/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
affotografere dias?
Fra : kommen
Vist : 2366 gange
100 point
Dato : 29-10-08 17:19

Hej.
Har en masse dias i rammer, som vi i gamle dage så på v.hj.a. projektor og et stort lærred.

Ville meget gerne have dem over på computeren, men helst undgå at investere i en special scanner til formålet.

Er der nogle der ved, om det er muligt at fotografere (med et almindeligt digitalt lommekamera?) alle de dias, når de er projekteret på lærredet (altså 1 ad gangen, naturligvis)?? Har nogen prøvet det?

Lurede på, om det ikke var både billigere og hurtigere end at investere i endnu en scanner (har 2 alm. i forvejen...).
Hvorfor prøver jeg det så ikke bare? - kan ikke, fordi jeg ikke ejer et digitalkamera endnu, men vil købe et, som IKKE kun skal bruges til lige det formål.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-08 17:57

Køb en dias-scanner i stedet.....

Det er den eneste måde du får noget brugbart ud af billederne...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-10-08 18:12

Min diasscanner er en HP flatbed scanner 3700, der nu er udgået. Scanneren kunne scanne både billeder, tekst samt negativer og dias. Og det er nemt nok.
HP må have andre scannere der kan scanne negativer og dias.

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 29-10-08 18:16

Helt enig med Refi. Du skriver, at du har masser af dias. Det betyder, at du får value for money ved at købe en god en. Hvis det kun er nogle få det drejer sig om, er der firmaer,der gør det.
Aldi har solgt Plustek scannere ganske billigt.Du kan måske finde en brugt. De angiver en tårnhøj opløsning, men den holder ikke i test. I den opløsning de reelt klarer (vistnok omkring 2000 dpi) laver de vist et udmærket job - og leveres nogle gange med silverfast software, som skulle være kræs.
Plustek'en har en svaghed - der er ikke optisk støv/ridsefjerner. Er alle dine dias i perfekt stand betyder det mindre, men hvis du skal ind manuelt at rette ridser mm på ret mange dias - så ved du hvad du skal bruge de lange vinteraftner til.
Jeg har en Nikon Coolscan V. Støv/ridsefjerneren er fantastisk effektiv. Dias som jeg burde have smidt ud p gr a. ridser for længe siden, bliver pludseligt bliver seværdige

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 29-10-08 18:19

Til Granners bemærkning om flatbed scannere - jeg startedemed en HP flatbed - og fik billeder ind på pc'en. Kvalitetsmæssigt og facilitetsmæssigt er der imidlertid himmelvid forskel på det og en dedikeret filmscanner

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 29-10-08 18:33

gertfthomsen. Ja, det samme har jeg læst mig frem til på nettet.

Er der slet ingen, der har prøvet den metode, jeg foreslog??

Foreløbig tak for de gode svar...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-08 18:45

Jo jeg har prøvet at fotografere dias på lærredet,
det er ringere end hvad som helst andet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-08 18:46

canon har en udmærket flatbed scanner
til film

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-10-08 18:54

Har en canonscan 4400f til ca Kr. 700,00 som jeg scannet ca 1000 diasbilleder ind på, og er absolut tilfreds med den. Softwaren er sådan set ogso OK, selvom den er lidt spøjs.
Læg lige mærke til hvor lang tid de er om at scanne. På min tog det Ca. 5 min at scanne 4 stk. ind, hvilket jeg syntes lige er i overkanten.

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-08 18:58

Citat
På min tog det Ca. 5 min at scanne 4 stk. ind, hvilket jeg syntes lige er i overkanten.

Det kan bl.a. skyldes for lidt ram

Medfølgende software til canon, archsoft går jeg ud fra, er spøjs lidt stenalderagtig.
Jeg bruger i stedet PhotoFiltre http://www.pcworld.dk/download/13/1389

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 29-10-08 19:06

I gamle dagekunne man købe et bælgudstyr til spejlrefleks kameraer til affotografering af dias. (altså analog til analog) Det har jeg arbejdet med. Du kan formentlig bygge sådan et som en kasse i sort pap og så sætte dias deri. MAnge nye kameraer kan jo gå så tæt på, at 24*36 mm fylder billedet. Tilbage vil så være det problem jeg havde: det eneste der gav ordentlige farver og jævn belysning på kopien var et let jævnt skydække! ethvert forsøg med kunstlys eller blitz blev noget hø! Jeg tror faktisk jeg har affotograferings bælgen liggende et eller andet sted - så sig til hvis du vil låne/købe den

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-10-08 19:55

Har også prøvet at affotografere som du foreslår. Det blev noget lort. (Pardon my French)
sønder

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-08 20:14

Den linse, som sidder i et almindeligt digitalkamera giver ikke gode billeder til affotogafering af dias.

