/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparation af puds på kalket hus
Fra : Tinamj
Vist : 2965 gange
100 point
Dato : 18-03-03 16:24

Jeg har et hus, der er pudset og kalket. Når jeg (prøver på) at reparere pudsen før kalkning, så falder det meste på jorden igen, og lykkes det at få det til at blive hængende på muren, så binder det meget dårligt og falder hurtigt af igen.

Er der nogen der ved, hvordan man får pudset til at blive hængende, hvilke produkter man skal bruge osv. for at få et godt resultat? Jeg tænker ikke på kalkningen, men udelukkende på reparationen af pudslaget.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 18-03-03 16:28

Hvad ER underlaget?
Gasbeton?
husk at "sjaske" godt med vand på underlaget.
Og (lidt afhængig af underlag) vil jeg bruge alm. bakkemørtel, blandet 1:10

/EazyOne

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 18-03-03 16:29

Hej jeg tror at du skal tag og skrabe alt det løse af så meget som muligt og så lave en ny blanding bare lidt stærkere, men du skal vente til frosten er helt ovre det kan også have indflydelse.
hilsen fjordglimt

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 16:39

en blanding 1:9 - 1:10 er helt fint.!

du skal smøre et ganske tyndt lag på først med en spandske eller trækbrædt afhængig af hvor stort et område det er. lad det tørre lidt og herefter kan du smøre så tykt lag på du vil uden det falder af..!

jeg vil også tilslutte mig en alm. bakkemørtel. blandet med alm. aalborg beton. brun pose á 40kg ca. 65kr posen.

Husk en radio det hjælper altid

God arbejdslyst

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 18-03-03 16:58

Hej eazyOne.

Ja det er rigtig der findes ikke noget bedre end Ålborg beton, men du skal godt nok huske at vaske det godt af med en kalkbøste det er det bedste at bruge.
GOD ARBEJDSLYST.
Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : Tinamj

Dato : 18-03-03 17:08

Underlaget er gasbeton. Jeg kalker ikke i frostvejr, som regel i maj-juni måned. Jeg sjasker vand på først, og skraber forinden alt løst puds af, men det falder ALLIGEVEL af, det meste af det.

Jeg har hørt om noget, der hedder murbinder eller sådan noget, der skulle få mørtelen til at binde bedre, hvis det smøres på først, er der nogen, der ved, hvad det er?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 17:13

Har du prøvet som jeg skrev..? for så falder det ikke af..!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 17:15

du kan også kaste ud først det hjælper også til at det hænger bedre fast så får du en mere rug overflade at arbejde med

Kaste ud: bland en MEGET tynd mørtel og kast det ud over det sted som skal pudses men en murske. lad det tørre og så kan du smøre på..!

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 18-03-03 17:19

ja der er noget der hedder murbinder prøv og henvend dig på savværket eller beton eller teglværker butikker de ved det helt nøjagtig.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : Tinamj

Dato : 18-03-03 17:20

Hej Solgaard

Nej, jeg har naturlige årsager ikke afprøvet dit råd endnu - men det vil jeg da gøre, det lyder som det mest brugbare, der hidtil er kommet - mange tak for det!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 17:23

jo tak

du ka godt prøve og høre men vi har aldrig brugt noget til at få det til at binde bedre andet end mørtel og cement og det holder endnu..!

Bor du i trekantsområdet..? så skal jeg da lige komme og vise hvordan..!

Solgaard.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 18-03-03 17:30

ja hej Solgaard det er rigtignok det med cementen men der er nogen gange så hjælper det altså bare ikke og så er der kun det andet der hjælper først vi havde en af vores venner der havde det samme problem og deres hus var også af gasbeton men så var der det at deres søn kom i murerlære og der fik han at vide at det kunne hjæpe og det har det, det er 2 år siden det blev lavet og der har ikke været problemer det sted mere, men når der så kommer et nyt sted gør de nøjagtig det samme igen.

Hej Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 17:34

jamen jeg betvivler dig heller ikke jeg har bare aldrig selv haft brug for at bruge det og har da efterhånden pudset en del

Mvh

Solgaard.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 17:38

jamen hvis du vil prøve det kan jeg oplyse at det hedder i hvert fald et af produkterne

skalflex beto-kalkbinder

Solgaard..

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 17:40

her er en side om det

http://www.skalflex.dk/show.asp?ID=98

Solgaard.

ikke for at stjæle i andres forslag..! men der blev spurgt hvad det var..

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 18-03-03 17:42

hej Sogaard
det må du undskylde det var ikke sådan ment, jeg ved godt at det er ikke helt normalt jeg ved ikke hvad de gjorde ved nogle af husene engang jeg tror at det var noget billigt noget de brugte engang imellem je siger selvfølgelig at sådan var det heldigvis ikke alle steder og det kunne jo også være fordi de måske ikke havde råd til det. Undskyld endnu engang jeg var ikke ude på at fornærme dig.

HEJ fjordglimt

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 17:48

Hej fjordglimt

nej nej du skal ikke undskylde...!

det er da mig der undskylder hvis jeg har ført en fornærmet tone for det var overhovedet ikke meningen..!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 18-03-03 17:55

Hej igen det gjorde du heller ikke, jeg kan godt li at der er en diskusion engang imellem for jeg vil selv også gerne have at vide hvis jeg gjorde en fejl eller sagde noget forkert at man så kan skrive sammen uden at man bliver fornærmet det har du også andre stder her på kan du ikke ?, men det vil vi ikke diskutere her. Du er tilgivet. HEJ

Mvh fjordglimt

Ps du må undskylde at jeg skrv dit navn forkert.

