/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
er mundtlig tilsagn gældende?
Fra : kaboella
Vist : 1970 gange
20 point
Dato : 29-10-08 09:02

Jeg har søgt job som sekretær i Holbæk kommune d. 22 august 2008, til omgående besættelse.
Jeg blev glad da jeg pr. telefon fik at vide at jeg havde fået jobbet.
Men glæden blev til vrede, skuffelse og frustration.......
Det har været umuligt at få gang i kontraktskrivning og at få at vide hvornår jeg skal starte.

Arbejdsgangen skulle være at min chefs overordnede skulle sørge for kontraktskrivning m.m.
Kan det virkelig være i orden at behandle folk på den måde?

mit spørgsmål er om mundtlig tilsagn er gældende........og hvad skal og kan jeg videre foretage mig i den situation?

Venlig hilsen Kaboella

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-10-08 09:06

Har du kontaktet din fagforening?

Kommentar
Fra : kaboella

Dato : 29-10-08 09:12

Da jeg er førtidspensionist er jeg ikke i fagforening. Jobbet jeg har søgt er på 5 timer om ugen.

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 29-10-08 09:13

Det er således at en aftale er en aftale også hvis den er mundtlig, men problemet er kan du bevise at der blev givet et mundtligt tilsagn?

Ellers er der vel kun en ting at gøre gem skuffelsen tag det fra den "humoristiske" side det er vel ikke perfekt for det forhåbentligt kommende samarbejde og arbejdsmiljø - hvis du fremstår som en hystade etc,

Jeg ville tage kontakt foreslå at jeg lige kan kikke indenfor og så joke lidt med det - så vil jeg tro at det glider lidt nemmere

Kommentar
Fra : kaboella

Dato : 29-10-08 09:20

Nu er det sådan at min chef åbenbart har en konflikt med sin egen chef(som skal kontakte mig), min chef er nu sygemeldt og har fat i sin tillidsmand om dette..Det er faktisk noget værre rod.
Men hvis enden på det bliver at jeg ikke har jobbet........så går jeg videre med det.
Hystade eller ej.
Det betyder rigtig meget for mig!

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 29-10-08 10:25

Hvis det glipper så er det helt rigtigt at gå videre med det - vi kunne ikke blive mere enige.

Det jeg mener er at, man skal ikke brænde broerne før man er kommet over dem - eller de er lukkede for en.

Det lød måske lidt dumt men meningen kan vel følges

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 20 point
Dato : 29-10-08 10:25

Problemet lyder til at være at du har fået tilsagn fra en der ikke har kompetance til at give et sådanne.

Med andre ord han har lovet noget på andres vegne.

Mit råd er at du kontakter kommunens personalekontor og spørger dem hvordan du skal forholde dig og hvis de ikke kan svare så blive henvist til den person der har ansvaret for din eventuelle ansættelse.

Derudover så er det også et forsøg værd at prøve at kontakte den fagforening der dækker det område du skal arbejde under. Rigtigt mange fagforeninger er villige til at give et godt råd når også andre end deres medlemmer er kommet i knibe.

Alternativet er høfligt at vente og kontakte arbejdspladsen en gang om ugen.

VH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-08 10:26

Citat
Men hvis enden på det bliver at jeg ikke har jobbet........så går jeg videre med det.
Hystade eller ej.
Det betyder rigtig meget for mig!

Så er der jo ingen grund til at spørge - du har jo besluttet dig...

Citat
mit spørgsmål er om mundtlig tilsagn er gældende

JA...

Men DU står med bevisbyrden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-08 11:59

Ja mundtlige tilsagn gælder .
Men med nye job har både arbejdstager og arbejdsgiver fortrydelsesret.
Dvs at man kan fyres inden man er begyndt.
Populært kaldes det prøveperiode.

Kommentar
Fra : kaboella

Dato : 29-10-08 13:09

Tusind Tak for alle de gode råd........

Jeg har - siden jeg "fik" jobbet, kontaktet min chef 1 gang om ugen, hun vil nu kontakte mig i næste uge, har hun sagt. Jeg vil også kontakte personalekontoret i kommunen for at høre hvordan jeg stiller mig i den situation.
Hvis ikke de har en løsning vil jeg kontakte HK

Så er det lige hvordan jeg bærer mig ad med at bevise at jeg fik et mundtlig tilsagn.......??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-08 13:25

Citat
Så er det lige hvordan jeg bærer mig ad med at bevise at jeg fik et mundtlig tilsagn.......??

Ja - det er det nemlig - det er næsten umuligt....

Godkendelse af svar
Fra : kaboella

Dato : 29-10-08 13:30

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Det var en rigtig godt svar.......jeg havde slet ikke selv tænkt på det...Nok fordi jeg ikke er "almindelig" lønmodtager

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 04:22

Puhha, det er bestemt ikke en rar oplevelse. Har en ide om hvordan det føles; Jeg prøvede det ved Lidl for ca. 1 år siden og min mand for ca. 1 uge siden ved et rengøringsselskab. Man bliver så uendelig skuffet. Jeg er virkelig ked af det på dine vegne - jeg håber det hele løser sig for dig Det ville være lidt rart, hvis det lykkedes nogen, at give sådan nogle arbejdsgivere "et rap over fingrene". Lad os endelig vide om det lykkedes