i lande hvor der traditionelt IKKE indgår komælk i kosten...har de ikke samme tendens til knogleskørhed og andre relaterede sygdomme.

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-02-09 13:50

selvtak , jeg kan oplyse dig om at caroline har det stadig MEGET bedre efter hun ikke får noget med mælk i .

hilsen chicapigen