Måske kan det hjælpe at bruge en stærk lyskilde og bænde linsen meget af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-10-08 20:41

Bor du på østsiden af storebælt, så kan vi nok finde en løsning, da jeg har sådanne scannere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-08 21:01

severino, tror du ikke de fungerer på vestsiden ?

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 29-10-08 22:28
Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 29-10-08 22:30

U_P_S

---

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 29-10-08 22:32

Ellers har jeg en GAMMEL ''hånd-scanner'' ``? LOL
du må få GRATIS___

xxx

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-10-08 08:59

Affoto fra lærred en ikke godt, det giver paralakseforskydning og skæv lysfordeling, og det at du først forstørrer et billede, og derefter affotograferer det giver et dårligt resultat. Forsatsen som gertthomsen omtaler er en god ide, hvis man holder cameraet op mod en jævn lyskilde(overskyet himmel f.eks, giver et blødt og ensartet lys). Det bedtse vil være en scanner. Jeg bruger en 4 år gammel HP scanner med diasforsats(lyskilde)den kan scanne 4 dias ad gangen.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 30-10-08 16:16

Mange tak til alle for de gode indlæg.

Kan godt se, at det snerper hen mod en scanner.
Kommer da lige i tanke om, at jeg har en HP ScanJet 5200 stående dybt nede i kælderen.. og lurede så på, om jeg skulle grave den frem - eller har en ScanJet absolut INTET at gøre med en flatbed scanner (som omtalt af granner01)??

Alternativt kan man købe et digitalkamera, hvor man kan skifte linsen? Eller bliver det så et spejlrefleks, som vejer 100 kg og koster 10 bondegårde?
Så måske nok billigere at købe en brugt scanner til formålet!

P.S. kan man fordele point?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 16:35

Det skal være en DIAS scanner....

Det er den HP IKKE

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-10-08 17:37

Citat
Så måske nok billigere at købe en brugt scanner til formålet

Hvorfor dog det, en ny koster under 1.000 Kr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-10-08 18:00

KJ
Man kan da godt lave rimlige gode billeder, ved at affotografere fra skærm, man skal bare ikke blæse det op til en rigtig stor størrelse, for så får du det problem du taler om. - Du skal ned i A4 størrelse på et stykke rent hvidt papir, så bliver de brugbare, men skal de bruges til at lave forstørelser af senere, så vil en rigtig god inscanning være sagen.

TEIL
Citat
severino, tror du ikke de fungerer på vestsiden ?

NEJ for jeg har hørt at der derovre skulle være klumper i strømmen!

KLAMIGEN
Har du da ikke dem mindre. Jeg har da en ganske lille fingescanner, som kan læse fingeraftryk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-10-08 18:17

Citat
NEJ for jeg har hørt at der derovre skulle være klumper i strømmen!

De bruger klumpefilter.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 30-10-08 22:18

A-pro-po Klumper, så har de et par oppe i Hirtshals, på Nordsø Akvariet "Klumpfiskene", så noget er der gået i fisk over there

Kommentar
Fra : kj

Dato : 31-10-08 09:00

Til Severino.
Med min uddannelse(fotograf), er dit forslag om affoto fra et stykke papir ikke godt nok.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 31-10-08 14:16

Tusind tak til ALLE for jeres indlæg.
Ville egentlig gerne dele pointene ud, men det kan man åbenbart ikke, så Severino: du har gjort en ihærdig indsats for sagen - du er "den heldige vinder"...
Mvh

Godkendelse af svar
Fra : kommen

Dato : 31-10-08 14:18

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : pvirkus

Dato : 20-02-09 03:15

Den lette løsning til scanning af dias og negativer:

Vi tilbyder alle typer scanninger af dias, negativer, film i ruller, foto, hele albums etc. og priserne begynder fra DKK 0,99 pr. billede.

Scanningen sker i vores søsterselskab i Nord Afrika - vi garanterer for sikkerheden og leverer et professionel scanning. Sendes dine billeder med PostDanmark som en rekommanderet pakke - så løber man ingen risiko. Er pakken først i vores varetægt så håndteres denne ikke af andre – dvs. at vi leverer billederne i egne biler til vores søsterselskab og når vi sender billederne retur sker dette også som rekommanderet pakke.

Prisen ligger på et niveau, hvor de fleste vil sige, at det ikke længere kan betale sig, at man selv kaster sig ud i et projekt med at scanne billeder i større mængder.

Læs mere om løsningen på www.scanpixel.dk

Med venlig hilsen
Preben Virkus