/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Er stearin "røg" usund
Fra : lham
Vist : 4717 gange
100 point
Dato : 09-11-08 07:43

Har læst at stearin forbrænder til co2 og vand, men observeret at fliggig brug af stearinlys afsætter en mørk film på vinduer.
Så er det usundt at have sterinlys brændende ( eks som passiv rygning ) og hvad er det der sætter sig på vinduet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-08 08:06

Stearin røg kan ikke sammenlignes med passiv rygning, ikke så farlig...

Snarere med grill os, som man ved kan være kræft fremkaldende,
de kemiske propcesser er nogenlunde de samme som når fedtet på din grill bøf brænder...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-08 08:25

Det skal nok sammenlignes med partikelforurening fra dieselbiler/lastvogne, der jo også anses for at være sundhedsfarligt.

Du kan læse meget mere her

http://www.miljoeogsundhed.dk/DEFAULT.aspx?node=5547

for der er stor forskel på hvor meget sod mv. de forskellige slags lys sender ud.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-11-08 08:27

Det med de kemiske processer næsten som når fedt steges forstår jeg ikke helt-har lige læst at stearin består af kulstof vand og ilt ?

http://www.tingbjergskole.dk/roeg03.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-08 09:03

Astma patienter bør holde sig fra stearinlys, dels fordi de er
iltslugere, men røgen er heller ikke guf for bronkerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-08 09:32

>består af kulstof vand og ilt ?

Nej, det består af grundstofferne kulstof brint og ilt, og det gør fedtstoffer også,
begge omdannes til kuldiosyd og vand, plus lidt sod som jeg lige skal finde frem...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-08 09:37

Sod er amorft carbon, klæbrigt kul...

se her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sod

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-08 10:31

De stearinlys som man sælger i dag er ikke af rigtig gammeldegs stearinsyre, men af paraffin, som er en omhyggelig renst del af almindelig råolie, hentet op af jorden.

Det er kun sammensat af kulstof og brint, kaldes derfor enkulbrinte. Det er i familie med benzin, dieselolie og petroleum. De sidstnævnte er dog ikke så godt renset.

Teoretisk dannes ved forbrændingen kun CO2 og vand ,H2O. I små mængder er disse gasser ret uskadelige.
Men forbrænding i praksis er aldrig helt fuldstændig, så der dannes et væld ag forskellige biprodukter, hvori også kvælstof og ilt fra luften kan indgå.
Nogle mennesker er meget følsomme for den slags.

Især sod og nox er sundhedsskadeligt.

Man burde have katalysator på disse luftforurenenende stearinlys.

Den forurenede luft man får ien stue med mange julelys, ville være ulovlig på en arbejdsplads.

Nox fra julelys er værre end fra rygning på grund af flammens højere temperatur.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-11-08 10:44

Det er påvist at når man steger noget på panden er det usundt, men hvem anbringer hovedet lige over panden når det sprutter lystigt og der er større chance for at få fedtsprøjt på ansigtet

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-11-08 11:28

svedgiversen mfl
UPS jeg læste mit eget link tingbjegskole forkert JA det er kulstor brint og ilt som er indholdet i ren stearin.
Over de stegende bøffer har de fleste nok en emhætte-det gælder jo ikke stearinlysene-så måske er julehyggen for dyr helbredsmæssigt-jeg synes det er svært at vurdere trods de mange gode indspark-også sådan noget med spædbørn og 20 fyrfadslys !

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-11-08 11:44

Nåh ja, den ene gang om året skal man have lov til at bryde principper om kalorier og lugte og forurening fra stjernekastere.
Der bliver vist heller ikke røget i de fleste "spædbørnshjem".

Vi rygere må ud og nyde det sædvanlige julevejr......gråvejr

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-08 11:46

Ja hvis det er rigtigt med kvælstof ilterne,
må vi have advendskransen forbudt og alle juletræer forsynet med elektrisk lys.

Jeg tror nu NOx erne fra "stearin" lys af god kvalitet er bedskedne,
sammenlignet med de mange flere, fra eksempelvis diesel bilerne...

Men alt kan jo overdrives. Så er det også usundt at gå i kirke...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-08 11:53

Det ER sundhedsskadeligt. Danskerne er nogle af dem i Verden, som brænder flest stearin- og paraffinlys, og begge slags laver ved afbrænding både sodpartikler og dampe af uforbrændte kulbrinter. Lissom afbrændt tobak gør. Og tobaksrøg består i hovedtrækkene også af kuldioxyd og vanddamp med enkelte ekstrabidrag.
Læste i en avis engang, at danskerne på grund af "hygge" med levende lys får forkortet levetiden i snit med et år. Nu skal man ikke tro alt i avisen, sååå

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-08 12:15

Uha, og jeg griller også...

Heldigvis spiller jeg også golf, så lever man 5 år længere, ifølge en tilsvarende tvivlsom statistik.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-08 13:14

Hej
Jeg harogså haft en formodning om at det ikke er sundt med 20 tændte stearinlys hver aften - eller næsten døgnet rundt. Og nu er det jo bekræftet herinde, at man må vælge mellem sundhed og hygge - ih hvor må vi vælge meget fra og til i dag, hvor alt er analyseret på kryds og på tværs.
Men een ting er sikker: de dyreste lys af ren stearin brænder renere end alt det billige stads man kan købe i kilovis. Prøv bare at tænke på stanken efter de billige lys, når de er slukket. Den stank er der ikke omkring de lidt dyrere stearinlys.

