/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Hvor får jeg håndlavet papir?
Fra : mulle-mor
Vist : 1721 gange
200 point
Dato : 22-10-08 13:08

Jeg har brug for noget pænt håndlavet papir til mine moderne ikoner. Jeg havde en pakke - som måske er købt for flere år siden i udlandet - det er nok måske lavet på en maskine, men ligner fint håndlavet papir med insekter i. På sedlen på pakken står: Lokta paper strong- made in Nepal. Da jeg ikkehar været i Nepal, så er det ikke derfra. Jeg kan ikke huske, om jeg har købet det i udlandet et sted eller her, da jeg har haft den pakke i måske 15 år.
Nu er den næsten tom, og papiret er bare så fint til at lime på malerier m.m. Det kommer næsten til at ligne gammelt pergament, når det får decoupagelak. Så det er faktisk noget tyndt, i hvert fald i forhold til det håndlavede papir, man tit kan købe her.
Jeg har ledt og ledt på Google, men ikke ligefrem fundet det rigtige. Er der nogen, der har en god ide.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-08 13:10

hej med dig
Du kan købe det her www.hobbyvarer.dk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-08 13:13

Hej.
Der er også www.helleshobby.dk
Prøv og kig hos hende .
Der er rigtigt meget sødt.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 22-10-08 13:20

Hej Pia.
Tak for de to link. Det første var dem, der havde noget, der mindede om mit papir. Ikke helt samme farve og struktur, men kan sikkert bruges.
Jeg venter lige og ser, om der er andre forslag, inden jeg deler points ud.
Men jeg har gemt adresserne, da der helt sikkert er meget mere sjovt der end bare papir.
Ha' en god dag.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-10-08 13:22

http://www.aartdevos.dk/ - kunstnerartikler

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-10-08 13:23

Panduro
Terapihobby

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 22-10-08 13:29

TAK - TAK - nu vil jeg kigge på alle links senere på dagen. Men der er meget flot papir. Og der er fra Nepal i det link Hanne sendte.
Tusind tak for alle svar.
Hilsen
Birthe (Mulle).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 13:41

Jeg har tidligere brugt Japanpapir, mon det kan være sådan noget,

Det er i hvert tilfælde fint og meget tyndt, det kan jeg godt forestille mig kan bruges til Ikoner

http://www.cchobby.dk/product/11099-4464-206283/Japan-papir,-14-g,-54x78-cm,-100-ark.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 13:45
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 13:47
Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 22-10-08 15:01

Tak - er helt overvældet over alle de dejlige ting, som jeg kan købe. Jeg har aldrig været på de her hjemmesider før. Jeg kigger, og vender tilbage med points.
Birthe/Mulle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-08 16:18

Lokta er ikke papir i sædvanlig forstand, selv om det bruges på samme måde.
Det lavet ag barken af en plante som dyrkes til formålet af bønder i Nepal.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 22-10-08 16:21
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 16:26
Kommentar
Fra : Birdie56

Dato : 22-10-08 16:48

Hej Mullemor.
Jeg har selv købt en hel del håndlavet papir og det er sket igennem
www.hobbyoggaveboden.dk
Jeg har altid været super godt tilfreds med de varer som jeg har købt.

Der er også en anden hjemmeside - men den kender jeg ikke endnu da.
www.gittes.dk - Gitte har en der hedder hobbyboden og hun har også masser af spændende papir. Jeg bruger det nemlig selv, når jeg laver billedkollager.
Håber at du kan bruge det.
Birthe

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 22-10-08 17:55

Så fandt jeg det rigtige papir. Og det var Nordsted, der kom med linket til Arne's Hus. Har lige set, at det er det rigtige.
Jeg fik så også en oplysning fra Transor om, at Lokta ikke er papir i gængs forstand, men lavet af barken fra en plante dyrket af bønder i Nepal.
Der stod jo også made in Nepal på det gamle papir, som jeg havde.
Fordi det er en slags bark, er det måske grunden til, at det bliver så flot, når det får lak. Lidt transparent.
Jeg kan da godt afsløre, hvordan jeg bruger Lokta papiret. Man kan printe på det, hvad jeg har gjort med bl.a. små citater, der passer på mine moderne ikoner. Derefter har jeg klippet dem ud lidt ujævnt, og brændt kanten med en lighter. Fordi det ikke er papir, tror jeg, at det er derfor det bliver rimeligt flot med den brændte kant. Den bliver lidt mørkere samt den gør selve kanten tyndere end resten, hvilket er en fordel, når det bliver limet på lærred, da der så ikke er så hård en overgang mellem kant og lærred, som hvis det var klippet. Efter et par gange decoupagelak ser Lokta papiret ud som pergament. Det er hårdere end almindeligt papir og mere transparent. Det ser faktisk lidt gammelt ud.
Hvis nogen af I malere bruger at sætte papir på jeres lærreder, så skulle I prøve med Lokta papir.
Så mine points går til Nordsted.
Men - jeg har gemt alle de ander nyttige adresser, for der var meget flot og spændende imellem.
Tak for det -
Birthe/Mulle.

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 22-10-08 17:58

Tak for svaret Nordsted1.
Som jeg skrev i mit brev, så er det helt perfekt. Tak for det.
Hilsen
Birthe.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-10-08 19:14

Ohhh, jeg kunne gå i kreativt selvsving nu - efter sådan en papir-snak

Har altid været total tosset med papir.