/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tryk ifm skihop/langrend?
Fra : louie2003
Vist : 932 gange
50 point
Dato : 04-11-08 13:16

Hej! Til en fysikopgave skal jeg forklare hvordan trykket spiller ind i henholdsvis skihop og langrend; meget gerne med en tegning der bl.a. illustrerer hvor trykket er størst (og hvorfor) inden afsættet i skihoppet. Mht langrend er det vel noget med at få fordelt trykket på skiene så man glider lettere ... eller hvad? HELP!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-08 14:04

For langrend er det let:
Her må skienes elatisitet være afpasset, så du stående på begge ski, har det hævede midterparti over sneen. Mens du må kunne presse midterpartiet ned, hvis du kun har vægten på én ski.
Skiene er konstrueret så kun for og bagende glider let, mens midterpartiet har friktion.

For skihop må du sætte af så sent som muligt, der hvor bakken ikke længere falder så meget,
så du får ekstra højde på din "kasteparabel".

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 04-11-08 14:15

Men er trykket højest lige dér før man sætter af? Og mindst på vej ned ad bakken?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-08 14:47

Ja, hvis bakken er konstrueret rigtig så den først har stigende hældning nedad,
men flader ud til sidst, og måske oven i købet slutter med at gå lidt opad.

Kender du Newtons 2. lov?
Står du stille er det du kalder trykket = tyngdekraften: F =m*g, hvor g er ca. 9,81 m/sec^2
dvs vejer du 70 kg trykker du ca 687 N (Newton) på stillestående underlag...

Falder du med stigende hastighed trykker du mindre: F = m *(g-ydotdot),
hvor ydotdot er din akceleration i lodret retning.
(ved frit fald er ydotdot = g og du er vægtløs).

Er bakken konstrueret rigtigt, så du falder mindre til sidst, og den oven i købet krummer opad,
får du ekstra tyngde ved afsættet; ydotdot regnet positiv nedad bliver negativ...

Beregningerne af ydotdot er ret komplicerede:
Proportionalt med hastigheden og stærkt afhængig af bakkens krumnung...

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 25 point
Dato : 04-11-08 16:26

Hvis det du skal bruge er en forklaring på trykket i afsættet, så mener jeg at forskellen ligger i friktionen mellem ski og sne. Som det bliver nævnt så er ideen i langrend at når du træder ned så kan du kun skabe en fremadgående kraft pga. friktionen mellem ski og sne. I normal friktionsteori er denne kraft direkte afhængig af trædetryk og friktion (F_fremad=friktion x F_tryk) så er det altså godt at have en stor kraft nedad, men også en stor friktion. Men hvis du trykker for meget vandret i forhold til hvad trædetryk og friktion tillader, så glider skien bare baglæns, hvilket er skidt, for så falder friktionen. I hvert fald hvis den opfører sig som normal friktion f.eks. i et bildæk. Og det tror jeg da jeg selv har prøvet at stå på ski.

Nu kan det også være der er tale som hydrodynamisk friktion, hvor areal og hastighed spiller ind. Jeg har hørt at når du kører på skøjter så kører du faktisk på et lag vand mellem is og skøjte pga. det store fladetryk, dvs. her bør denne regel spille ind. Men jeg mener ikke trykket er så stort i en ski.

I skihop vil jeg mene at der primært skal trædes nedad, for her vil jeg mene at friktionen mellem ski og sne bør være så lav som muligt for at få en så høj fart som muligt ned af bakken. Derfor vil du ikke kunne skabe ret megen kraft fremad. Den fremadgående bevægelse kommer af selve skibakken. Et tryk nedad vil give dig en højere parabel - du starter længere nede på den omvendte parabelbue.

I en tegning kan du illustrere det ved en vandret og lodret kraftkomposant. I langrend er den vandrette komposant større end i skihop.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-08 17:00

Hvis det er så simpelt at du bare skal sammenligne de lodrette kræfter i skihop og langrend,
så er de ved langrend, der jo foregår i fladt terræn, nogenlunde konstante tæt på tyngdekraften.
Mens de ved skihop varierer meget mere. Først når du akcelererer ned ad bakken er tyngdekraften reduceret, som jeg viste med formler. Senere før du forlader bakken vil kraften med høj hastighed og en konkav krumning opad blive meget større end din egen tyngdekraft.

Modsat de vandrette kræfter, der ved skihop hele tiden er meget små og mod bevægelsen,
mens de ved langrend hele tiden skifter fortegn: Du sætter af på én ski med en relativ stor friktion,
bagud i sneen, fremadrettet for skiløberen, efterfulgt af et glid på to ski med en mindre bagudrettet
kraft der minder om den fra skihoppet, men er mere konstant fordi de lodrette kræfter ikke varierer.

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 04-11-08 19:25

Hold da op, det må jeg nok sige. Jeg får strikket noget sammen. TAK!

Godkendelse af svar
Fra : louie2003

Dato : 04-11-08 19:27

Tak for svaret pedroso.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-11-08 19:58

Hvorfor er du så nærig at du giver kun 1 stjerne for det svar ? pedroso får kun 25point. Dårlig gjort når han bruger tid og kræfter på at hjælpe dig.
alimak

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-11-08 21:19

Jaja, æren af at blive tildelt points tæller vel lidt også. Jeg er alligevel uendelig langt fra at have tjent nok point til at vinde stakater

svendgiversen gav nu også nogle gode tips, man burde måske kunne fordele points'ene også.

Jeg er nu ikke så sikker på at kræfterne i langrend skifter fortegn, men lad nu bare louie tygge lidt på den så