/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
solceller på tag af campingv.?
Fra : klausen32
Vist : 2929 gange
15 point
Dato : 21-10-08 19:24

Hej!
Jeg skal have monteret solceller på min campingvogn, men hvordan bør "pladen" monteres - lim eller skruer? - Der er mange som sælger systemerne, men de kender hverken til montering eller brug...

Jeg har kigget på "amorphous silicon" fra sunpower...

Hvad hvis der sker en sker en skade, eks. hagl, kan man så udskifte "pladen"?

Nogen der har erfaring med solceller på campingvogne generelt?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-08 19:33

Der findes mange limtyper til den slags og bla. Sikaflex 221 kan lime på næsten alt. Det er ikke til at flå af senere men skal skæres af.

http://www.sika.dk/sikaflex-221_.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-08 22:38

Jeg ville spørge på www.dcu.dk oppe øverst på siden - mellem campister - dernæst selv oprette spørgsmålet, eller ude til venstre bruge søgefunktionen

Det er en side for campister, men alle kan bruge siden, og koster ikke noget at oprette sig som bruger

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 15 point
Dato : 22-10-08 01:24

Når du kører med vognen er det bedst at panelet ligger fladt mod taget. Ellers bliver vindmodstanden stor, det kan taget måske dårligt klare og brændstofforbruget går i hvert fald op.

Når ligger fast er det bedst at det er rejst til til maksimalt solindfald. Så det bør sidde på en bevægelig ramme.

Selv ville jeg ikke sætte det fast på taget, men have det inde i vognen med en ledning, og så placere optimalt, når man e fremme. Så er der også mindre fristelse for tyve når vognen , er parkeret udenfor sæsonen.

Forvent nu ikke så meget af sådan et panel. Der er ikke til både belysning i længere tid eller til fjernsyn.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-10-08 07:04

Solpaneler på Campingvogn, (CV) skal altid monteres på tagfladen, dvs. ikke stå op. Der er solpaneler der er beregnet netop til CV. De som forhandler dem har også de rigtige monteringsbeslag til såvel panel som ledningsgennemføringer.

læs her:
http://www.campingpriser.dk/shop/solpanel-2002p.html

http://www.rejsud.dk/solenergi.htm

(GOD): http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/www_Camp_044-045.pdf

http://www.etomer.dk/produktinfo/thin-film-solpanel.pdf

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-08 08:38

Kode
Solpaneler på Campingvogn, (CV) skal altid monteres på tagfladen, dvs. ikke stå op her

Det må man da selv om.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-08 08:39

På vore breddegrader får du kun ca. halv effekt ved vandret monterein.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-10-08 12:00

Ja da transor, det har du da ret i, man må da selv om, hvor man vil montere sit solpanel - også inde i vognen, men virkningsgraden er ikke så god - som du selv er inde på, men det er nu nok pga. af kørslen med CV, at forhandlerne monterer det liggende på taget!

Kommentar
Fra : outdoor

Dato : 25-11-08 17:57

hejsa

Jeg er cavavanteknikker og har monteret en del af forskellige solpaneler...

men man kan altså få nogle plasticbeslag som kan limes på taget ( Brug flexibel montagelim ) da lim der bliver hårdt vil flække med tiden... siliconefuge er FY PÅ EN CAMPINGVOGN.. det holder aldrig en meter...
men lim det på og lim også din ledningsgennemføring

Mvh søren

Ps. har du evt mere at spørge om er du velkommen til at skrive til mig på soren_giltoft@hotmail.com

Godkendelse af svar
Fra : klausen32

Dato : 08-12-08 19:27

Hej igen!

Undskyld det sene svar!!

Jeg har nu betalt mig fra det... Turde ikke selv at gøre det

Men tak for de mange svar! Desværre kan jeg kun acceptere 1 svar...

Hilsen
Klausen