Konklusion som med så mange andre ting. Den sidste krone er givet godt ud.
Hos os kommer de sidste lysestumper i pejsen (lukket indmuret pejs), så ryger de vel også ud som skadelig os?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-08 14:04

>ingelein

Hvis du kigger på det link til en test af lys jeg sendte tidligere http://www.miljoeogsundhed.dk/DEFAULT.aspx?node=5547 får du et helt andet billede end det du tror, for det er lysene af billig parafin der forurener mindst, mens de dyrere lys af stearin forurener mindre.

Og Fyrfadslys er bedst, bloklys kanp så gode og stagelys værst.

Da danskerne er nogle af dem der bruger lys mest, er det måske derfor, og ikke på grund af rygning, drikkeri, dårligt sundhedsvæsen og andet, vi ligger i den absolutte bund i den vestlige verden når det gælder gennemsnitslevetid?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-08 14:07

Øh, fejl 40 i mit indlæg (I ved sådan en der kommer fra det hoved der er ca. 40 cm fra PC'en) der skulle sidst i 1. sætning stå :...for det er lysene af billig parafin der forurener mindst, mens de dyrere lys af stearin forurener MEST.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 09-11-08 15:17

vagnr du skal jo lige huske at læse hele teksten i den omtalte test:
Citat
Der er i denne test ikke foretaget sammenligning mellem stagelys af ren stearin og stagelys af paraffin. Derfor kan der ikke på baggrund af denne test, konkluderes noget generelt om forskellen mellem stearinlys og lys fremstillet af paraffin med hensyn til partikelafgivelse og sodning.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-08 15:45

Hej vagnr
Jeg har hæftet mig ved ASP Holmblads svar til testen:

Citat
Vi er meget overrasket over testens konklusion, der siger at stagelys i 100% ren stearin har en middel til kraftig sodning.

Dette afviger meget fra vore egne og andres tidligere testresultater, som viser en klar tendens til, at stearinlys soder langt mindre end lys baseret på paraffin.

http://www.miljoeogsundhed.dk/DEFAULT.aspx?node=5552

Og også her er det sjovt at læse fabrikanternes mening om testen og testmetoderne.

Mange hilsner Ingelein - som ikke kan li duften af petroleum når de billige paraffinlys er slukket.
får kvalme af det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-08 16:24

Som fabrikant stiller man sig jo sjældent op og siger det er noget møg man laver, så hellere stille spørgsmål til testmetoden.

Men i linket er der en henvisning til en tidligere undersøgelse lavet af Miljøstyrelsen, det link virker ikke, men her er den mest relevante del af MST's undersøgelse

http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+ny+viden/Kortlaegning+af+forbrugerprodukter/Rapporter/02051803.htm#5.3

der viser, at det testede stearinlys udsender aerosoler langt over grænseværdien, i modsætning til de andre lys de testede. Aerosoler er hovedsagelig sod.

Og til Ingelein, det er vel ikke gelelys du tænker på (i stedet for parafin), for de lugter netop meget af petroleum, hvad de vist også er lavet af.

Alt dette er skrevet, mens jeg som altid har et fyrfadlys tændt under tepotten. Jeg har da oplevet situationer, hvor jeg har følt det ubehageligt hvis der var tændt rigtig mange lys i for lang tid, dog ikke værre end det kunne klares med en god udluftning.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-08 16:49

Hej
Næh, jeg tænker mest på fyrfadslys, men jeg ved jo også fra mine hurricane stager, hvilke lys der soder mest.
Der er jo også en årsag til at stearinlys er dyrere. Men man skal da pleje vægen,så de ikke soder.
Desværre synes jeg at de billige fyrfadslys ikke har en væge der er dimensioneret til mængden af paraffinen. På den konto har jeg smidt mange fyrfadslys ud - og er gået over til de dyrere.

Iøvrigt er der eksplosionsfare ved at anbringe mange fyrfadslys sammen. Det vidste vi ikke, da vi til farfars fødselsdag havde sat 60 fyrfadslys på en bageplade. Det gik da godt, men kunne vist være endt frygtelig galt, da farfar skulle puste lysene ud. Så husk det!

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-08 17:04

Ja, jeg plejer af samme grund at bruge Føtex 8-timers fyrfadslys, de har en ordentlig væge og holder det meste af dagen. Men jeg vil nu nok prøve at kigge efter fyrfadlys næste gang jeg kommer i Ikea, det gør jo ikke noget hvis lysene er billigere!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 09-11-08 19:40

Brug af røgelsespinde skal heller ikke overdrives.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-08 19:55

Kan ikke dy mig:
Hvad så med dem, der brænder deres lys i begge ender
Hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 10-11-08 07:28

Tak for svaret vagnr. ( ærgeligt undersøgelsen ikke havde lys af ren stearin med )og til alle andres indlæg.
Noget tyder jo på det er usundt så lidt omtanke med antallet af flammer og tiden de brænder vil jeg prøve i fremtiden

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-08 08:04

Selv tak, lham. Der er vist ikke noget der ikke er usundt, hvis det overdrives.