/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
intern/ekstern ip
Fra : alfa
Vist : 488 gange
100 point
Dato : 19-03-03 11:20

Hvad er en ekstern/intern ip?
Når jeg går ned i start--->kør--->winipcfg, kommer der en ip-adresse op, men er forskellig fra den jeg finder her: højreklikker på "andre computere" på skrivebordet i win98 i tcp/ip indstillinger, her har jeg en anden ip adresse, hvorfor???
og hvilken egenskab har en undernetmaske og en standardgateway???

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 19-03-03 11:45

Hej Alfa;

Når du bruger WINIPCFG kan du se navnet på dit netkort. F.eks. 3Com 905C-TX. Her kan du samtidig se den IP adresse kortet har "lige her og nu". Såfremt du kører/tidliger har kørt med modem vil du mange gange også få præsenteret en PPP-protokol som intet har med ovenstående at gøre - til gengæld kan det forvirre!

Funktionen med Undernetmaske kan jeg ikke forklare kort, men du kan f.eks. kiugge forbi på http://www.tekweb.dk og her søger efter IP. Der ligger en kort beskrivelse, som med eksempler giver et godt indblik i det.

Standardgateway er den adresse du bruger for, at kunne komme videre ud i "den store verden". Har man f.eks. flere PCer koblet sammen hjemme via en router, så er routeren ens standardgateway.

Hvis du vil have et sxamlet overblik over de adresser der bliver brugt, så kan WINIPCFG foldes ud, så du kan se mere om de enkelte adresser der bruges.

Håber dette gav dig bare en lille idé omkring tingene.

/MVH Smitty

Accepteret svar
Fra : Ballbreaker

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-03 13:35

Netmasken er en bitmaske der bliver burgt til at regne ud om en given IP adresse er på ens eget netværk, eller om data til den givne IP adresse skal sendes igennem standart gateway.

Altså, IP adresser er binære tal. Skrevet i to-tals systemet. For at regne ovenstående ud, gør man brug af boolsk algebra. En måde at regne på.

Man skriver både sin netmaske op binært, og sin ip adresse op binært oven over hinanden.
Så tager man dem ciffer for ciffer og sammenligner. Reglen for den sammeligning man bruger her kaldes en AND. Det betyder at hvis det samme ciffer i begge tal er 0, bliver resultatet et nul. Er den ene eller den anden et nul, bliver det et nul. Kun når begge cifre er et 1'tal, bliver resultatet 1.

På den måde får man ens egen netværks adresse ud af det. Kort fortalt, hvis man har en ip adresse der består af 4 tal, samt en netmaske på 255.255.255.0, så er ens netværks adresse de 3 første tal.

Skal man sende en IP data pakke, ser man på ens egen IP adresse, laver ovenstående sammenligning, og får en netværks adresse ud af det. Det samme gør man med modtagerens IP adresse. Så sammenligner man de 2 netværks adresser. Er de ens, sender man datapakken til modtageren uden at gå igennem standart gateway. Er de derimod forskellige, bliver datapakken sendt til standart gateway.

Standart gateway er altså en "dims" på ens netværk, der ved hvordan man kommer frem til modtagerens netværks adresse.

//Jesper

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 02-04-03 09:52

Tak for svaret Ballbreaker.