/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
høns
Fra : vombatsi
Vist : 1134 gange
100 point
Dato : 30-10-08 12:48

Jeg har indskrænket min hønsegård til omkring 15 kvadratmeter (så jeg kan have den permanent overdækket), men nu har jeg fået er problem med beskidte æg.
Jeg har kun fire høns, men de holder jorden helt sort og det gør så at de sviner æggene til.
Jeg har spredt meget halm i gården (og i huset), giver masser af grønt - og alligevel er gården mudret og æggene beskidte.
Nogen gode råd?
vh vombatsi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-08 12:57

Nogle rene reder til æglægning må da kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 13:14

Spred småsten (ærtesten )n hav en bunke liggened som du spreder af jævnligt

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-08 13:23

De har da en ren rede inde i huset, men det forhindre ikke at de har mudder på fødderne når de går derind.
Og det med småsten kan jeg slet ikke se mig ud af - 15 m2 mudderjord er altså rigtigt meget - og jeg har ikke en trailer
vh vombatsi

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 30-10-08 13:32
Kommentar
Fra : Højris

Dato : 30-10-08 13:36

Jammen så giv dog hønsene gummistøvler på og hav et par hjemme sutter stående til indendørs brug.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 13:41

Citat
Og det med småsten kan jeg slet ikke se mig ud af - 15 m2 mudderjord er altså rigtigt meget - og jeg har ikke en trailer
Har du hørt om en vognmand ? man tager telefonen ringer efter en som så henter det i en grusgrav el.og bringer det lige til dig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 13:44

Citat
så jeg kan have den permanent overdækket)
måske du sku have noget der var regntæt så ,siden det kan blive så meget mudder

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-08 14:11

Jeg HADER når nogen bliver gnavne her hvis man ikke lige klapper i hænderne over deres forslag, Sunovich.
Jeg ville bare gerne have et råd som jeg evt kunne bruge

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 100 point
Dato : 30-10-08 14:43

Nu ligger det i høns natur at skrabe og rode rundt!
Det er nemt at vaske æg af med vand!
Du kan dræne din hønsegård, og lægge et tykt lag grus der kan trække vandet!
Du vil på et tidspunkt også opleve, at der er lort på æggene og det skal jo også vaskes af!
Når det nu drejer sig om 3 til 4 æg i døgnet så er det vel ikke så slemt endda?
Friske æg er godt!
MVH
MV

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-08 15:17

Tak for svaret modersvilje.
- og ja friske æg er godt og rene æg endnu bedre
vombatsi

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 30-10-08 15:21

Hvad var der nu galt med gummistøvler. ?

Kommentar
Fra : BørgeNordfyn

Dato : 06-02-12 16:17

Kan kun give ret i det med masser af grus. Det bruger jeg og så spåner i hønsehuset og halm i rederne. Husk at spånerne skal være fri for lim m.m.
Det til heste er fint og ikke for dyrt.
Og jeg forstår dig godt. Æggene skal være rene da de bestemt IKKE må vaskes i vand.
Højst gnubbes lidt med en fugtig klud.
Æggeskallen er porøs, så vandet kan trænge ind og det tager bakterier m.m. med ind i æget.
Hilsen Børge.