/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mure i frostvejr
Fra : pedroso
Vist : 13202 gange
150 point
Dato : 02-11-08 21:09

Jeg er ved at mure en lav væg i nogle brosten (http://www.kandu.dk/Spg123648.aspx). Nu der er frostvejr om natten vil jeg gerne høre om man kan mure i al slags vejr, eller om der sker noget med cementens størkning når det f.eks. er frostvejr? Og hvor meget frost skal det være før det evt. bliver et problem?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 02-11-08 21:10

Nå, linket virkede ikke pga. parentesen: http://www.kandu.dk/Spg123648.aspx

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-11-08 21:28

Hej Pedroso.

Som vejret er endnu er det ikke noget stort problem, du kan med fordel afdække det du har muret senest med vintermåtte, eller bare en pressenning den første nat efter at du har muret det.
Det er især mens det endnu er meget fugtigt og indeholder meget vand det kan tage skade af frost.
Der må ikke opstå isdannelser i mørtlen, da den så ikke hærder ordentligt af.
Du kan også under arbejdet tilsætte lidt denatureret sprit til din mørtel - ca. 1 liter pr. 25 - 30 liter mørtel - det medfører at du kan mure ned til 3 - 4 graders frost uden at der sker noget.
Hvis du så afdækker dagens arbejde for natten så den første afhærdning kan foregå i beskyttet miljø så sker der ikke noget - den smule varme der dannes når afhærdning finder sted løser problemet når det er dækket af, og når det ikke bliver koldere end de der 3- 4 frostgrader.
Bare klø på inden det bliver rigtig vinter
held og lykke med det
Bennymanden

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-11-08 21:29

Jeg ville lægge en vintermåtte over hvis det er frost

mvh klaudi

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-11-08 21:36

Det er alt for fugtigt i vejret om dagen og frost om natten. Fugt om dagen er god nok da den forsinker hærdningen, men frost om natten er ikke godt. Kom noget sprit i den med vintermåtte er svær for det er svært at få få den til at dække det jhele med mindre det er et gulv el. lign.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-11-08 22:16

Experten (som er entrepenør) siger at frostvæske er løsningen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-11-08 22:42

Experten har muligvis ret (højst sandsynligt), jeg har understøget tag indvendig på det øverste loft( det uden isolering) i 4 graders forst,med sprit i, problemet er bare at det hærder for hurtigt. Jeg vil anbefale at du ikke bruger Rapid cement men basis den hærder langsommere. Put godt med sand i.
Nu ved jeg ikke hvor store dine fuger/sammenføjninger er , men har du tænkt på fliseklæb.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-11-08 15:50

Frostvæske - er det den slags man putter i sin køler? Stig54: Fugerne er visse steder 3 cm, men 1-2 er vel mest almindeligt. Jeg bruger Portland cement, den med den grønne stribe. Fliseklæb er vel ikke nødvendigt og er dyrere.

Kan man bruge f.eks. et tæppe som vintermåtte, eller er det noget specielt man skal købe?

Jeg tror godt jeg kan dække det af med en måtte, da jeg ikke murer så meget af gangen

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 150 point
Dato : 04-11-08 16:43

Enhver form for afdækning vil være til gavn - og så længe det ikke er koldere vil et stykke plastic med et tæppe ovenpå være rigtig godt - plasten holder på fugten og tæppet på varmen
Cementen er udmærket, der står "Standard Cement" på den - det er blot fordi mange bruger det som hedder "Rapid Cement" når det bliver koldere i vejret, den afhærder ca. 3 gange så hurtigt som "Standard" eller "Basis" som den også kaldes - men det er absolut ingen fordel når det er brosten du "murer" med, en langsom afhærdning giver en bedre vedhæftning på stenene, derfor er det også godt at plastic´en holder lidt på fugten.
Denatureret sprit er absolut lige så godt som frostvæske .....
Bennymanden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-11-08 18:21

Citat
Frostvæske - er det den slags man putter i sin køler?

Jep

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-08 21:20

Hvis du bruger basis cement med sprit i og dækker over med plast og et tæppe som beskrevet er det godt nok. Du kan også købe en vintermåtte i dit lokale byggemarked, det er det murerne bruger, det er isolering pakket ind i plastic.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-11-08 21:22

Super. Jeg er tilbøjelig til at give bennymanden points'ene, er det ok med jer andre?

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 04-11-08 21:26

Nej det skal jeg ikke tørre af på jer. Bennymanden kom først, selv om I andre var med til at uddybe. Og han får lige 50 ekstra for ekstrasvaret. Tak til alle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-08 21:29

Dette link er et murerne benytter

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=100&L=0

jeg søgte kun på - frostvejr - hvis det ikke er fyldestgørende, så prøv at kikke rundt på siderne

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-11-08 23:12

Jeg takker og bukker Pedroso
..... og ønsker dig held og lykke med dit murerarbejde, ud fra billederne at dømme så kommer det til at se fint ud. Vi kan jo samtidig håbe på at du får en rimelig periode inden det sætter i med så meget frost at det bliver et problem.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : K.L.R

Dato : 23-12-08 19:47

I dag er op muring banlyst i frostvejr da ingen produktsender hverken af sten eller mørtel vil give garanti hvis arbejdet udføres ved en dag temperatur på under +5 grader .

Jeg tror det har kostet dem for mange penge igennem tiden og så er det jo nemt bare at sige +5c for at være sikker .

Sprit må heller ikke længer tilsættes mørtel mere , da det hedder at arbejdet skal sikres mod vejrliget på en sådan måde at temperaturen ikke kommer under +5 grader .

At det så ikke er mere end to uger siden jeg selv stod og helte sprit i vores op murings mørtel efter mesters anvisning er en helt anden sag ......

Men et par gode råd til opmuring i perioder med nattefrost kan jeg godt give .

Dæk ned som beskrevet før , og mur aldrig hvis nat temperaturen er sat til at gå under -5c
De -5 er en god grund regel , også med tilsat sprit ! . Temperatur på laver end -5 er ganske enkelt umulige af dække af imod .

Mur aldrig facade med færdig fuge ! , kræs ud og fuge sener .
Mur KUN med helt tørre sten da de skal kunne optage en stor del af vandet inden frosten sætter ind . Vådesten = kaos ! og nedtagning af mur ..............
Op muring til indvendig vandskuring puds o.s.v kan nemt udføres ned til en natte frost på max -5c men igen er tørre sten et rigtig god ide .
Undgå så vidt muligt at opmure frit ståene 1/2 stens væge da frosten har det med at være ekstra hårde ved dem . (Kulde påvirkning fra begge sider)

Men nummer et er INGEN NYT MURVÆRK I VINTER MÅDERNE ! lav evt noget indendørs :)

Frost påvirket murværk opnår aldrig den tilsigte styrke på grund af den uens op hærdning .
Ved brug af receptmørtel bort falder alt garanti fra produksenten , hvilket de sidste år har vist sig at rigtig god at have . . . .