/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
2 stoffer skal blandes??
Fra : møller33
Vist : 607 gange
20 point
Dato : 06-11-08 09:14

Hej champs.

Jeg skal fremlægge om diabetes. og har en forestilling om at jeg gerne vil vise hvad problemet er, dvs. at glukosen ikke kan komme over i blodbanen. indtil der tilføres insulin.

Det jeg skal bruge et fif til er hvilke 2 stoffer men kan bruge som ikke vil blandes før der tilføres et 3. stof.

Jeg har ikke det helt store kemi lab til rådighed, so keep it simple ;)

På forhånd tak

Møller

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 06-11-08 11:57

Hej Møller

Problemet med sukkersyge er IKKE:
Citat
glukosen ikke kan komme over i blodbanen

men derimod at cellerne ikke optager glukose fra blodet.

Citat
Det jeg skal bruge et fif til er hvilke 2 stoffer men kan bruge som ikke vil blandes før der tilføres et 3. stof.

Det klassiske eksempel er vand og fedt. Tilsættes der sæbe kan man få fedtstoffet "opløst".
Dette har dog intet med optagelse af glukose at gøre.

Du kan finde gode forklaringer på wikipedia.org specielt hvis du kan læse engelsk.

Kommentar
Fra : møller33

Dato : 06-11-08 15:44

hehe jow det var så en tyrkfelj....men tak for rettelsen

Men kan man ikke bruge dit eksempel som en forklaring på hvad der "sker" når der tilsættes insulin.

Altså cellerne (vandet) har behov for glukose (fedet) men det kan ikke lade sig gøre før nøglen (en sprøjte med sæbe, "insulin") tilsættes...Ville det forvirre mere end forklare?? det gør jo at man kan se at glukose og celler vha. insulin kan "blandes"

Ved godt det er receptore der på virkes af insulinen der så gør cellevæggen gennemtrængelig for glukosen. men kunne man ikke vise det på ovenstående måde??? vel at mærke uden at skabe for stor forvirring???
Møller

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 20 point
Dato : 06-11-08 18:01

Hej Møller

Min vurdering er at sæbeanalogien skaber mere forviring end forståelse.
Insulin udskilles i ganske små mængder og fungerer som en meddelelse til cellerne at de skal optage sukker. Insulin kommer ikke i fysisk eller kemisk kontakt med sukker ved sukkeroptagelsen.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 06-11-08 18:04

Rettelse til mit forrige indlæg: Der er bedre at skrive glukose end sukker - det sidstnævnte kan føre til misforståelser.

Godkendelse af svar
Fra : møller33

Dato : 06-11-08 19:46

Tak for svaret SimonGjer.

Kanon respons hurtigt og effektivt takker