Kommentar
Fra : Tinamj

Dato : 18-03-03 17:57

Jeg takker mange gange for jeres råd - jeg er sikker på, at det nu vil gå bedre i år end før!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 18:00

pyt skidt med det det er der så mange der gør..

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 18:03

ja det må vi da håbe..!

Held og lykke med arbejdet

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 18-03-03 18:06

Ja HELD OG LYKKE MED ARBEJDET
GOD ARBEJDSLYST

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 18-03-03 20:26

Tinamj, når du skriver ...blive hængende... går jeg ud fra det selve pudsearbejdet der giver problemer. Det puds som bliver påført med succes, holder det?
Når man pudser, har man en vis tilbøjelighed til lige at gøre mørtelblandingen ekstra god, med lidt ekstra cement. Hvis du f.eks. bruger en færdigblandet mørtel, så overhold nøje brugsanvisningen - Murcem er nok den billigste, men, men, en pudsemørtel som bare holder i årevis er kalkmørtel. Den kan du bestille til levering f.eks. her: http://www.scokalk.dk/mortel_prod_.htm
Denne binder har jeg gode erfaringer med:
http://www.gravquick.dk/GoerDetSelv/Betokem3/betoflex.htm

Held lykke
dk93

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 20:57

der er da også kalk i bakkemørtel...

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-03-03 22:48

Hej igen.

Har du fået pudset noget murværk..?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 25-03-03 10:14

Det er ellers ved at være en god tid til det - ikke for varmt og INGEN nattefrost.

M.h.t. Tinamj's projekt, kan det være lidt svært at give det helt perfekte råd uden at have set det.
Her tænker jeg selvfølgelig først og fremmest på om det er nødvendig med bindemiddel.

Solgaard, lige en lille orientering: Kalkmørtel som jeg foreslår, indeholder IKKE cement. Det er en udpræget misforståelse, at pudsemateriale skal være stærk som bare det. Det aller, aller vigtigste er en god vedhæftning og en færdig overflade der kan arbejde, alt efter vejrliget. Cement, og jo mere man komme i, jo "stærkere" og skrøbeligere overflade. Kalk binder også bedre på ren kalkmørtel, da det er identiske produkter.

Men som sagt er det svært at komme med et 100% råd. Det bedste ville selvfølgelig være hvis en murer lige synede muren.

mv
dk93

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-03-03 12:09

jeg er udemærket klar over at der ikke er cement i bakkemørtel. det her jeg heller ikke skrevet at der var jeg skrev derimod at der var KALK i bakkemørtel..!
selvfølgelig kan de godt pudse det i ren bakkemørtel men nej det det vil jeg i hvert fald ikke råde dem til..! så hellere en mildere blanding 1:11-12 stykker men ikk ren mørtel.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 25-03-03 15:40

Jeg ville også anbefale Solgaards råd.

En alm. bakkemørtel UDEN cement, kan man godt pudse med, men:
1. Det er nemmere med en smule cement iblandet.
2. måske vigtigst: Uden cement, har den færdig pudsede væg større tendens til at suge fugt, og derved give misfavninger, og STORE chancer for at pudset frost-sprænger til vinter!.(hvis vi sføli taler udendørs!!)

/EazyOne

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 25-03-03 16:13

solgaard, rolig, rolig. Er du ikke lidt nem at tænde. fjordglimt, var jo også helt nervøs for at have fornærmet dig.
Jeg betvivler ikke din viden om mørtel. Som jeg skrev er det lidt svært at vejlede, uden at have vurderet murens tilstand.
Nu er jeg jo ikke en helt novice på området, da jeg i mit arbejdsliv har pudset utallige mure, og kalkmørtel eller bakkemørtel, som det også kaldes, er helt afgjort at foretrække uden cement HVIS den mur der skal pudses ikke er i for god stand, hvilket vi jo ikke ved om Tinamj's er. Selvfølgelig kræver det efterbehandling - helst kalk.
EazyOne, kalkmørtel bliver lige så stærk alene, eller med cement i. Uden cement tager det et halvårstid.

Faktum er, som jeg har skrevet flere gange, få en murer til at vurdere murens kvalitet og se på hvad der er bedst at pudse med.

mv
dk93

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-03-03 18:45

undskyld hvis jeg lyder sur men det er jeg altså IKKE

Jeg vil også holde på at puds helt uden cement altid vil være langt mere porøs.. og som spørgsm¨ålet lyder er det et pudset og kalket hus så det skal nok kalkes

men nå vi kan jo se tinamj overhovedet vender tilbage måsker hun har glemt os

Hygge

Solgaard

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 25-03-03 19:08

Ja Hej.

Jeg kan se at der fortsat er debat igang jeg vil også lige sige som DK 93 ta og lad en mure se på det og lad os så håbe at vi høre fra tinamj for at høre resultatet.

HEJ MED JER

fra fjordglimt

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 25-03-03 19:09

Okey, dokey solgaard
Ja, det er lidt sparsomme oplysninger at gå efter. Jeg putter det her spm. i "hi" indtil tinamj er klar til at tage fat.
go'hejsa
dk93

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-03-03 17:00

Hej tinajm

Du skal huske at acceptere et af svarene i højre hjørne ef kommentarene hvor der står "accepter kommentar" (den kommentar som har hjulpet dig mest)
vi vil naturligvis også meget gerne høre hvordan det er gået..!

Mvh

Solgaard