/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Antenne?
Fra : bsorensenas
Vist : 655 gange
100 point
Dato : 01-11-08 15:51

Skal man bruge en almindelig antenne til DABradio, eller måske ingen antenne?
Det er muligvis et dumt spørgsmål.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-11-08 16:05

Du skal bruge antenne, det giver en bedre lyd. Jeg er ikke klar over hvor lang antennen skal være. Det eneste jeg ved er, at en FM antenne skal være 72 cm.

Kommentar
Fra : bsorensenas

Dato : 01-11-08 16:44

Tak granner01, det er altid noget. Er der andre bud?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-08 16:47

http://www.dabradio.dk/

Her finder di info om dab radio

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-08 16:50

Citat
Kan jeg bruge samme antenne som FM?

Nej, DAB-radio sender på andre frekvensbånd end FM. Hvis ikke du kan modtage signalet med radioens indbyggede antenne, skal du købe en speciel DAB-antenne og rette den mod den bedste sender.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-08 16:52

Her kan du næsten få svar på alt om digital radio

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=128156

osv osv osv osv osv i al uendelighed.
Der står bl.a at en vhf antenne kan bruges, den til kanal 5 - 12.

Accepteret svar
Fra : vvdriver

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-08 18:48

Som udgangspunkt,nej ingen antenne til DAB kanalerne.
Jeg har 3 stk.
En lille transportabel radio med dab, Fm
En i stuen stor model, også med dab og Fm, ingen af disse bruger antenne til dab.
En autoradio, som også har dab,den skal have monteret en special antenne for at modtage dab kanaler, alm.radioantenne for FM.

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 01-11-08 19:06

Tak for svaret vvdriver.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-08 19:11

Citat
Som udgangspunkt,nej ingen antenne til DAB kanalerne

Sikke noget vrøvl

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-11-08 19:37

Citat
Sikke noget vrøvl

Det vil jeg da os sige, min DAB'er siger ski ikke noget hvis ikke antennen er foldet ud

mvh klaudi

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 01-11-08 22:37

Til Teil og Klaudi.
Det er ikke noget vrøvl.
Da jeg så spørgsmålet,gik jeg hen og skubbede antennen ned på den lille dab radio, den spillede stadigt 100% klar,hørte Oline.
Den jeg har i stuen,er der ingen antenne til,hører dagligt DanskTop på den,skal jeg modtage Fm,skal jeg sætte en antenne til.
For kort tid siden fik jeg min autoradio en JVC med dab stjålet, da jeg monterede en ny kunne den kun modtage Fm stationer.Da jeg så satte en dab antenne til radioen modtater den DAB kanalerne.
Jeg ved ikke hvad alle jeres link førte hen, men dette her er fakta,hvad enten i kan lide det eller ej.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-11-08 08:22

Nå nå, alle jeres link!
Som jeg skrev, siger min DAB ikke noget hvis ikke antennen er foldet ud,
det så fakta enten du kan lide det eller ej

mvh klaudi