/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Er connection.close nødvendig?
Fra : Harlekin
Vist : 738 gange
120 point
Dato : 19-03-03 10:14

Er det nødvendigt, i sin ASP kode, at lukke et ADO connection objekt (eller recordset for den sags skyld) før man fjerner det fra hukommelsen?

Normalt bruger jeg:
oConn.open
'noget kode
oConn.close
set oConn = nothing

Men er det i virkeligheden ikke fint nok at springe oConn.close over, og bare slette objektet fra hukommelsen? Forbindelsen til databasen bliver vel lukket når man sletter objektet...

Hvis der er nogen der mener det er et problem, må de gerne poste et link der understøtter deres teori. Gerne fra MS

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 19-03-03 10:20

Ja - du kan ikke sætte det til nothing mens det er åbent.

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 19-03-03 10:25

Koden fungerer da fint uden - kan du uddybe dit svar om hvorfor man ikke kan?

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 19-03-03 10:33

Det er i hvert fald dårlig skik. Hvorfor vil du springe den over ?

Mvh
sMorch

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 19-03-03 14:26

hvis det er unødvendig kode, så er det da spild at skrive det....
spørgsmålet er vel om ikke man lige så godt kan spare den linie, hvis man alligevel ikke skan bruge den connection igen, på siden - og det ikke har negative konsekvenser.

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 19-03-03 14:49

Det er for at frigøre de server resourcer du har lagt beslag på, ved at oprette et objekt og ved at åbne en forbindelse, der skal frigøres.

Den sikre måde at gøre det på er ved at lukke forbindelsen og derefter sætte objektet til nothing.
På den måde er man sikker på at resourcerne er frigivet. Det er ikke så meget af hensyn til dit script, men af hensyn til andre processer på serveren, og er du ikke alene om at bruge serveren, er det med til at nedsætte svartiderne for de andre brugere.

Men hvis det virker og du ikke "gider" skríve linien, så er det jo sådan det er.

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 20-03-03 07:40

Det er jo ikke fordi jeg ikke gider skrive .close
Jeg ønsker at få afklaret, og dokumenteret om det gør en forskel.

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 120 point
Dato : 21-03-03 12:28

Du kan jo risikere at connection til sidst er åbnet så mange gange at der fremkommer fejl på siden.
Du forlader vel heller ikke dit eller andres hjem uden at lukke døren efter dig?
Lis

Godkendelse af svar
Fra : Harlekin

Dato : 01-04-05 17:10

Tak for svaret LisBJensen.